|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KHV / 9METO
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KHV
/
9METO
|
Akademický rok
|
2018/2019
|
Akademický rok
|
2018/2019
|
Název
|
Metodologie a teoretické problémy studia
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
10
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Předmět proniká do obecné problematiky metodologie hudebně pedagogického a částečně rovněž pedagogického výzkumu v co nejširším kontextu historickém a současném, domácím a zahraničním. Seznamuje s vybranými klíčovými problémy metodiky tvorby a prezentace odborného textu s důrazem na vlastní publikační a prezentační činnost studenta a na tvorbu a prezentaci disertační práce, včetně materiálů doprovodných. Důraz je kladen na rozvoj individuální schopnosti rozumět, vykládat a aktivně užívat dané problematiky oborově i interdisciplinárně.
|
Požadavky na studenta
|
Aktivita ve výuce (při diskusi, skupinová práce apod.) student(ka) je povinen/povinna zúčastnit se přímé výuky předmětu (minimálně 80% účast) a aktivně vstupovat do výuky (při diskusi, párové a skupinové práci atp.) plní dílčí úkoly zadané vyučujícím, klade otázky v průběhu výkladu, zapojuje se do dílčích aktivit během výuky, zapojuje se do rozhovorů a diskusí, účastní se interakcí při skupinové práci studentů.
Seminární práce (Kritická reflexe zadané studované literatury a Návrh vlastního disertačního zadání aktuální stav řešení) v minimálním rozsahu dvaceti normostran vlastního textu v obsahově a formálně respektující oborový hudebně teoretický, resp. hudebně pedagogický úzus.
Ústní zkouška v rozsahu probíraného obsahu a studijní literatury.
Základním předpokladem pro absolvování předmětu je samostudium, řízené studium student/ka hojně využívá osobních konzultací s garantkou předmětu, minimální počet nutných konzultací jsou tři.
|
Obsah
|
1. Vstupní organizačně-administrativní blok: organizace semestru, koordinace individuálních výukových plánů doktorského studia, sonda do aktuálních metodologických a metodických znalostí studentů, požadavky pro udělení zkoušky, odborná literaturu ke studiu a prameny k problematice hudebně pedagogického a pedagogického výzkumu a metodologie tvorby a prezentace odborných textů, včetně kontextu předpisů a norem Ostravské univerzity.
2. První výukový blok Metodologie hudebně pedagogického a pedagogického výzkumu:
- Metodologická východiska výzkumu v hudební výchově a hudební pedagogice,
- Vědecký výzkum v pedagogice výzkum kvalitativní a kvantitativní,
- Metody a techniky hudebně pedagogického výzkumu,
- Logika vědeckého výzkumu a teoretická východiska výzkumu,
- Realizace výzkumu,
- Vypracování závěrečné zprávy.
3. Druhý výukový blok Metodika tvorby a prezentace odborných textů:
- Studentské odborné texty v systému současného českého vysokoškolského studia s důrazem na práce graduační,
- Odpovědnost za odborné texty a etika badatelské práce, hlavní znaky odborných textů,
- Odborné texty z hlediska jejich koncepce, obsahu a plynutí,
- Citace v textu a bibliografické citace,
- Kanonické části odborných textů, Části Úvod a Závěr,
- Jazyk a formální úprava odborných textů,
- Prezentace odborných textů,
- Hodnotitelé a způsoby hodnocení odborných textů,
- Odborné texty v oborovém kontextu hudebně pedagogického studia a studia na Katedře hudební výchovy Pedagogické fakulty Ostravské univerzity v Ostravě.
4. Individuální konzultace.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
ČERNÝ, Miroslav K. Kapitoly z metodologie hudební vědy. Olomouc: Univerzita Palackého, Filozofická fakulta, 1998. ISBN 80-7067-914-X.
-
Základní:
HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-0982-9.
-
Základní:
VÁŇOVÁ, Hana a Jiří SKOPAL. Metodologie a logika výzkumu v hudební pedagogice. Praha: Karolinum, 2007. ISBN 978-80-246-1367-3.
-
Základní:
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-5326-3.
-
Základní:
ŠEVČÍKOVÁ, Veronika. Studentské odborné texty jako problém. Ostrava: Ostravská univerzita, 2015. ISBN 978-80-7464-766-6.
-
Rozšiřující:
deMARRAIS, K., LAPAN S. D. (eds.). Foundations for Research: Methods of Inquiry in Education and the Social Sciences. Mahwah: Lawrence Erlbaum Associates, 2004. ISBN 9780805836509.
-
Rozšiřující:
FUKAČ, Jiří. Hudební pedagogika: koncepce a aplikace hudebně výchovných idejí v minulosti a přítomnosti. Brno: Filozofická fakulta MU, 2000. ISBN 80-210-2458-5.
