|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KMB / 2KVS2
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KMB
/
2KVS2
|
Akademický rok
|
2019/2020
|
Akademický rok
|
2019/2020
|
Název
|
Konceptuální vizuální struktury 2
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Cvičení
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
2 / -
|
2 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
1
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu Konceptuální vizuální struktury je strukturovaně používat konceptuální, abstraktní a vědecké poznatky v uměleckém díle. Student získá odborné dovednosti v oblasti vizuálních struktur, otevřené formy a práce s jazykem jako nosným prvkem výstavby uměleckého díla. Předmět poukáže na hranice významů uměleckého díla v současné společnosti. Odkáže studenta k precizní definici média jako výrazového prostředku, jenž je sám nositelem obsahu. Charakteristickým znakem předmětu je epistemologická metoda poznávání. Práce s kontextem je podmínkou dalších nových významů v uměleckém díle.
|
Požadavky na studenta
|
Zápočet každého semestru je spojen s představením studenta, jeho práce a také s analýzou a kritickým náhledem na svoji práci. Hodnocení předmětu se skládá z přítomnosti na výuce, angažovanosti a aktivitě na hodinách, způsobu rozumění realizovaných témat, hodnocení koncepce a vytváření originálních řešení, schopnost formulovat a prezentovat umělecké výsledky, technická a manuální schopnost, schopnost práce s materiály a technickým řešením, schopnost práce s odbornou literaturou. 70% účast na přednáškách, praktické cvičení, domácí příprava, referát, vyhotovení autorského portfolia, práce s doporučenou literaturou.
|
Obsah
|
Konglomerát idejí s rozdílným provedením
1. - 3. - Několik reprodukcí
4. - 6. - Dva originály
7. - 8. - Fragment
9. - 11. - Model jako výrazový prostředek
12. - 13. - Autorská kniha
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Císař, Karel. Abeceda věcí. Praha, 2014. ISBN 978-80-86863-70-2.
-
Základní:
GADAMER, Hans-Georg. Aktualita krásného: umění jako hra, symbol a slavnost. Praha, 2003. ISBN 80-86138-48-8.
-
Základní:
Wittgenstein, Ludwig. Filozofická zkoumání. Praha, 1993. ISBN 80-7007-040-4.
-
Základní:
Husserl, Edmund. Idea Fenomenologie. Praha, 2001. ISBN 9788072980239.
-
Základní:
Ingarden Roman. O štruktúre obrazu. Bratislava, 1966.
-
Základní:
Descartes, René. Rozprava o metodě. Praha, 1992. ISBN 80-205-0216-5.
-
Základní:
ADORNO, Theodor W. Schéma masové kultury. Praha : OIKOYMENH, 2009. ISBN 978-80-7298-406-0.
-
Základní:
Debord, Guy. Společnost spektáklu. Praha, 2007. ISBN 978-80-903355-5-4.
-
Základní:
Derrida Jacques. Texty k dekonstrukci. Bratislava, 1993.
-
Rozšiřující:
Wunenburger, J. J. Filozofia obrazow. Gdansk, 2011. ISBN 978-83-7453-055-2.
-
Rozšiřující:
MCLUHAN, Marshall. Jak rozumět médiím: extenze člověka. Praha, 2011. ISBN 978-80-204-2409-9.
-
Rozšiřující:
Gajdoš, R. Konceptuálny text geneza a metamorfozy. Bratislava, 2007. ISBN 978-80-8082-355-9.
-
Rozšiřující:
Saussure Ferdinand de. Kurz obecné lingvistiky. Praha, 1989. ISBN 80-207-0070-6.
-
Rozšiřující:
Srp Karel. Minimal and Earth and Concept Art, 1. a 2. svazek. Praha, 1982. ISBN cnb003215408.
-
Rozšiřující:
Císař, Karel. Stav věcí Brno art open. Brno, 2011.
-
Rozšiřující:
RANDALL, Lisa. Tajemství skrytých dimenzí vesmíru: pokřivené průchody. Praha, 2011. ISBN 978-80-7432-113-9.
-
Rozšiřující:
GRONDIN, Jean. Úvod do hermeneutiky. Praha, 1997.
-
Doporučená:
HAVLÍK, Vladimír, ed. Akce a reakce: performativní aspekty v současném umění a umělecké výchově. Olomouc, 2015. ISBN 978-80-244-4619-6.
-
Doporučená:
BÍLEK, Petr A. (A)symetrické historie - zamlčené rámce a vytěsněné problémy: sborník k sympoziu o antologiích českého a slovenského umění 2. poloviny 20. století. Paha: Vědecko-výzkumné pracoviště AVU, 2008. ISBN 978-80-87108-07-9.
-
Doporučená:
Locke, John. Esej o lidském rozumu. Praha, 1984. ISBN cnb000009553.
-
Doporučená:
Röd, Wolfgang. Filosofie 19. a 20. stol. II, Novokantovství, idealismus, realismus a fenomenologie. Praha, 2006. ISBN 80-7298-178-1.
