|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KPA / 88DS1
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KPA
/
88DS1
|
Akademický rok
|
2021/2022
|
Akademický rok
|
2021/2022
|
Název
|
Projekt divadlo a škola 1
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Cvičení
6
[HOD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
29 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Studenti se seznámí se základními možnostmi, které nabízí divadlo nebo jeho prostředky a postupy pro tvořivé aktivity v projektu s žáky během běžných školních povinností. Jde o praktické poznávání učiva dramatického umění pro primární vzdělávání a požadovaných kompetencí v oblastech: základní předpoklady dramatického jednání, proces dramatické a inscenační tvorby, recepce a reflexe dramatického umění. Příklady projektů s divadlem jim umožní, vyzkoušet si naplňování obsahu RVP ZV, ŠVP a vytváření vhodných podmínek k rozvoji osobnostních, sociálních i uměleckých kompetencí žáků.
|
Požadavky na studenta
|
1. Aktivní podíl na dílčích úkolech ve výuce, reflexích a analýzách předkládaných projektů s divadlem na podkladě zhlédnutého divadelního představení. (0-30 bodů)
2. Vypracování a prezentace plánu projektu propojujícího divadlo a školu (od předložení námětu, literární předlohy, formulování tématu, ohniska, cílů, výstupů, až po příklad zinscenování vybrané situace příběhu) na základě odborné literatury a kurikulárních dokumentů (skupina: 3-5 členů). (0-40 bodů)
3. Individuální splnění všech interaktivních úkolů kurzu (Moodle). (0-30 bodů)
Plán projektu s divadlem (i s prezentací) vloží 1 člen (za celou skupinu) do Portálu - seminární práce nejpozději týden před termínem zápočtu.
51-100 b.: započteno
0-50 b.: nezapočteno
91-100 b.
Splnění všech úkolů má dialogický charakter a student v nich prokazuje velmi podrobné kontextuální znalosti v teorii pojetí projektů s divadlem (dramatem) ve škole na základě kladení otázek, studia odborné literatury, hledání odpovědí, analýzy faktů, efektivní spolupráce ve skupinách s funkčním rozdělením rolí a úkolů, hodnotícího posouzení v širším kontextu a nalezení vhodných možností řešení. Plán projektu má zřejmý cíl a záměr, vhodně zvolené metody a postup, který je srozumitelně, přehledně, podrobně a poutavě zpracován i prezentován. Všechny části jsou logicky uspořádané a vzájemně propojené.
81-90 b.
Splnění všech úkolů má dialogický charakter a student v nich prokazuje podrobné kontextuální znalosti v teorii pojetí projektů s divadlem (dramatem) ve škole na základě kladení otázek, studia odborné literatury, hledání odpovědí, analýzy faktů, efektivní spolupráce ve skupinách s funkčním rozdělením rolí a úkolů, hodnotícího posouzení v širším kontextu a nalezení vhodných možností řešení. Plán projektu má zřejmý cíl a záměr, vhodně zvolené metody a postup, který je poměrně srozumitelně, přehledně, podrobně a poutavě zpracován i prezentován. Všechny části jsou logicky uspořádané a vzájemně propojené.
71-80 b.
Splnění úkolů má dialogický charakter a student v nich prokazuje kontextuální znalosti v teorii pojetí projektů s divadlem (dramatem) ve škole na základě kladení otázek, studia odborné literatury, hledání odpovědí, analýzy faktů, spolupráce ve skupinách s funkčním rozdělením rolí a úkolů, hodnotícího posouzení v kontextu a nalezení vhodných možností řešení. Plán projektu má svůj cíl a záměr, zvolené metody a postup, který je celkem srozumitelně, přehledně, a poutavě zpracován i prezentován. Všechny části jsou poměrně logicky uspořádané a vzájemně propojené.
61-70 b.
Splnění úkolů nemá vždy dialogický charakter a student v nich prokazuje jenom základní znalosti v teorii pojetí projektů s divadlem (dramatem) ve škole na základě studia odborné literatury, práci s fakty, spolupráce ve skupinách s rozdělením rolí a úkolů, jednoduššího posouzení a nalezení některých možností řešení. Plán projektu má svůj cíl a záměr, zvolené metody a postup, který je celkem srozumitelně a přehledně zpracován i prezentován. Jednotlivé části jsou uspořádané, ale vzájemně nepropojené.
51-60 b.
Splnění úkolů nemá dialogický charakter a student v nich prokazuje pouze některé znalosti v teorii pojetí projektů s divadlem (dramatem) ve škole na základě studia odborné literatury, spolupráce ve skupinách s rozdělením rolí a úkolů, zjednodušujícího posouzení a jenom některých možností řešení. Plán projektu má svůj cíl a záměr, zvolené metody a postup, který však není vždy přehledně zpracován a prezentován. Jednotlivé části nejsou zcela uspořádané a vzájemně propojené.
|
Obsah
|
Vyjadřování námětů a témat dramatickými - divadelními situacemi a položení základních otázek k vlastnímu projektu i vzhledem ke kurikulárním dokumentům.
Základní stavební prvky, principy a postupy divadla (dramatu) Scénické čtení (Listování).
