|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KHV / KASKL
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KHV
/
KASKL
|
Akademický rok
|
2018/2019
|
Akademický rok
|
2018/2019
|
Název
|
Komplexní analýza skladeb
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
10
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
3 / 3
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Opakovaný zápis
|
ANO
|
Opakovaný zápis
|
ANO
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Zvládnutí dílčích disciplín hudební teorie (i estetiky), včt. příslušné terminologie: a) všeobecná hudební nauka a akustika, b) klasicko-romantická harmonie a informativně harmonie 20. století a palestrinovský a bachovský kontrapunkt a informativně kontrapunkt 20. století, c) informativně melodika a hudební kinetika od renesance po současnost, d) hudební žánry, druhy, formy a tektonika od baroka po současnost, e) organologie a informativně instrumentace a aranžování, f) estetika hudby a hudební sémiotika, analýza skladeb a metodika analýzy.
|
Požadavky na studenta
|
Písemná práce (nutno přiložit audionahrávku a notový zápis (partituru) analyzovaných skladeb): Analýza čtyř skladeb z každého stylového období (baroko, klasicismus, romantismus, 20. století - soudobá hudba) podle vlastního výběru doktoranda s důrazem na komplexnost a postižení stylových specifik (dvě skladby instrumentální a dvě vokální).
Obsah ústní zkoušky: 1. Charakteristika kompozičních prostředků a formotvorných typů hudby čtyř stylových období (baroko, klasicismus, romantismus, 20. století - soudobá hudba; hudební impresionismus, expresionismus neofolklorismus, neoklasicismus a další dílčí směry soudobé artificiální hudby, včt. jejích kompozičních prostředků, technik, formových specifik i terminologie): melodika, kinetika, akordika, harmonie, polyfonie, tóninový terén, mikrotektonika, sóničnost apod. 2. Typy hudební analýzy: formální /formová/ analýza, tektonická (morfologicko-syntaktická a strukturně funkcionální) analýza - strukturální analýza, sémiotická analýza, komplexní analýza, redukcionalistické metody (H. Schenker, Cooper - Meyer), archetypální analýza, obsah a forma v hudbě, barokní afektová teorie - rétorické figury, absolutní - programní hudba, hermeneutická analýza (H. Kretzschmar), hudební symbolika (A. Schering), dynamismus a energetická koncepce E. Kurtha, Asafjevova intonační teorie, interpersonální hypotéza hudby apod.
0 - 50 bodů u hodnocení "nevyhověl" 51 - 100 bodů u hodnocení "vyhověl"
|
Obsah
|
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
COOK, N. A Guide to Musical Analysis. Oxford: Oxford University Press, 1995. ISBN 0-19-816508-0.
-
Základní:
Burlas, L. Formy a druhy hudobného umenia. Žilina, Žilinská univerzita, 2006. ISBN 80-8070-522-4.
-
Základní:
Risinger, K. Hierarchie hudebních celků v novodobé evropské hudbě. 1. vydání.. Praha: Panton, 1969. ISBN cnb000153431.
-
Základní:
HONS, M. Hudební analýza. Praha: Togga, 2010. ISBN 978-80-87258-28-6.
-
Základní:
Kohoutek, C. Hudební kompozice. Stručný komplexní pohled z hlediska skladatele. Praha: Editio Supraphon, 1989. ISBN 80-7058-150-6.
-
Základní:
Kulka, J. a kolektiv. Komplexní analýza uměleckého díla I. Praha: SPN, 1986. ISBN cnb000016382.
-
Základní:
Loudová, I. Moderní notace a její interpretace. Praha, Akademie múzických umění, 1998. ISBN 80-85883-31-7.
-
Základní:
TARASTI, E. (ed.). Musical Signification. Essays in the Semiotic Theory and Analysis of Music. Berlin, New York: Mouton de Gruyter, 1995. ISBN 3-11-014040-3.
-
Základní:
Risinger, K. Nauka o harmonii 20. století. Praha: Supraphon, 1978. ISBN 80-85883-34-1.
-
Základní:
Risinger, K. Nauka o hudební tektonice. Praha: Supraphon, 1994. ISBN cnb001649978.
-
Základní:
KOHOUTEK, C. Novodobé skladebné teorie západoevropské hudby. Praha: SHV, 1962. ISBN 80-7058-150-6.
-
Základní:
Kurfürst, P. Organologie (propedeutika, exemplifikace). Hradec Králové, 1998. ISBN 80-902548-02.
-
Základní:
Zich, J. Orchestrace a sborová sazba. Praha, Panton, 1985. ISBN cnb000515009.
-
Základní:
Steinmetz, K. Prostředky časové artikulace hudby. ISBN 0018-6996.
-
Základní:
FUKAČ, Jiří a Jiří VYSLOUŽIL (eds.). Slovník české hudební kultury. Praha: Editio Supraphon, 1997. ISBN 80-7058-462-9.
-
Základní:
Jiránek, J. Úvod do historie hudební analýzy a teorie sémantické hudební analýzy. Praha, 1991. ISBN 9788070390177.
-
Základní:
Tichý, V. Úvod do studia hudební kinetiky. Praha: HAMU, 1994. ISBN 80-7331-897-0.
-
Základní:
FUKAČ, J., JIRÁNEK, J., POLEDŇÁK, I., VOLEK, J. a kol. Základy hudební sémiotiky. I-III.. Brno: Masarykova univerzita, 1992. ISBN 80-210-0373-1.
-
Doporučená:
Kozel, D. Antický hudební mýtus. Ostrava: Ostravský univerzita v Ostravě, Pedagogická fakulta, 2012. ISBN 978-80-7464-172-5.
-
Doporučená:
Jung, C. G. Archetypy a nevědomí. Výbor z díla II. Brno:Nakladatelství Tomáše Janečka, 1997. ISBN 80-85880-16-4.
-
Doporučená:
Další v časopisech a sbornících publikované analytické studie českých a zahraničních autorů..
-
Doporučená:
Doubravová, J. Dialog a imaginace. Interpersonální diagnóza umění(m). Praha: Editio Supraphon, 1998. ISBN 80-7058-471-8.
-
Doporučená:
Janeček, K. Hudební formy.. Praha: SNKLHU, 1955. ISBN cnb000718866.
-
Doporučená:
Risinger, K. Nauka o kontrapunktu 20.století. Praha: Panton, 1984. ISBN cnb000153431.
-
Doporučená:
Hanslick, E. O hudebním krásnu. Příspěvek k revizi hudební estetiky. Praha: Supraphon, 1973. ISBN cnb000440677.
-
Doporučená:
ŠTĚDROŇ, M. Sedm analýz.. Brno, 1999. ISBN 80-210-0237-9.
-
Doporučená:
Faltus, L., Marek, Z. Sémantický rozbor skladeb. Brno, 1987.
-
Doporučená:
Kofroň, P. Třináct analýz. Praha: H&H, 1996. ISBN 9788085787443.
-
Doporučená:
Hradecký, E. Úvod do studia tonální harmonie. Praha: SNKLHU, 1960. ISBN cnb000729923.
-
Doporučená:
Štědroň, M. Základy mikrotektoniky (9 analýz). Brno, 1991. ISBN 80-210-1917-7.
-
Doporučená:
Štědroň, Miloš. Základy polymelodiky (12 nalýz). Brno, MU, 1992. ISBN 80-7042-254-8.
-
On-line katalogy knihoven
|
Předpoklady
|
|
Výsledky učení
|
|
Hodnoticí metody
|
|
Vyučovací metody
|
|
|
|
|