|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KOV / SNADE
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KOV
/
SNADE
|
Akademický rok
|
2017/2018
|
Akademický rok
|
2017/2018
|
Název
|
Kapitoly z národních dějin
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
35 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Klíčové události v českých a československých dějinách s důrazem na evropský kontext nejnovějšího období (20. století).
|
Požadavky na studenta
|
- vypracování referátu z odborné publikace dle doporučeného výběru (hodnoceno 40 body), - znalost základní literatury - absolvování ústní zkoušky (hodnoceno 60 body)
91 - 100 bodů - A - 1 81 - 90 bodů - B - 1,5 71 - 80 bodů - C - 2 61 - 70 bodů - D - 2,5 51 - 60 bodů - E - 3 0 - 50 bodů - F - 4
Uznání předmětu v návaznosti na zahraniční studijní pobyty studentů OU: předmět NEmůže být uznán za adekvátní předmět úspěšně absolvovaný na zahraniční VŠ.
|
Obsah
|
1. Evropská společnost na počátku 20. století. Evropský nacionalismus jako průvodní jev industriální společnosti v Evropě. 2. Mocensko-politická seskupení a snahy o znovurozdělení světa, postavení Rakouska-Uherska ve velmocenské sféře. Česká politika na přelomu 19. a 20. století a její koncepce na počátku 1. světové války. Úloha T. G. Masaryka ve vědecké a politické sféře, jeho pojetí tzv. české otázky. 3. Československý zahraniční odboj za 1. světové války, úloha T. G. M., Beneše a Štefánika při přípravě československé samostatnosti. Význam československých legií. 4. Vznik ČSR v roce 1918, začlenění Slováků do nového státu, koncepce tzv. čechoslovakismu. 5. Versailleský systém poválečné Evropy. Národnostní problémy nového státu, postavení Slováků a problematika českých Němců. 6. Politická diferenciace nového státu, budování demokracie evropského typu, vnitřní politická struktura státu. 7. Zahraničně-politická orientace ČSR, vztahy k sousedům. Narůstání nebezpečí evropského fašismu jako totalitní ideologie. Odraz meziválečného krizového vývoje a působení ideologií v československé společnosti a její reakce na tento dějinný fenomén, úloha skupiny Hradu. 8. Mnichov 1938 jako důsledek selhání evropské demokracie a konkrétní dopad na ČSR. Období II. republiky. Mezinárodní situace v předvečer II. světové války. 9. Okupace český zemí, postoj české společnosti k protektorátu a peripetie protektorátní vlády. Domácí odboj a jeho etapy. Historický význam Slovenského státu. 10. Etapy zahraničního odboje a jeho historické hodnocení jako důsledek pozdějšího ideologického zápasu. Řešení česko-německého vztahu na pozadí politického vývoje ČSR v roce 1945-1948. 11. Úloha SSSR v poválečných letech a odraz "studené války" na politické scéně ČSR. Ztráta zahraničně-politické subjektivity ČSR a role komunistů v přípravě politického převratu. Politické vítězství komunistů v roce 1948, změny ekonomického systému a rozpad československé občanské společnosti a politického systému parlamentního typu. Význam politických procesů a úloha sovětských poradců. 12. Ekonomický vývoj Československa v 50. - 60. letech a jeho dopad na společnost, liberalizace na počátku 60. let a pokusy o reformu stávajícího systému. Historický význam tzv. Pražského jara 1968. Období normalizace a aktivizace opozice (Charta 77). 13. Příčiny krize a rozpadu sovětského bloku v 80. letech 20. století (Gorbačov, perestrojka a glasnosť). Rok 1989 v Československu. "Sametová" revoluce a formování občanské společnosti.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Urban, O. Česká společnost 1848-1918. Praha, 1982. ISBN cnb000001019.
-
Základní:
Pavlíček, J. Československé dějiny a evropská politika ve 20.století. Optys Opava 2008. ISBN 80-7252-059-8.
-
Základní:
Čornej, P. et al. Dějiny zemí koruny české II. Praha, 1992. ISBN 80-85192-30-6.
-
Základní:
Tigrid, P. Kapesní průvodce inteligentní ženy po vlastním osudu.. Praha, 1990. ISBN 80-7068-786-1.
-
Základní:
Menzel, V. et. al. Křižovatky dějin 20.stol. Praha 1990. ISBN 978-80-7464-375-0.
-
Základní:
Kaplan, K. Největší politický proces M.Horáková a spol. Brno, 1996. ISBN 80-7285-053-9.
-
Základní:
Pasák, T. Pod ochranou říše. Praha, 1998. ISBN 80-85809-88-5.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Účast na výuce
|
26
|
Semestrální práce
|
30
|
Příprava na test
|
10
|
Konzultace s vyučujícím (včetně elektronické)
|
1
|
Studium odborného textu v českém jazyce
|
20
|
Příprava na zápočet
|
15
|
Prezentace (prací, projektů aj.)
|
5
|
Celkem
|
107
|
|
Předpoklady
|
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Získání základních vědomostí a časové orientace v problematice moderních československých ( českých) dějinách, pochopení dějinných souvislostí a schopnost orientovat se v evropských dějinných procesech 20.století. |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Písemná zkouška |
Průběžná analýza výkonů studenta |
Rozhovor |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Prezentace (statická projekce) |
|
|
|
|