|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KOV / 2IDA2
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KOV
/
2IDA2
|
Akademický rok
|
2022/2023
|
Akademický rok
|
2022/2023
|
Název
|
Didaktika OV 2
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Cvičení
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština, Angličtina
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / 0
|
0 / 1
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština, Angličtina
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
KOV/2IDA1
|
Splnit všechny podmiňující předměty před zápisem
|
NE
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
KOV/2IDA3
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je seznámení s třídními a mimotřídními vyučovacími formami, způsoby motivace ve výuce OV, s klasickými a aktivizačními výukovými metodami, principy projektového vyučování a se základními druhy didaktických médií a možnostmi jejich využití ve výuce OV. Zvláštní důraz je kladen na média vizuální, audiovizuální a na uplatnění moderních technologií ve výuce OV (multimédia, internet, interaktivní výuka). Implementace průřezového tématu RVP ZV mediální výchova do výuky OV (receptivní a produktivní činnosti žáků). Studenti budou diskutovat o svých zkušenostech z průběžné pedagogické praxe. Souběžným cílem předmětu je získání odborné terminologie k problematice kultivace historického vědomí v předmětu občanská výchova v anglickém jazyce. Předmět je vyučován souběžně v jazyce anglickém. Zapojení studentů do aktivit formou CLIL (Content and Language Integrated Learning) povede k rozšíření a zkvalitnění jejich odborné přípravy v souladu s nejnovějšími poznatky české a zahraniční vědy, čímž se otevře možnost jejich uplatnění nejen na regionální úrovni. Vyučovací jazyk: Čeština/Angličtina
|
Požadavky na studenta
|
1. Aktivní účast na semináři (povoleny dvě absence, další případnou nepřítomnost nutno omluvit s uvedením závažného důvodu) - hodnoceno 10 body 2. Aktivní příprava na výuku dle pokynů - hodnoceno 10 body 3. Pedagogický výstup před pracovní skupinou (hodnoceno 50 body) 4. Pohovor na vybrané téma vztahující se k probírané problematice v anglickém jazyce (hodnoceno 30 body)
Seminární práci je nutno odevzdat nejpozději 5 pracovních dní před koncem zkouškového období.
51 - 100 bodů - započteno 0 - 50 bodů - nezapočteno
Uznání předmětu v návaznosti na zahraniční studijní pobyty studentů OU: předmět může být uznán za adekvátní předmět úspěšně absolvovaný na zahraniční VŠ.
|
Obsah
|
1. Vyučovací formy ve výuce OV 2. Motivace ve výuce OV 3. Vyučovací metody OV: klasifikace metod a jejich využití ve výuce OV 4. Aktivizační metody ve výuce OV 5. Projektové vyučování, příklady projektů OV a projektů integrujících vzdělávací obsah OV s jinými předměty 6. Didaktická média ve výuce OV: klasifikace a využití ve výuce OV 7. Textová média 8. Vizuální a grafická média 9. Auditivní média 10. Audiovizuální média 11. Film ve výuce občanské výchovy 12. Mediální výchova 13. Moderní technologie ve výuce OV, interaktivní výuka 14. Kultivace historického vědomí v rámci OV
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Hořejšová, D. Didaktika občanské nauky a základů společenských věd. Praha 2004. ISBN cnb001099914.
-
Základní:
LABISCHOVÁ,D.:. Historical Consciousness in School Education. Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita, Ostrava, 2013.
-
Základní:
PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 2.vydání, 2002. ISBN 80-7178-631-4.
-
Základní:
Petty, G. Moderní vyučování. Praha: Portál, 1996. ISBN 80-7178-070-7.
-
Základní:
Pavlíček, J. - Petrucijová, J. Profesionalizace vzdělávání učitelů občanské výchovy. PedF OU, ostrava 2004. ISBN 80-7042-363-3.
-
Základní:
Labischová, D. - Gracová, B. Příručka ke studiu didaktiky dějepisu. Filozofická fakulta Ostravské iniverzity v Ostravě 2008..
-
Základní:
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. VÚP, Praha 2005.
-
Základní:
KALHOUS, Z. - OBST, O.:. Školní didaktika. Praha, 2002. ISBN 978-80-7367-571-4.
-
Základní:
KRATOCHVÍLOVÁ, J. Tvorba ŠVP - krok za krokem,. Brno, 2006. ISBN 80-210-4063-7.
-
Základní:
Piťha, P. Úvod do výchovy k občanství : knížka pro učitele a veřejnost. Praha 1992. ISBN cnb002200003.
