|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KHV / 6KMHA
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KHV
/
6KMHA
|
Akademický rok
|
2022/2023
|
Akademický rok
|
2022/2023
|
Název
|
Klasická a moderní harmonie
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Cvičení
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
14 / 14
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
3 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
KHV/6HUTE
|
Splnit všechny podmiňující předměty před zápisem
|
NE
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
KHV/6ASK2, KHV/6ULIP
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Náplní předmětu je sumář poznatků z nauky o tonální harmonii a harmonie 20. a 21. století. Postižení jednotlivých akordických prvků ve vzájemných vazbách a funkcích daných přísnými pravidly klasické harmonie tvoří základ odborně poučené práce s notovým zápisem vokální a instrumentální skladby. Výběr analyzovaného hudebního materiálu a vlastní obsah předmětu zohledňuje požadavky hudební výchovy na středních školách.
|
Požadavky na studenta
|
Didaktický test: písemná čtyřhlasá harmonizace zadané sopránové linky a generálbasu podle pravidel klasické a moderní harmonie v rozsahu přednesené látky a základní studijní literatury.
Aktivní účast na cvičeních min. 80 %.
|
Obsah
|
1. - 2. Hlavní kvintakordy v tónině dur a moll: jejich funkce a čtyřhlasá úprava, přísné a volné spojení hlavních kvintakordů, harmonická kadence. Stylová specifika klasické harmonie.
3. Harmonizace melodie hlavními kvintakordy, harmonické závěry. Harmonizace lidové písně.
4. - 5. Vedlejší kvintakordy v tónině dur a moll: jejich funkce a čtyřhlasá úprava, přísné a volné spojení vedlejších kvintakordů, spojování kvintakordů hlavních s vedlejšími. Stylová specifika klasické harmonie.
6. Čtyřhlasá úprava a stylizace sopránové melodie hlavními i vedlejšími kvintakordy v oblasti klasické a moderní harmonie.
7. - 9. Melodické tóny v obdobích baroka, klasicismu a romantismu, obraty hlavních a vedlejších kvintakordů v tónině dur a moll: harmonizace melodie obraty hlavních a vedlejších kvintakordů. Stylová specifika klasické a moderní harmonie.
10. Septakordy: jejich čtyřhlasá úprava, spojování septakordů se všemi typy kvintakordů, dominantní septakord, harmonizace melodie hlavními septakordy. Stylová specifika klasické a moderní harmonie.
11. Modulace diatonická a chromatická.
12. Mimotonální funkce, alterované akordy v hudbě 20. století a soudobé hudbě. Harmonická analýza skladeb I.
13. Úvod do harmonie 20. století a soudobé hudby. Harmonická analýza skladeb II.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
TICHÝ, Vladimír. Harmonicky myslet a slyšet. Praha: Akademie múzických umění, 2011. ISBN 978-80-7331-199-5.
-
Základní:
JANEČEK, Karel. Harmonie rozborem. Praha: Supraphon, 1982. ISBN cnb000718866.
-
Základní:
BUTTERWORTH, Anna. Harmony in Practise. Oxford: Oxford University Press, 1999. ISBN 1854728334.
-
Základní:
HŮLA, Zdeněk. Nauka o harmonii. Praha: SNKLHU, 1956. ISBN cnb000011932.
-
Základní:
KOFROŇ, Jaroslav. Učebnice harmonie. Praha: SHV, 1963. ISBN cnb000129890.
-
Rozšiřující:
THAKAR, Markand. Kontrapunkt. Základy hudební interpretace. Praha: AMU, 2012. ISBN 9788073312541.
-
Rozšiřující:
VOLEK, Jaroslav. Modalita a její formy z hlediska hudební teorie. Praha: SČSKU, 1980.
-
Rozšiřující:
RISINGER, Karel. Nauka o harmonii XX. století. Praha: Supraphon, 1978. ISBN 80-85883-34-1.
-
Rozšiřující:
HŮLA, Zdeněk. Nauka o kontrapunktu. Praha: Supraphon, 1985. ISBN 9780882952789.