-
Rozšiřující:
CHRÁSKA, Miroslav. K současným trendům pedagogického výzkumu ve světě: pro studenty pedagogické fakulty Univerzity Palackého. Olomouc: Univerzita Palackého, 1995. ISBN 80-7067-469-5.
-
Rozšiřující:
McKenzie, George, POWELL, Jackie, USHER, Robin. McKenzie, GeorgeUnderstanding Social Research: Perspectives on Methodology and Practice (Social Research & Education Studies). London: Falmer Press, 1997. ISBN 0-7507-0720-8.
-
Rozšiřující:
MAŇÁK, Josef, Vlastimil ŠVEC a Štefan ŠVEC, ed. Slovník pedagogické metodologie. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 2005. ISBN 80-7315-102-2.
-
Doporučená:
ŠANDEROVÁ, Jadwiga. Jak číst a psát odborný text ve společenských vědách. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 2006. ISBN 80-86492-40-7.
-
Doporučená:
KATUŠČÁK, Dušan (et al.). Jak psát závěrečné a kvalifikační práce: jak psát bakalářské práce, diplomové práce, dizertační práce, specializační práce, habilitační práce, seminární a ročníkové práce, práce studentské vědecké a odborné činnosti, jak vytvořit bibliografické citace a odkazy a citovat tradiční a elektronické dokumenty. Nitra: Enigma, 2008. ISBN 978-80-89132-45-4.
-
Doporučená:
DISMAN, Miroslav. Jak se vyrábí sociologická znalost: příručka pro uživatele. Praha: Karolinum, 2011. ISBN 978-80-246-1966-8.
-
Doporučená:
HOLAS, Milan, Hana VÁŇOVÁ a Oldřich DUZBABA. Metody a techniky výzkumu v hudební výchově. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1987. ISBN cnb000031823.
-
Doporučená:
COHEN, Louis, MANION, Lawrence a Keith MORRISON. Research Methods in Education. New York: Routledge, 2011. ISBN 978-0415583367.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Účast na výuce
|
13
|
Semestrální práce
|
50
|
Studium odborného textu v cizím jazyce
|
17
|
Samostudium
|
100
|
Studium sekundární literatury
|
10
|
Příprava na zkoušku
|
50
|
Řízené studium
|
10
|
Domácí příprava na výuku
|
10
|
Studium pramenů
|
30
|
Konzultace s vyučujícím (včetně elektronické)
|
10
|
Celkem
|
300
|
|
Předpoklady
|
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Student/ka prokazuje znalosti:
- terminologie, klasifikací, principů, přístupů, teorií, modelů a metod hudebně pedagogického a pedagogického výzkumu, včetně problematiky tvorby a prezentace odborných textů, které získal/a prostřednictvím problémových přednášek a upevnil(a) prostřednictvím opakovaných individuálních konzultací a dlouhodobé studijní přípravy na dílčí oborovou zkoušku,
- spolehlivé orientace v teorii a metodologii současného hudebně pedagogického a pedagogického výzkumu,
- pojmenování a vysvětlení klíčových principů tvorby oborového odborného textu,
- správného vystižení, objasnění, zdůvodnění a příkladování nejčastějších chyb a nedostatků projevující se při tvorbě, finalizaci a prezentaci odborného textu,
- související s definovaným obsahem učiva a stanovenou studijní literaturou. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
Student/ka dokáže:
- soběstačně tvořivě vědecky pracovat v oborovém kontextu hudební teorie a pedagogiky (včetně samostatného získávání a využívání odborných znalostí, dovedností a způsobilosti v jednom cizím neslovanském jazyce), což prokazuje vytvořením seminární práce a její obhajobou při zkoušce,
- autonomně bádat v rámci oboru a prezentovat originální výsledky své práce, nové pro vědu a poznání vůbec,
- se bezpečně orientovat v oblasti oborové metodologie a ve formulování a formátování odborného textu (seminární práce),
- provádět účinné hodnocení v oblasti badatelského seberozvoje a celkové odborné sebereflexe (seminární práce část Návrh vlastního disertačního zadání aktuální stav řešení),
- své výzkumné závěry obhájit při rozpravě,
- být připraven na funkci konzultační a hodnotitelskou v oblasti vlastního disertačního tématu a zadané studijní literatury,
- samostatně bádat v intencích definovaného obsahu učiva a stanovené studijní literatury. |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
IC11 - Aktivita ve výuce (při diskusi, skupinové práci apod.) |
IC6 - Ústní zkouška |
IIB25 - Seminární práce / referát |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
A1 - Přednáška |
A3 - Reproduktivní práce s textem/obrazem/výukovým zdrojem |
B2 - Produktivní práce s textem/obrazem/výukovým zdrojem |
B1 - Diskuse |
A4 - Rozhovor (ve smyslu kladení otázek při fixaci a opakování učiva) |
G2 - Samostudium, řízené studium |
|
|
|
|