-
Doporučená:
Russell Bertrand. Logika, jazyk a věda. Praha, 1967. ISBN cnb000445040.
-
Doporučená:
Sokol, Jan. Malá filozofie člověka a Slovník filozofických pojmů. Praha, 2007. ISBN 978-80-7021-884-6.
-
Doporučená:
Gyzycki Marcin. Postmodernizm kultura wyczerpania. Warszawa, 1992.
-
Doporučená:
FEYERABEND, Paul. Rozprava proti metodě. Praha, 2001.
-
Doporučená:
Swidzinski Jan. Sztuka i jej konekst. Bytom, 2012.
-
Doporučená:
Whitehead Alfred North. Veda a moderný svet. Bratislava, 1989.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Účast na výuce
|
26
|
Studium odborného textu v českém jazyce
|
5
|
Domácí příprava na výuku
|
15
|
Příprava na zápočet
|
2
|
Konzultace s vyučujícím (včetně elektronické)
|
2
|
Samostudium
|
4
|
Celkem
|
54
|
|
Předpoklady
|
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
- schopnost kritického myšlení |
- schopnost používat konceptuální náhled na výtvarné dílo
- orientace v dějinách současného umění
- schopnost verbálního projevu, prostorového vidění, abstraktního uvažování
- schopnost analýzy výtvarného díla (metoda dekonstrukce)
|
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
- znalost vědeckých postupů, práce s jazykem (sémantické a ontologické předpoklady uměleckého díla)
- orientace v současném umění s kritickým náhledem
- forma jako myšlenka, jako tvůrčí prvek v uměleckém díle
- schopnost interpretace, deinterpretace významových složek díla
- schopnost používat strukturu jazyka jako výpověď analytického nazírání na umělecké dílo
- schopnost dekonstrukce zažitých představ o uměleckém díle
- schopnost používaní manifestů a programových tezí jako nástrojů vyjádření
- uplatňovat individuální přístupy k mediaci díla
- orientace v problematice performativity jako nástroje poznávání světa
- schopnost definovat efemeritu a stálost, čas a bytí jako nástroje umělecké výpovědi
- schopnost zkoumání hranic vizuálních struktur a historického vizuálního materiálu
- schopnost rozpoznávat a analyzovat současné trendy v uměleckém provozu
- schopnost rozpoznávat a analyzovat problematiku formy a média
|
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
- schopnost rozšířeného analytického uvažování o výtvarném díle
- schopnost samostatné práce se studijní literaturou a odbornými texty
- schopnost vidění a pozorování
- schopnost používat umění jako angažovaný akt
- schopnost nalézat vizuální struktury v přírodě a v umění
- schopnost realizovat umělecké dílo v institucionálním rámci
- schopnost interpretovat a analyzovat viděnou a pocitovou realitu
- aktivně pozorovat realitu, poznatky prezentovat abstraktní formou
- skicovat a připravovat projekty na vlastní témata
- schopnost realizace uměleckého díla v institucionálním rámci
- používat příslušné formální prostředky vizuálního jazyka různých médií
- využívat rozšířený malířský jazyk, interpretovat malbu v rámci jiných médií
- schopnost připravovat a realizovat vlastní projekty kreativním způsobem
- schopnost používat jazyk a vědecké prameny tvůrčím způsobem, rozvíjet svoji uměleckou citlivost
- schopnost používat strukturální tvůrčí postupy formou dekonstrukce, kontextu a angažovaného gesta
- rozvíjet svůj tvůrčí proces
- zdokonalovat percepční citlivost sebe sama
- schopnost používat angažovaný a kreativní způsob řešení úkolu
- schopnost uvolňovat tvůrčí invenci
- schopnost hledat, nacházet a řešit nové tvůrčí postupy (dokáže je objektivně analyzovat)
|
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
IC11 - Aktivita ve výuce (při diskusi, skupinové práci apod.) |
IC17 - Sebereflexe ústní |
IIA5 - Portfolio |
IIA4 - Příprava na vyučování |
IIB16 - Esej / úvaha / polemika |
IIB18 - Analýza uměleckého díla |
IIC27 - Tvorba uměleckého díla (hudební kompozice, výtvarná a literární / literárně dramatická tvorba) |
Průběžná analýza výkonů studenta |
Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární) |
Rozhovor |
Systematické a dlouhodobé hodnocení studenta (um. obory) |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
A1 - Přednáška |
A4 - Rozhovor (ve smyslu kladení otázek při fixaci a opakování učiva) |
B1 - Diskuse |
C1 - Pozorování předmětů/jevů/procesů |
D4 - Nácvik a vytváření dovedností výtvarných a grafických |
D9 - Experiment/laborování |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
F6 - Exkurze |
G5 - Kritické myšlení |
Individuální výuka |
Práce s uměleckým dílem |
Skupinová a kooperativní výuka |
Výuka podporovaná počítačem |
|
|
|
|