|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KHV / 7DSZ2
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KHV
/
7DSZ2
|
Akademický rok
|
2018/2019
|
Akademický rok
|
2018/2019
|
Název
|
Dějiny sborového zpěvu 2
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Cvičení
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Disciplína zajišťuje adekvátní poznání vývoje českého i evropského sborového zpěvu 19. a 20. století, a to nejen skladatelské tvorby pro sborová tělesa, ale i dějin měšťanských pěveckých spolků a dalších amatérských či profesionálních těles v Evropě i v českých zemích. Důraz je přitom kladen na praktické (poslechové) poznání typických skladeb uvedeného žánru i období.
Obsah předmětu zohledňuje také paralelní přípravu absolventa sbormistrovství na základních školách.
|
Požadavky na studenta
|
účast ve výuce: 80%;
aktivita ve výuce (při diskusi, skupinové práci),
Ústní zkouška: okruhy na základě probíraného obsahu předmětu Dějiny sborového zpěvu 1, 2
a studijní literatury.
|
Obsah
|
1. Uvedení do problematiky dějin sborového hnutí od poloviny 19. století v Evropě i českých zemích.
2. Romantická sborová tvorba, duchovní a světská. Kantátová a oratorní tvorba F. Mendelssohna-
Bartholdyho, J. Brahmse, H. Berlioze, A. Brucknera a dalších romantických skladatelů.
3. Sbory v operách C. M. von Webera, R. Wagnera, G. Verdiho a dalších romantických skladatelů.
4. Sborová tvorba B. Smetany.
5. Sbory A. Dvořáka.
6. J. B. Foerster - zakladatel moderní české sborové tvorby.
7. Janáčkovy sbory mužské, ženské, smíšené.
8. Janáčkovy kantáty a mše.
9. Sborová tvorba skladatelů první generace české hudební moderny - V. Novák, J. Suk.
10. B. Martinů - sborový skladatel.
11. Současná světová sborová tvorba.
12. Současná česká sborová tvorba.
13. Závěrečné shrnutí problematiky.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
SMOLKA, Jaroslav (ed.). Dějiny hudby. Praha: Togga, 2002. ISBN 80-902912-0-1.
-
Základní:
BUČEK, Miloslav. Sborový zpěv I. Brno: Masarykova univerzita, 1990. ISBN 8021002018.
-
Základní:
BUČEK, Miloslav. Sborový zpěv II. Brno: Masarykova univerzita, 1992. ISBN 80-210-0513-09.
-
Základní:
VALOVÝ, Evžen. Sborový zpěv v Čechách a na Moravě. Brno: UJEP,, 1972. ISBN 80-86039-19-6.
-
Základní:
MAZUREK, Jan. Stručné dějiny evropské hudby. Ostrava: Montanex, 1992. ISBN 80-85300-84-2.
-
Rozšiřující:
ČERNUŠÁK, Gracián. Dějiny evropské hudby. Praha: Panton, 1972. ISBN cnb000436749.
-
Rozšiřující:
STEINMETZ, Karel. Jan Šoupal ? sbormistr, pedagog a člověk. Olomouc: Vydavatelství UP, 1997. ISBN 80-7067-770-8.
-
Rozšiřující:
ŠTĚDROŇ, Miloš. Leoš Janáček a hudba 20. století. Brno: MU, 1998. ISBN 80-210-0237-9.
-
Rozšiřující:
TUČAPSKÝ, Antonín. Mužské sbory Leoše Janáčka a jejich interpretační tradice. Praha: SNP, 1972.
-
Rozšiřující:
GREGOR, Vladimír. Obrozenská hudba na Moravě a ve Slezsku. Praha: Editio Supraphon, 1983. ISBN cnb000027123.
-
Rozšiřující:
BUČEK, Miloslav a kol. Sbormistr Josef Veselka. Roma: Křesťanská akademie Řím, 2000. ISBN 80-86036-25-1.