Práce s časovou a příčinnou následností situací příběhu a volba vhodných divadelních prostředků k naplňování výstupů a učiva vybraných předmětů inscenování a tvořivé dramatizování.
Inscenační postupy (dramaturgie, scénografie, režie, herecká práce, scénická hudba a zvuk, světla aj.), funkční role a komunikace s divákem.
Význam konfliktu jako základu dramatické situace a jeho řešení jednáním postav při inscenování.
Divadlo ve výchově - interaktivní (participační) divadlo.
Práce na postavě (charakter, motivace, vztahy) a počáteční hledání odpovědí na položené otázky edukační, výukové programy, dílny, workshopy ke konkrétní inscenaci.
Teorie a osobnosti českého a světového divadla, které výrazně ovlivňují zkušenosti autorů projektu.
Vhodný výběr z dramatických žánrů a možných pojetí projektu podle hlavních myšlenek a cílů.
Volba ze současných dramatických umění a médií (divadelních, filmových, televizních, rozhlasových a multimediální tvorby) dle záměrů pro aplikaci ve škole.
Prezentace projektu s divadelním tvarem, scénami nebo s účinnými divadelními prostředky a postupy.
Recepce a reflexe účinnosti prvků, principů a postupů divadelního (dramatického) umění pro učení žáků v průběhu i na konci projektu.
Uvedená témata jsou součástí výuky, studijní opory i individuálních konzultací dle potřeby studia a domluvy.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
RICHTER, L. Praktická dramaturgie v kostce. Praha : Společenství pro pěstování divadla pro děti a mládež DOBRÉ DIVADLO DĚTEM, 2003. ISBN 80-902975-1-X.
-
Základní:
SERIÁL SCÉNICKÝCH ČTENÍ LISTOVÁNÍ UŽ BĚŽÍ TŘI ROKY.
-
Základní:
PROVAZNÍK, J. Škola a dramatická umění. In Tvořivá dramatika.. 2017.
-
Základní:
PALARČÍKOVÁ, A. Tygr v oku aneb o tvorbě inscenace s dětmi a mládeží. Praha : Sdružení pro tvořivou dramatiku, 2001. ISBN 978-80-7068-005-6.
-
Základní:
MACHKOVÁ, E. Volba literární látky pro dramatickou výchovu, aneb, Hledání dramatičnosti. Praha : AMU, 2004. ISBN 80-7331-013-9.
-
Rozšiřující:
SLAVÍK, M. Cesta k divadelnímu tvaru s dětským souborem. Praha : IPOS, Artama, 1996. ISBN 80-7068-094-6.
-
Rozšiřující:
časopis TVOŘIVÁ DRAMATIKA. Artama (scénáře pro divadlo s dětmi).. ISBN 1211-8001.
-
Rozšiřující:
MLEJNEK, J. Dětská tvořivá hra. Praha: IPOS, 1997. ISBN 80-7068-104-7.
-
Rozšiřující:
MACHKOVÁ, E. Dětské divadlo. Praha : Albatros, 1976. ISBN 80-7068-029-6.
-
Rozšiřující:
Valenta, J. Metody a techniky dramatické výchovy. Praha : Agentura STROM, 1997. ISBN 80-901954-1-5.
-
Doporučená:
HOŘÍNEK, Z. Drama, divadlo, divák. Brno : JAMU, 1991. ISBN 80-85429-02-0.
-
Doporučená:
On-line katalogy knihoven.
-
Doporučená:
PERKNER, S., HYVNAR, J. Řeč dramatu (Umění vnímat umění), I. Divadlo a rozhlas. Praha : Horizont, 1987. ISBN cnb000044905.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Kombinovaná forma studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Účast na výuce
|
6
|
Prezentace (prací, projektů aj.)
|
10
|
Samostudium
|
20
|
Samostatné vypracování úkolů ze studijní opory
|
24
|
Celkem
|
60
|
|
Předpoklady
|
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
Zná základy dramatické výchovy. Dovede naplánovat a vést lekce dramatické výchovy jako samostatného předmětu v primárním vzdělávání. |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Student se orientuje v základních prostředcích a postupech dramatického - divadelního umění, které mohou učitelé využívat v procesu učení při vytváření i realizaci projektu s divadlem ve škole. Pojmenuje výstupy a učivo z RVP ZV ŠVP, které prací na projektu s divadlem žáci mohou naplňovat a zvládat. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
Spolupracuje na naplánování zvolené dramaturgicko-režijní koncepce nalezením vlastních funkčních rolí i postav. Prezentuje vytvořený projekt s divadlem ostatním kolegům ve studijní skupině. Zvolí vhodné metody a techniky pro práci na projektu s divadlem pro žáky na 1. stupni ZŠ. Reflektuje průběh i výslednou realizaci projektu s divadlem nebo s divadelními prostředky. |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
IC11 - Aktivita ve výuce (při diskusi, skupinové práci apod.) |
IC10 - Prezentace ve výuce (individuální nebo skupinová) |
IIA6 - Projekt (výstup projektové výuky) |
IIB16 - Esej / úvaha / polemika |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
B1 - Diskuse |
B2 - Produktivní práce s textem/obrazem/výukovým zdrojem |
E6 - Projektová výuka |
G1 - Skupinové a kooperativní učení |
E3 - Metody inscenační a simulační |
|
|
|
|