|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KOV / 3IKVZ
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KOV
/
3IKVZ
|
Akademický rok
|
2020/2021
|
Akademický rok
|
2020/2021
|
Název
|
Interkulturní vzdělávání
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Cvičení
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština, Angličtina
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
25 / -
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština, Angličtina
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
KOV/IKVZD
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem povinné disciplíny je objasnění významu interkulturního vzdělávání v rámci školní výuky s akcentem na výchovu k občanství a objasnění aktuálních trendů v této oblasti (transkulturní přístup). Seminář je koncipován především prakticky (vhodné vyučovací formy a metody, pracovní listy k dané tematice, využití audiovizuálních médií a internetových zdrojů, odkazy na aktuální projekty apod.). Souběžným cílem předmětu je získání odborné terminologie k problematice interkulturního vzdělávání a evropské dimenze vzdělávání. Předmět je vyučován souběžně v jazyce anglickém. Zapojení studentů do aktivit formou CLIL (Content and Language Integrated Learning) povede k rozšíření a zkvalitnění jejich odborné přípravy v souladu s nejnovějšími poznatky české a zahraniční vědy, čímž se otevře možnost jejich uplatnění nejen na regionální úrovni. Vyučovací jazyk: Čeština/Angličtina
|
Požadavky na studenta
|
1. Aktivní účast na semináři (povoleny dvě absence, další případnou nepřítomnost nutno omluvit s uvedením závažného důvodu) (hodnoceno 10 body) 2. Aktivní příprava na výuku dle pokynů. (hodnoceno 10 body) 3. Prezentace zvoleného tématu k problematice interkulturního vzdělávání v PowerPointu (cca 20 min - 15 až 20 snímků s využitím vizuálních prvků) (hodnoceno 50 body) 4. Pohovor na vybrané téma vztahující se k probírané problematice v anglickém jazyce (hodnoceno 30 body)
Seminární práci je nutno odevzdat nejpozději 5 pracovních dní před koncem zkouškového období.
51 - 100 bodů - započteno 0 - 50 bodů - nezapočteno
|
Obsah
|
1. Teoretická východiska interkulturního vzdělávání: terminologické vymezení 2. Teorie multikulturalismu (stav, proces, vědecká teorie, společenský cíl) 3. Historické podmínky multikulturalismu 4. Hlavní proudy multikulturalismu (pluralistický, liberální, kritický, konzervativní, esenciální, barvoslepý přístup) 5. Kulturně-standardní a transkulturní přístup 6. Mnohovrstevnatá identita v transkulturním pojetí IKV 7. Stereotypy a předsudky 8. Sociokulturní skupiny 9. Vymezení multikulturní výchovy jako průřezového tématu RVP 10. Možnosti implementace průřezového tématu multikulturní výchova do školního vzdělávacího programu 11. Interkulturní kompetence 12. Základy interkulturní komunikace 13. Metody interkulturního vzdělávání 14. Evropská dimenze vzdělávání a její současné pojetí
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
doc. PhDr. Denisa Labischová, Ph.D. (100%),
-
Přednášející:
doc. PhDr. Denisa Labischová, Ph.D. (50%),
ThDr. Józef Szymeczek, Dr. (50%),
-
Cvičící:
doc. PhDr. Denisa Labischová, Ph.D. (50%),
ThDr. Józef Szymeczek, Dr. (50%),
|
Literatura
|
-
Základní:
LABISCHOVÁ D., GRACOVÁ, B., ZÁDRAPOVÁ. L.:. Changes in European Consciousness within the Context of Education. Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita, 2013. ISBN 978-80-7464-406-1.
-
Základní:
PRŮCHA, J.:. Interkulturní psychologie. Praha, 2004. ISBN 978-80-7387-502-2.
-
Základní:
MORGENSTERNOVÁ, M., ŠULOVÁ, L.:. Interkulturní psychologie. Rozvoj interkulturní senzitivity.. Praha, Karolinum., 2007. ISBN 1-870167-27-9.
