|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KKN / 2KLVC
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KKN
/
2KLVC
|
Akademický rok
|
2019/2020
|
Akademický rok
|
2019/2020
|
Název
|
Hra na klavír C
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
9
Kred.
|
Forma zakončení
|
Praktická
|
Forma zakončení
|
Praktická
|
Rozsah hodin
|
Cvičení
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
KKN/2KLVB
|
Splnit všechny podmiňující předměty před zápisem
|
NE
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
IUS/KLAVD, KKN/KLAVD, KKN/2KLVD
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Hra na klavír C je klíčovým studijním předmětem specializace Klavír v rámci studijního programu Instrumentální hra. Individuální výuka ve druhém ročníku by měla dovršit vývoj studenta po stránce umělecké i technické včetně jeho osobitého hudebního vyjadřování. Očekávaná umělecká samostatnost, kreativita a mistrovská instrumentální úroveň by měly být základním předpokladem ke studiu nejnáročnějšího repertoáru, stejně jako k dostatečné konkurenceschopnosti na soutěžích či konkurzech. Práce je zaměřena především na nácvik absolventského programu a samotnou realizaci koncertu, na přípravné mimoškolní koncerty s tímto repertoárem a důležitým elementem je rovněž příprava na obhajobu absolventského výkonu v rámci SZZ. Komplexní široký záběr je podpořen rovněž studiem specializovaných publikací z oblasti staré či nové hudby. Do programu předmětu jsou zařazeny krátkodobé výukové bloky vedené špičkovými interprety specializovanými na vybrané stylové období. Výuka podporuje komplexní rozvoj osobnosti studenta po stránce umělecké a intelektuální; student je veden k syntetickému propojení tvůrčí praxe s nabytými znalostmi dějin, stylů, žánrů, forem, syntaktických principů, kulturně-historických kontextů a provozovací praxe hudebního umění. Podporovány jsou rovněž obecné předpoklady pro úspěšné uplatnění v profesionální praxi: samostatnost, sebevědomí, cílevědomost, disciplína, schopnost efektivního plánování a strukturování vlastní práce a schopnost kritické sebereflexe.
|
Požadavky na studenta
|
Požadavky
Nastudování náročného sólového repertoáru v rozsahu minimálně 30 minut za semestr. Výběr skladeb odpovídá rámcové osnově celého druhého ročníku magisterského studia, který musí zahrnovat repertoár v celkové délce asi 60 minut a minimálně dvě stylová období. Doporučena je hra velké formy, sonáty či náročnějšího romantického cyklu nebo skladeb 20. a 21. století. V případě účasti studenta na některé celostátní či mezinárodní klavírní soutěži může být repertoár přizpůsoben potřebám a podmínkám soutěže.
- příprava programu povinného sólového recitálu v délce přibližně 60 minut
- dvě povinná vystoupení na interpretačním semináři
- předvedení nastudovaného programu na komisionální zkoušce před zkušební komisí
|
Obsah
|
Probíraná témata souvisí s repertoárem jednotlivých lekcí.
