|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KHI / CDDMK
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KHI
/
CDDMK
|
Akademický rok
|
2019/2020
|
Akademický rok
|
2019/2020
|
Název
|
Dějiny duchovní a materiální kultury
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
6
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Daná disciplína bude zaměřena na poskytování přehledné informace ke stěžejním oblastem dějin materiální a duchovní kultury českých zemí i širšího středoevropského prostoru. Časově pokryje období od středověku do 30. let 20. století, přičemž těžiště výkladů se bude nacházet v 19. a prvních třech decenniích 20. století. Základní historiografickou platformou bude sledování každodennosti základních sociálních skupin obyvatelstva, zohledněny budou také změny způsobené zásahem člověka do krajiny. Přednášky si budou všímat života jedince, rodiny, společnosti. Z široké škály historických projevů každodennosti bude pozornost věnována jak kultuře všedního, tak i svátečního dne. Bez povšimnutí nezůstanou významné civilizační procesy, k nimž patří projevy emancipace (měšťanů, vesničanů, občanů, žen, židů, atd.), růst celkové disciplinace (hygiena osobní a komunální, formy komunikace, demografická reprodukce, procesy vzdělávání, vztah ke zdraví, atd.). Koncepce dané disciplíny chce být interdisciplinární (historiografický pohled, antropologický, etnologický, demografický). Daný úsek kulturních dějin budou uvozovat mezníky z oblasti duchovní kultury.
|
Požadavky na studenta
|
Průběžné studium literatury, dostatečné zvládnutí předmětu k dílčí zkoušce.
|
Obsah
|
1. Úvod - pojem kultura, definice kultury, vztah k příbuzným oborům a disciplínám, současné koncepce dějin kultury. 2. Jak se vnímal evropský křesťanský středověk. Teologický pohled na svět, lineární koncepce Aurelia Augustina. Klášterní kultura (skriptoria, charita, léčitelství, způsob života vysvěcených mnichů, hospodářství konventu). Církevní čas. Specifika stavitelství a architektury. Řeholní řády a jejich civilizační přínos. 3. Svět středověkého města, mentalita měšťanů, městské právo, emancipace měšťanstva, privilegia, typologie měst. Dominanty - farní kostel, radnice, areály řeholních řádů, tržiště, masné krámy, kašny, lázně, fortifikace a systém bran, komunikační síť ve městech a mimo ně. Bohatí a chudí, sociální stratifikace, minority (židé, cizinci, nečistí, studenti). Univerzita jako vrchol dobové vzdělanosti a demokracie. Cechy a jejich lokace. Gildy a spolky obchodníků. Městský patriciát. Města - centra kultury. 4. Svět středověké vesnice - mentalita vesničanů. Komunikační centra - kostel, hospoda, kovárna, mlýn. Všední a sváteční den vesničanů, vnímání času, přežívání pohanských zvyků a rituálů. Vývoj venkovského domu. Vztahy k vrchnosti (emfyteutické právo). Svobodníci. Venkovská rodina a domácnost. 5. Centra moci - svět hradů a tvrzí. Mentalita šlechtice, zemské právo. Všední a sváteční život na hradě. Životní cyklus šlechtičen. Vzdělání privilegovaných z hlediska genderu. Vztah šlechty k panovníkovi, církvi a poddaným. Lenní systém. Panovnický dvůr jako centrum vysoké kultury i vzorů každodennosti. 6. Renesance a humanismus - novověká akcentace člověka jako tvůrce - antropocentrismus. Zrod novodobých věd, jejich metod a center (akademie, tiskárny). Scholastika kontra empirismus a senzualismus. Novodobé vědecké přístroje (dalekohledy, mikroskopy). Umělecké kánony - návrat k antice. Proměny rodinného života. Reformace a rodina. 7. Barokní svět - protireformace a její metody (umění bojující). Barokní krajina a její dominanty. Venkovské zámky, městské paláce a život v nich (zrod intimity). Městská kultura baroka - škapulířová bratrstva, sakrální hudba a zpěv (varhany). Venkovský barok. Pouti, církevní a světské slavnosti. Svět jako velké divadlo (kolo štěstěny, tanec smrti). Život za třicetileté války (úbytek obyvatelstva a jeho válečné zatížení, zadlužení měst, epidemie, hladomory). 