-
Rozšiřující:
FUKAČ, J. a kol. Slovník české hudební kultury. Praha: Editio Supraphon, 1997. ISBN 80-7058-462-9.
-
Rozšiřující:
KRESÁNEK, Jozef. Tonalita. Bratislava: Opus, 1982. ISBN 978-3-656-65104-8.
-
Rozšiřující:
HRADECKÝ, Emil. Úvod do studia tonální harmonie. Praha: SNKLHU, 1960. ISBN cnb000729923.
-
Rozšiřující:
JANEČEK, Karel. Základy moderní harmonie. Praha: Nakladatelství ČSAV, 1965. ISBN 80-7169-995-0.
-
Doporučená:
KLAPIL, Pavel. Kompendium teorie kontrapunktu. Olomouc: Pdf UP v Olomouci, 2003. ISBN 978-80-244-1853-7.
-
Doporučená:
MARTINÁKOVÁ, Zuzana. Modalita ve vzťahu k hudbe 20. storočia. Bratislava: Vysoká škola múzických umení, 2000. ISBN 8085182696.
-
Doporučená:
KLAPIL, Pavel. Napříč tonální harmonií. Olomouc: PdF UP v Olomouci, 2007. ISBN 80-7067-669-8.
-
Doporučená:
KOHOUTEK, Ctirad. Novodobé skladebné směry v hudbě. Praha: SHV, 1965. ISBN cnb000614140.
-
Doporučená:
JANEČEK, Karel. Skladatelská práce v oblasti klasické harmonie. Praha: Academia, 1973. ISBN cnb000447349.
-
Doporučená:
BEDNARČÍK, O. Úvod do rozboru skladeb. Ostrava: PdF, 1981. ISBN cnb000405507.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Účast na výuce
|
26
|
Příprava na zápočet
|
40
|
Konzultace s vyučujícím (včetně elektronické)
|
5
|
Domácí příprava na výuku
|
20
|
Samostudium
|
30
|
Celkem
|
121
|
|
Předpoklady
|
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
Znalosti z předmětu KHV/6HUTE. |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Student prokáže znalost
- pravidel čtyřhlasé úpravy hlavních a vedlejších kvintakordů a jejich obratů v durové a mollové tónině;
- pravidel tvorby harmonické kadence;
- postupů a pravidel harmonizace sopránové linky a generálbasu;
- zásad stylizace harmonické úpravy jednohlasu;
- terminologie v oblasti akordiky a harmonie, klasifikace a charakteristiky melodických tónů včetně jejich užití v jednotlivých stylových obdobích;
- pravidel čtyřhlasé úpravy septakordů a harmonizace sopránu a generálbasu včetně jejich užití v jednotlivých stylových obdobích;
- druhů modulace; typů a principů mimotonálních a alterovaných akordů; jevů a znaků harmonie a akordiky moderní harmonie 20. století, jevů a znaků harmonie a akordiky soudobé hudby.
|
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
Student dokáže
- písemně upravit ve čtyřhlase kvintakordy, septakordy v základních tvarech a obratech podle pravidel klasické harmonie a stylových zvláštností jednotlivých slohových období;
- stylizovat harmonickou větu dle stylových pravidel;
- harmonizovat zadanou sopránovou linku čtyřhlasou akordickou sazbou se zohledněním žánru hudby a její funkce;
- harmonizovat generálbas, umí při harmonizaci používat melodické tóny;
- přesvědčivě modulovat z tóniny výchozí do tóniny cílové s použitím diatonických i chromatických spojů;
- upravit ve čtyřhlase mimotonální akordy a alterované akordy;
- analyzovat zadanou hudební skladbu pomocí určení harmonických funkcí a jejich vztahů v rozmezí jevů klasické harmonie a moderní harmonie;
- identifikovat a interpretovat akordické a harmonické jevy v soudobých skladbách.
|
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
IC8 - Didaktický test |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
A1 - Přednáška |
A3 - Reproduktivní práce s textem/obrazem/výukovým zdrojem |
B2 - Produktivní práce s textem/obrazem/výukovým zdrojem |
C2 - Demonstrace předmětů/jevů/procesů |
G2 - Samostudium, řízené studium |
|
|
|
|