|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KHV / 5UTN2
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KHV
/
5UTN2
|
Akademický rok
|
2019/2020
|
Akademický rok
|
2019/2020
|
Název
|
Hudební teorie a úvod do dějin hudby
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Cvičení
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / 0
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / 0
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
KHV/5UTN1
|
Splnit všechny podmiňující předměty před zápisem
|
NE
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Získání základních znalostí z oblasti dějin světové a české hudby ve smyslu slohových a osobnostních priorit, orientace v současném regionálním dění v oblasti artificiální hudby. Důraz je kladen na rozvoj individuální schopnosti rozumět, vykládat a aktivně užívat dané problematiky interdisciplinárně. Bezpečná orientace v problematice osobností, hudebních stylů, směrů a skupin 20. století. Rozvoj dovednosti usouvztažňovat a spojovat nabyté vědomosti. Získání všeobecného kulturního přehledu. Znalost a schopnost aplikace základních interpretačních modelů v oblasti hudební i obecně umělecké.
|
Požadavky na studenta
|
Zápočet: Seminární práce - zpracování dvou knižních publikací z oblasti české nebo světové artificiální hudby a jejich kritická reflexe.
100-51 bodů započteno 50-0 bodů nezapočteno
|
Obsah
|
1.-2. Hudba prvobytně pospolné a otrokářské společnosti (počátky hudby, nejstarší rozvinuté hudební kultury). 3.-4. Hudba feudální společnosti (středověk, renesance). 5.-6. Hudba evropského feudalismu a doby jeho pádu, 17. - 18. století, (baroko, klasicismus). 7.-8. Hudba evropské společnosti v 19. století (romantismus). 9.-10. Hudba na přelomu 19. a 20. století, v první polovině 20. století a po 2. světové válce. 11.-12. Soudobá artificiální hudba. 13. Regionální artificiální hudba (skladatelské osobnosti a jejich tvorba, významné interpretační počiny, festivaly hudební školství).
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Smolka, J. a kol. Dějiny hudby. Praha: TOGGA, 2001. ISBN 80-902912-0-1.
-
Základní:
Navrátil, M. Dějiny hudby: přehled evropských dějin hudby. Ostrava: Montanex, 2011. ISBN 978-80-7225-344-9.
-
Základní:
Hrčková, N. a kol. Dějiny hudby 1. - 6..
-
Rozšiřující:
Navrátil, M. Nástin vývoje evropské hudby 20. století. Ostrava:MONTANEX, 1996. ISBN 80-85300-26-5.
-
Doporučená:
Fukač, J., Vysloužil, J. Slovník české hudební kultury. Praha, 1997. ISBN 80-7058-462-9.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Účast na výuce
|
26
|
Samostudium
|
5
|
Studium pramenů
|
5
|
Konzultace s vyučujícím (včetně elektronické)
|
5
|
Plnění průběžně zadávaných úkolů (včetně korespondenčních úkolů)
|
5
|
Příprava na zápočet
|
10
|
Prezentace (prací, projektů aj.)
|
5
|
Celkem
|
61
|
|
Předpoklady
|
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Student si osvojí základní poznatky z dějin světové a české hudby ve smyslu slohových a osobnostních priorit. Rozvíjí schopnost nabyté vědomosti spojovat a komparovat. Rozvíjí schopnost posoudit jedinečnost bonit artificiální hudby. Rozvíjí schopnost erudované deskripce skladby na základě signifikantních atributů daného stylového období. Upevňuje orientaci v současném dění v oblasti české artificiální hudby (osobnosti, významné kompoziční a interpretační počiny). Získává přehled o současném regionálním dění v oblasti artificiální hudby. Rozvíjí pozitivní postoj k hudebnímu umění (v širším kontextu k umění obecně). Upevňuje dovednost kritické reflexe projevů hudební kultury. Získává schopnost zasadit hudební dílo do širšího sociokulturního kontextu. Rozvíjí kompetence analytické, syntetické, aplikační vycházející z požadovaných znalostí a rozvinutých schopností.
|
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární) |
Rozbory děl duševního charakteru (korespondenční úkol, prezentace, výukový list, seminární práce) |
Slovní hodnocení |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Demonstrace |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Práce s uměleckým dílem |
Skupinová a kooperativní výuka |
|
|
|
|