Příklady adekvátního repertoáru:
- J.S.Bach : výběr z díla
- J. Haydn : Sonáty (výběr)
- W. A. Mozart : Sonáty (výběr)
- L. van Beethoven : Sonáty (výběr)
- F. Schubert : Sonáty (výběr)
- F. Chopin : Scherza, Balady, Nocturna, Preludia, Sonáty
- R. Schumann : Karneval, Symfonické etudy, Sonáty (výběr)
- F. Liszt : Sonáta h moll, Sonáta Dante
- J. Brahms : Sonáty (výběr)
- M. P. Musorgskij : Kartinky z výstavy
- M. Ravel : Kašpar noci
- S. V. Rachmaninov : Sonáty (výběr)
- A. N. Skrjabin : Sonáty (výběr)
- S. V. Prokofjev : Sonáty (výběr)
- L. Janáček : Po zarostlém chodníčku, V mlhách
- B. Martinů : Sonáta
Výběr konkrétního repertoáru se odvíjí od individuální úrovně a zaměření studenta.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Účast na výuce
|
26
|
Domácí příprava na výuku
|
135
|
Samostudium
|
20
|
Příprava na zkoušku
|
45
|
Konzultace s vyučujícím (včetně elektronické)
|
10
|
Celkem
|
236
|
|
Předpoklady
|
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
- bezpečné zvládnutí všech druhů klavírní techniky
- schopnost přesvědčivé prezentace vlastního uměleckého záměru
- rozvinutá schopnost koncentrace při nácviku i při koncertní produkci
- ucelený komplex znalostí z oblasti dějin hudby a hudební teorie
|
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Nastudování významných klavírních skladeb v rozsahu celovečerního recitálu s uplatněním minimálně dvou stylů. Doporučuje se zařazení alespoň 1 velké formy z období romantismu nebo 20.století. |
- suverénní orientace v hudebních stylech, žánrech a formách a jejich historickém vývoji
- široký přehled o interpretačních stylech a tradicích spojených s různými typy repertoáru
- detailní porozumění stylovým specifikům různých typů repertoáru s ohledem na konkrétní historické období, kulturně-geografický region a žánrový okruh
- detailní porozumění principům hudebního frázování v různých typech repertoáru
-rozsáhlá znalost organologických problémů a nástrojových technik spojených s různými typy repertoáru
- detailní porozumění problematice autentické interpretace hudby různých stylových období
- rozsáhlé znalosti novodobého vývoje technických a výrazových prostředků v soudobé hudbě
- rozsáhlé znalosti notačních konvencí spojených s různými typy repertoáru
- důvěrná znalost stěžejních děl klavírního repertoáru
|
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
- bezpečné a bezproblémové zvládnutí všech způsobů hry na klavír
- stále se zlepšující návyky koncentrace a precizní interpretace nastudovaného sólového repertoáru na co nejvyšší umělecké a technické úrovni
- schopnost stylové interpretace hudby různých stylových období
- prohlubování komplexního uměleckého projevu
- zdokonalování technické úrovně, důraz na kvalitu tónu a škálu barev, obohacení o další výrazové prostředky klavírní hry
- zvládnutí zdravých fyziologických a psychologických návyků spojených s cvičením, studiem a veřejným provozováním hudby
- rozvinutá schopnost samostatné a efektivní práce při studiu skladeb
- schopnost zformování a přesvědčivé realizace vlastního uměleckého záměru
- schopnost efektivního plánování a strukturování vlastní práce
- schopnost kritické sebereflexe
- schopnost zvolit optimální interpretační přístup k danému repertoáru a své rozhodnutí podložit relevantními argumenty
- schopnost syntetického propojení vlastní tvůrčí praxe s teoretickou erudicí
- schopnost kvalitní přípravy a realizace povinného celovečerního veřejného recitálu
- schopnost kriticky reflektovat proces provozování hudby
|
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Slovní hodnocení |
Systematické a dlouhodobé hodnocení studenta (um. obory) |
Systematické pozorování studenta |
IA1 - Interpretace hudebního díla (umělecký výkon pěvecký, instrumentální, sbormistrovský) |
IC10 - Prezentace ve výuce (individuální nebo skupinová) |
IC11 - Aktivita ve výuce (při diskusi, skupinové práci apod.) |
IC17 - Sebereflexe ústní |
IIB18 - Analýza uměleckého díla |
Praktická zkouška |
Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární) |
IC9 - Praktická zkouška (prezentace profesních dovedností pěveckých, instrumentálních, sbormistrovských, pracovně-technických, výtvarných apod.) |
Výsledek zkoušky se hodnotí šestistupňovou klasifikační stupnicí: A "výborně",B "velmi dobře plus? C. "velmi dobře",D "dobře plus? E "dobře", F "nevyhověl". |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Individuální výuka |
Metody dovednostně-praktické |
Práce s uměleckým dílem |
A4 - Rozhovor (ve smyslu kladení otázek při fixaci a opakování učiva) |
B1 - Diskuse |
B6 - Brainstorming, brainwriting, snowballing |
D5 - Nácvik a vytváření dovedností hudebních |
D8 - Produkční metody - tvorba odborná, umělecká |
G2 - Samostudium, řízené studium |
G5 - Kritické myšlení |
|
|
|
|