8. Nový pohled na svět - osvícenství - věk rozumu a idea pokroku. Osvícenský absolutismus v rakouské monarchii - dopady na obyvatelstvo. Manufaktury - zrod novodobého podnikatele. Změny způsobu života venkovanů v protoindustrializovaných oblastech - proměny rodin a domácností. Teorie protoindustrializace. Krajina se počíná měnit. 9. Industrializace v kontextu celkové modernizace. Výrazné proměny krajiny - vznik průmyslové krajiny, destrukce životního prostředí. Utváření nové sociální stratifikace obyvatelstva. Mentální proměny, vztah ke vzdělání a celoživotním inovacím. Statický svět se mění na dynamický. Migrace a sociální avans. Dominantní muž jako tvůrce moderního světa. 10. Ženská emancipace - nejrychlejší průběh v Evropě i českých zemích. Ženské vzdělávání a jeho vývoj. Typicky ženské profese a způsobilost k nim (feminní rysy). Demografický přechod a ženy - cesta k malorodině - neomalthusiánství. Proměna tradičních ženských rolí a prostorů (3 K - Kinder, Kirche, Küche). Romantická láska a gender - proměny intimity. Válka a ženy. 11. Moderní umění - změny paradigmatu (formát děl, techniky, umělec a jeho individualita, konzument, avantgarda, umění v akademiích, kýč). Všední a sváteční den obyvatel měst ve druhé polovině 19. století. Proměny měst a problém urbanizace po "česku". Činžovní vícepodlažní domy, dělnické kolonie domků, kasárna. Zrod obyvatele velkoměst. Vznik masového sportu, masové formy zábavy (film, cirkusy, kolotoče, taneční zábavy, kulturní činnost spolků). 12. Svět po první světové válce. Účast občanů na moci (parlamentní systémy). Ženy za první republiky. Kultura v meziválečném Československu. Zvyšován
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Petráň, J. a kol. Dějiny hmotné kultury I., sv. 1 a 2. Praha, 1985.
-
Základní:
Petráň, J. a kol. Dějiny hmotné kultury II., sv. 1 a 2. Praha, 1995.
-
Základní:
Lenderová, M., Jiránek, T., Doušová, H.:. Dějiny každodennosti "dlouhého" 19. století. Díl 1.. UP, Pardubice, 2001.
-
Základní:
Lenderová, M.(ed.):. Dějiny každodennosti "dlouhého" 19. století. Díl 2.. UP, Pardubice, 2005.
-
Základní:
Vošahlíková, P.:. Jak se žilo za časů Františka Josefa I.. Praha, 1996.
-
Základní:
Lenderová, M., Rýdl, K.:. Radostné dětství ? Dítě v Čechách 19. století. Praha, 2006. ISBN 80-248-0113-2.
-
Základní:
Nesládková, L.:. Významnový slovník k vybraným oblastem středověkých dějin kultury v českých zemích.. Ostrava, 1996.
-
Doporučená:
Nodl, M., Tinková, D. (eds.):. Antropologické přístupy v historickém bádání. Praha, 2007.
-
Doporučená:
Hlavačka, M.:. Cestování v éře dostavníků, všední den na středoevropských cestách. Praha, 1996.
-
Doporučená:
Smithová, V.:. Dějiny čistoty a osobní hygieny. Praha, 2011.
-
Doporučená:
Svobodný, P., Hlaváčková, L.:. Dějiny lékařství v českých zemích. Praha, 2004.
-
Doporučená:
Morus, R., L.:. Dějiny světové sexuality. Praha, 2007.
-
Doporučená:
Gurevič, A., J.:. Kategorie středověké kultury. Praha, 1978.
-
Doporučená:
Dülmen, R.:. Kultura a každodenní život v raném novověku, 16. - 18. století. Praha, 1996.
-
Doporučená:
Navrátilová, A.:. Narození a smrt v české lidové kultuře. Praha, 2004.
-
Doporučená:
Goody, J.:. Proměny rodiny v evropské historii. Historicko - antropologická esej. Praha, 2006.
-
Doporučená:
Le Goff, J. (eds.):. Středověký člověk a jeho svět. Praha, 1999.
-
Doporučená:
Abramsová, L.:. Zrození moderní ženy. Evropa 1789 - 1918. Brno, 2005.
-
Doporučená:
Lenderová, M., Kopičková, B., Burešová, J., Maur, E.:. Žena v českých zemích od středověku do 20. století. Praha, 2009.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Samostudium
|
40
|
Příprava na zkoušku
|
50
|
Studium sekundární literatury
|
15
|
Účast na výuce
|
26
|
Příprava na test
|
25
|
Celkem
|
156
|
|
Předpoklady
|
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Způsobilost k vyučování této disciplíny. |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Výuka podporovaná počítačem |
|
|
|
|