|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KIK / 3ALG1
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KIK
/
3ALG1
|
Akademický rok
|
2022/2023
|
Akademický rok
|
2022/2023
|
Název
|
Algoritmizace a programování 1
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Cvičení
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je vést studenty k algoritmickému přístupu k řešení problémů a seznámit je se základy vývoje a tvorby softwarových aplikací. Náplní kurzu je pojem algoritmu a jeho vlastností, zvládnutí základních principů návrhu algoritmu a jejich řídicích struktur (sekvence, větvení, cykly, podprogramy) a zvládnutí základů strukturovaného programovacího jazyka - definice a použití základních datových struktur a zápisem algoritmu ve strukturovaném jazyce, pomocí vývojových diagramů a v programovacím jazyce Pascal. V těchto nástrojích realizují jednoduché algoritmy.
|
Požadavky na studenta
|
- účast na výuce - samostudium - samostatně vypracované korespondenční úkoly podle zadání - příprava na zkoušku
|
Obsah
|
1. Algoritmus a jeho vlastnosti. Data, informace, zpracování informací. Příklady jednoduchých algoritmů. Algoritmizace problému. Algoritmická úloha a její zadání. 2. Algoritmické jazyky: přirozený - strukturovaný (SJ), vývojové diagramy (VD), programovací (TP). Jednoduché proměnné, deklarace typů integer, real, char, boolean a operace s nimi. Jednoduché příkazy - příkaz dosazovací, výrazy aritmetické, logické. Jazyk vývojových diagramů, zobrazení algoritmu. 3. Počítač, program, programovací jazyky a jejich typy. Programovací jazyk Turbo Pascal, prostředí TP. Jednoduchý program realizující algoritmus a jeho struktura. Příkazy vstupu a výstupu, knihovny system, crt, printer. Příklady jednoduchých sekvenčních programů v SJ, TP, VD. 4. Základní řídicí struktury sekvence, větvení, cykly. Příkazy větvení a jejich typy. Logické výrazy jako podmínka. Příklady v SJ, TP a VD. 5. Příkazy cyklu a jejich typy. Příkaz cyklu FOR. Příklady v SJ, TP a VD. 6. Příkazy cyklů WHILE, REPEAT-UNTIL. Příklady v SJ, TP a VD. 7. Podprogramy - procedury, deklarace a volání procedur, volání hodnotou, adresou. Příklady v TP a VD. 8. Podprogramy - funkce deklarace a použití funkcí. Příklady v TP a VD. 9. Strukturované datové typy. Typ string, deklarace a použití. Výrazy a fce s textem. Příklady v TP. 10. Jednorozměrné pole, jeho deklarace a použití. Příklady v TP a VD. 11. Dvourozměrné pole, jeho deklarace a použití. Příklady v TP a VD. 12. Etapy programátorské práce. Příklady jednoduchých kompletních programů. Příklady v TP a VD. 13. Opakování.
Základní výukové texty, zadání úkolů a další požadavky na studenta jsou aktualizovány pro daný akademický rok vždy v rámci e-learningového kurzu LMS Moodle Ostravské univerzity. Tento systém je dosažitelný z internetu z adresy http://moodle.osu.cz. Do tohoto systému také studenti vkládají svá řešení korespondenčních úkolů a obdrží v něm taktéž hodnocení od vyučujícího.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Šarmanová, J. Algoritmizace a řešení problémů. Ostrava: Ostravská univerzita, 2014.
-
Základní:
Kostolányová, K. Algoritmizace a řešení problémů. Ostrava: Repronis, 2008. ISBN 80-7042-227-0.
-
Rozšiřující:
Wirth, N. Algoritmy a štruktúry údajov. Bratislava: Alfa, 1989. ISBN 80-05-00153-3.
-
Rozšiřující:
Štefan, R. Programování. Ostrava: Ostravská univerzita, 2002. ISBN 80-888-8041-6.
-
Rozšiřující:
ĎURÁKOVÁ, D., DVORSKÝ, J., OCHODKOVÁ, E. Základy algoritmizace. Ostrava: VŠB-TU, 2003.
-
Rozšiřující:
Nagyová, I. Základy programování. Ostrava: Repronis, 2008. ISBN 978-80-7368-275-0.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Účast na výuce
|
39
|
Samostudium
|
26
|
Konzultace s vyučujícím (včetně elektronické)
|
13
|
Příprava na zkoušku
|
26
|
Plnění průběžně zadávaných úkolů (včetně korespondenčních úkolů)
|
26
|
Celkem
|
130
|
|
Předpoklady
|
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Student získá: - znalost základní struktury a organizace algoritmu, - znalost základů datových a programových struktur programovacího jazyka, - dovednost číst a psát kód programu, - schopnost využívat základní komponenty programovacího prostředí.
|
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Bodové hodnocení |
Písemná zkouška |
Průběžná analýza výkonů studenta |
Slovní hodnocení |
Ústní zkouška |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Metody dovednostně-praktické |
Metody e-learningu (tutoriál,, elektronické výukové materiály) |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Projekce (statická, dynamická) |
Výuka podporovaná počítačem |
|
|
|
|