-
Rozšiřující:
ZOUHAR, Zdeněk. Sborové dílo Bohuslava Martinů. Praha: Academia, 2001. ISBN 80-200-0693-1.
-
Rozšiřující:
SMOLKA, Jaroslav. Smetanova vokální tvorba. Praha: Editio Supraphon, 1980. ISBN 978-80-7400-199-4.
-
Rozšiřující:
DRÁBEK, Václav. Vilém Steinman a české sborové umění. Praha: Pedagogická fakulta UK, 1997. ISBN 0862-4461.
-
Doporučená:
NAVRÁTIL, Miloš. Dějiny hudby. Olomouc: Votobia, 2003. ISBN 80-7220-143-3.
-
Doporučená:
HRČKOVÁ, Naďa. Dějiny hudby VI. Hudba 20. století (1). Praha: Ikar, 2006. ISBN 80-249-0808-5.
-
Doporučená:
HRČKOVÁ, Naďa. Dějiny hudby VI. Hudba 20. století (2). Praha: Ikar, 2007. ISBN 80-249-0808-5.
-
Doporučená:
MICHELS, Ulrich. Encyklopedický atlas hudby. Praha: Lidové noviny, 2000. ISBN 80-7106-238-3.
-
Doporučená:
LÉBL, Vladimír a kol. Hudba v českých dějinách. Praha: Editio Supraphon, 1988. ISBN 978-1902806051.
-
Doporučená:
NAVRÁTIL, Miloš. Nástin vývoje evropské hudby 20. století. Ostrava: Montanex, 1993. ISBN 80-85300-26-5.
-
Doporučená:
MAZUREK, Jan. Stručné dějiny české hudby. Ostrava: Repronis, 1997. ISBN 80-7042-116-9.
-
Doporučená:
TYRRELL, John a SADIE, Stanley. The New Grove dictionary of music and musicians 1-28. London: Macmillan, 2001. ISBN 9780195170672.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Účast na výuce
|
26
|
Plnění průběžně zadávaných úkolů (včetně korespondenčních úkolů)
|
40
|
Domácí příprava na výuku
|
50
|
Příprava na zkoušku
|
24
|
Konzultace s vyučujícím (včetně elektronické)
|
10
|
Celkem
|
150
|
|
Předpoklady
|
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Student prokáže znalost:
- dějin sborového zpěvu v jednotlivých časových etapách, a to od 19. století do současnosti;
- klíčových sborových kompozic od 19. století do současnosti;
- sborového díla českých skladatelů Bedřicha Smetany, Antonína Dvořáka, Josefa Bohuslava Foerstera, Leoše Janáčka, Vítězslava Nováka, Josefa Suka a jejich skladatelského přínosu pro rozvoj české hudební kultury;
- typických skladebných atributů vybraných reprezentativních sborových kompozic v časovém období od 19. století do současnosti
- typologických a stylových oblastí sborové hudby uvedených období
- vývoje sborového hnutí od poloviny 19. století do současnosti.
|
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
Student dokáže:
- rozpoznat jednotlivé stylové oblastí tvorby z okruhu sborového zpěvu, a to od 19. století do současnosti;
- určit, čím se liší od sebe jednotlivé styly, druhy a žánry sborového zpěvu v uvedených obdobích;
- identifikovat reprezentativní ukázky sborové tvorby v jednotlivých slozích, od hudby 19. století do současnosti;
- na základě poslechu kriticky analyzovat, hodnotit typické skladebné atributy sborových skladeb sledovaných historických období a komparovat historické slohy ve vývoji evropského a českého sborového zpěvu od 19. století do současnosti.
|
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
IC11 - Aktivita ve výuce (při diskusi, skupinové práci apod.) |
IC6 - Ústní zkouška |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
A1 - Přednáška |
B4 - Sokratovský rozhovor |
B1 - Diskuse |
A3 - Reproduktivní práce s textem/obrazem/výukovým zdrojem |
|
|
|
|