|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KPA / 3PDVY
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KPA
/
3PDVY
|
Akademický rok
|
2017/2018
|
Akademický rok
|
2017/2018
|
Název
|
Základy pedagogického výzkumu
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Nahrazovaný předmět
|
KPD/3PDVY
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Hlavní oblast výzkumu výchovy a vzdělávání malých dětí se pohybuje v oblasti pedagogické metodologie. Seminář připravuje studenty nejen na řešení diplomových úkolů, ale rovněž na jednu z klíčových rolí budoucí pedagogické praxe: učitele - výzkumníka v (auto)evaluačních procesech.
|
Požadavky na studenta
|
aktivní účast na seminářích, průběžné studium doporučené literatury a pramenů,včasné odevzdávání seminárních prací (zápočtový týden daného akademického roku; náhradní termín: jeden týden před termínem ústní zkoušky)
|
Obsah
|
Úvod do studia pedagogické metodologie Seznámení s programem výuky, tématy, semestrálními úkoly, domluva podmínek k zápočtu, seznam doporučené a rozšiřující literatury ke studiu Volba tématu a tvorba diplomové práce příprava či zadání odborné rešerše možnosti mentálního mapování v přípravě struktury teoretické části práce práce s odborným textem (normy bibliografických citací)
Pedagogický výzkum výzkumný projekt a jeho struktura (typy výzkumů, výzkumné strategie) cíle,otázky a úkoly výzkumu formulace výzkumného problému a problémových otázek hypotézy v pedagogickém výzkumu
Metody pedagogického výzkumu kvantitativní a kvalitativní metodologie v pedagogickém výzkumu strategie volby výzkumných metod reliabilita a validita výzkumných metod
Pedagogické pozorování Rozhovor (Interwiew) v pedagogickém výzkumu Dotazník Ratingové metody Didaktické testy Psychosociální klima a jeho měření Sociometrie Experiment Projektivní metody Metody školní etnografie Metody analýzy a interpretace výzkumných dat grafické zpracování analýzovaných dat přílohové části diplomových prací formální úprava textu příprava obhajoby
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Doporučená:
MAŇÁK, J. a kol. Kapitoly z metodologie pedagogiky. Brno, 1994. ISBN 80-7315-039-5.
-
Doporučená:
GAVORA, P. Kvalitativní výzkum v pedagogice. In: Výchova a vzdělávání, 1, 1990-91, č. 8, s.170-172. Brno: Paido, 2000. ISBN 80-85931-79-6.
-
Doporučená:
DITTRICH, P. Pedagogicko-psychologická diagnostika. Praha : H+H, 1993. ISBN 80-85467-06-2.
-
Doporučená:
HRABAL,V. Pedagogicko-psychologická diagnostika žáka. Praha, 1986. ISBN 80-246-0319-5.
-
Doporučená:
PRŮCHA, J. Pedagogický výzkum. Uvedení do teorie a praxe. Praha : Karolinum, 1995. ISBN 80-7184-369-8.
-
Doporučená:
GAVORA, P. Výzkumné metody v pedagogice. Brno : Paido, 1996. ISBN 80-85931-15-X.
-
Doporučená:
PELIKÁN,J. Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha:Karolinum, 1998. ISBN 80-7184-569-8.
-
Doporučená:
KERLINGER, F., N. Základy výzkumu chování. Praha: Academia, 1972. ISBN cnb000216627.
-
Doporučená:
CHRÁSKA, M. Základy výzkumu v pedagogice. Olomouc : VUP, 1998. ISBN 80-7067-798-8.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Účast na výuce
|
26
|
Semestrální práce
|
30
|
Příprava na zkoušku
|
20
|
Konzultace s vyučujícím (včetně elektronické)
|
10
|
Samostudium
|
5
|
Studium odborného textu v českém jazyce
|
30
|
Celkem
|
121
|
|
Předpoklady
|
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
teoretická znalost a porozumění základním pojmům pedagogické metodologie; specifikům učitelského výzkumu akčního, evaluačního typu a jejich významu v učitelské profesi-dovednost navrhnout projekt výzkumu (formulovat výzkumný problém a problémovou otázku; cíle, otázky a úkoly výzkumného šetření (popř.hypotézy), zvolit relevantní výzkumné metody pro sběr, analýzu a interpretaci dat, určit jejich druhy, určit základní vzorek výzkumu a jeho výběr, navrhnout průběh šetření, sebraná data analyzovat, interpretovat a diskutovat závěry)-dovednost písemně zpracovat a v semináři prezentovat výše popsaný projekt výzkumu (ve vztahu k diplomové práci), reflektovat jeho realizovatelnost v podmínkách školské praxe |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Průběžná analýza výkonů studenta |
Rozbory děl duševního charakteru (korespondenční úkol, prezentace, výukový list, seminární práce) |
Slovní hodnocení |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Skupinová a kooperativní výuka |
|
|
|
|