-
Základní:
PRŮCHA, J.:. Multikulturní výchova. Příručka (nejen) pro učitele.. Praha, 2006. ISBN 80-7184-132-3.
-
Základní:
MOREE, D. a kol.:. Než začneme s multikulturní výchovou. Od skupinových konceptů k osobnostnímu přístupu.. Praha, Člověk v tísni., 2008. ISBN 978-80-87398-01-2.
-
Základní:
LABISCHOVÁ, D.:. Současné pojetí interkulturního vzdělávání. Ostrava: PdF OU, 2013. ISBN 978-80-7425-079-8.
-
Rozšiřující:
MOREE, D.:. Czechkid: metodické náměty pro pedagogy.. Praha: Britisch Council., 2007. ISBN 1699-5198.
-
Rozšiřující:
BURYÁNEK, J.:. Interkulturní vzdělávání: příručka nejen pro středoškolské pedagogy. Praha, Lidové noviny, 2002. ISBN 80-7106-614-1.
-
Rozšiřující:
MISTRÍK, E.:. Multikultúrna výchova v príprave učitelov.. Bratislava, 2000.
-
Rozšiřující:
ZELEŇÁKOVÁ, S.:. Multikultúrna výchova v škole. Debata a historické pramene ako prostriedky multikultúrnej výchovy vo vyučovaní dejepisu.. Bratislava, 2006. ISBN 80-88778-98-0.
-
Rozšiřující:
CÍLKOVÁ, E., SCHÖNEROVÁ, P.:. Náměty pro multikulturní výchovu. Praha, Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-890-6.
-
Rozšiřující:
LABISCHOVÁ, D.:. Stereotypy a předsudky v dynamickém pojetí interkulturního vzdělávání. In KRÁKORA, P. a kol.: Multikulturní výchova k občanství ve středoevropském kontextu. s. 69-77. Praha: Nakladatelství Epocha, 2011. ISBN 1732-6729.
-
Doporučená:
KLIMSZOVÁ, S.:. Anglicko - český / česko - anglický slovník. PdF OU, Ostrava, 2013. ISBN cnb001205039.
-
Doporučená:
LABISCHOVÁ,D.:. Intercultural dimension of history teaching in today´s Czech secondary education curricula. Yearbook ? Jahrbuch ? Annales 34, International Society for The Didactic of History, Cultural and Religious Diversity and Its Implications for History Education. Ts.2013, s. 27-44. Wochenschau Verlag, Schwalbach, 2013. ISBN 0130852961.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Plnění průběžně zadávaných úkolů (včetně korespondenčních úkolů)
|
35
|
Zpracování podkladů na výuku
|
5
|
Příprava na zápočet
|
10
|
Konzultace s vyučujícím (včetně elektronické)
|
2
|
Účast na výuce
|
26
|
Prezentace (prací, projektů aj.)
|
5
|
Studium pramenů
|
10
|
Celkem
|
93
|
|
Předpoklady
|
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Po absolvování předmětu student: - charakterizuje základní pojmy z oblasti interkulturního vzdělávání - popíše hlavní principy kulturně-standardního a transkulturního přístupu - aktivně rozvíjí svou interkulturní senzitivitu vůči jinakosti - kriticky pracuje s informacemi nejrůznějšího typu - je schopen řídit interkulturní komunikaci ve třídě - uplatňuje metody interkulturního vzdělávání - sebereflektuje vlastní pedagogické hodnocení žáků - vytváří metodické pracovní listy pro výuku
|
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Průběžná analýza výkonů studenta |
Rozbory děl duševního charakteru (korespondenční úkol, prezentace, výukový list, seminární práce) |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Nácvik jazykových/komunikačních dovedností |
Prezentace (statická projekce) |
Skupinová a kooperativní výuka |
|
|
|
|