-
Základní:
STANĚK, A. Výchova k občanství a evropanství. Olomouc 2007. ISBN 80-244-0475-3.
-
Základní:
STANĚK, A., MEZIHORÁK, F. Výchova k občanství pro 21.století. Praha 2008. ISBN 80-7043-363-9.
-
Základní:
KOLÁŘ, Z., ŠIKULOVÁ, R. Vyučování jako dialog. Praha : Grada Publishing, 2007. ISBN 80-7044-202-6.
-
Základní:
MAŇÁK, J. - ŠVEC, V. Výukové metody. Brno, 2003. ISBN 80-7315-039-5.
-
Rozšiřující:
Čapek, R. - Lorencovič, J. - Ševčíková, V. Čítanka textů k rámcově vzdělávacímu orgramu pro základní vzdělávání. PedF OU, Ostrava 2008. ISBN 978-80-7368-514-0.
-
Rozšiřující:
Dopita, M. Nové horizonty výchovy k občanství: kurikulum kurzu pro studenty vysokých škol. Univerzita Palackého, Olomouc 2001.
-
Rozšiřující:
DOPITA, M. a kol. Občan ve 21.století - kompetence výchovy k občanství. Bratislava : Rada Európy, 2003. ISBN 80-89141-04-8.
-
Rozšiřující:
Pavlíček, J., - Petrucijová, J. Profesionalizace vzdělávání učitelů občanské výchovy. PedF OU, Ostrava 2004. ISBN 978-80-719527-0-1.
-
Rozšiřující:
DOPITA, M. - STANĚK, A. RVP v praxi učitele výchovy k občanství - se zaměřením na potírání rasové a národnostní nesnášenlivosti. Univerzita Palackého, Olomouc, 2005. ISBN 80-244-1250-0.
-
Rozšiřující:
DOPITA, M. - STANĚK, A. RVP v praxi učitele výchovy k občasntví - se zaměřením na potírání rasové a národnsotní nesnášenslivosti. Univerzita Palackého, Olomouc 2005. ISBN 80-244-1250-0.
-
Rozšiřující:
Dopita, M. - Hrachovcová, M. Výchova k demokracii v transformující se společnosti. Univerzita Palackého, Olomouc 2001. ISBN 80-244-0306-4.
-
Rozšiřující:
Procházková, I. - Raabová, E. Výchova k občanství a demokracii : ukázky úloh a náměty pro výuku občanské výchovy. ÚIV, Praha 2008. ISBN 978-80-7372-444-3.
-
Rozšiřující:
Šišková, T. Výchova k toleranci a proti rasismu. Praha 2008.
-
Doporučená:
KLIMSZOVÁ, S.:. Anglicko - český / česko - anglický slovník. PdF OU, Ostrava, 2013. ISBN cnb001205039.
-
Doporučená:
LABISCHOVÁ,D.:. Empirical Research on Historical Consciousness in History Didactics, Its Possibilities and Perspectives. Vol. 25, No. 3, 2011, s. 262?271. New Educational Review, 2011.
-
Doporučená:
LABISCHOVÁ, D.:. Factors Shaping the Historical Consciousness of Pupils, Students and Teachers in Czech Schools. Vol. 29, Nr. 3, 2012, s. 148-161. New Educational Review, 2012. ISBN 987-80-7464-354-5.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Domácí příprava na výuku
|
10
|
Účast na výuce
|
26
|
Zpracování podkladů na výuku
|
5
|
Plnění průběžně zadávaných úkolů (včetně korespondenčních úkolů)
|
35
|
Prezentace (prací, projektů aj.)
|
5
|
Celkem
|
81
|
|
Předpoklady
|
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Po absolvování předmětu student: - charakterizuje, správně volí a všestranně používá jednotlivé vyučovací formy, metody a didaktická média - dovede vhodně motivovat žáky - řídí analýzu a interpretaci textových, grafických, vizuálních a audiovizuálních médií - popíše hlavní principy mediální výchovy jakožto průřezového tématu RVP ZV - kriticky pracuje s informacemi nejrůznějšího typu a orientuje se v současné mediální produkci - zpracovává plán výukového projektu a obhajuje ho
|
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Průběžná analýza výkonů studenta |
Rozbor jazykového projevu studenta |
Rozbor portfolia studenta |
Rozbory děl duševního charakteru (korespondenční úkol, prezentace, výukový list, seminární práce) |
Slovní hodnocení |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Metody dovednostně-praktické |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Prezentace (statická projekce) |
Skupinová a kooperativní výuka |
|
|
|
|