|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KHE / HYDOX
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KHE
/
HYDOX
|
Akademický rok
|
2018/2019
|
Akademický rok
|
2018/2019
|
Název
|
Teor. a prakt. aspekty hyg. dozoru
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Název dlouhý
|
Teoretické a praktické aspekty hygienického dozoru
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Cvičení
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
19 / 20
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Zaměření přednášek a cvičení volně navazuje na další povinné předměty, seznamující posluchače s účinky fyzikálních, chemických a biologických faktorů na lidský organismus. Náplň úvodních přednášek a cvičení seznamuje studenty se základními teoretickými principy, které jsou využívány při determinaci rizika v životním a pracovním prostředí a možnostech jejich aplikace v praxi. Podstatná část výuky je zaměřena prakticky. Předmětem zájmu je zde již bezprostřední vztah mezi prostředím a člověkem, jeho kvantifikace, posouzení rizikovosti a zvážení možností uplatňování prevence v konkrétních rizikových podmínkách. Téma bude prezentováno kolektivem specialistů, pokrývajících základní spektrum působnosti orgánu hygienické služby. Získané znalosti by tak měly být absolventovi nápomocné při řešení praktických pracovních problémů v základních oborech hygieny a epidemiologie.
|
Požadavky na studenta
|
Zpracování a přednesení seminární práce na zadané téma. Ústní zkouška.
|
Obsah
|
1. Preventivní charakter epidemiologie a hygienických oborů. Typy prevence a jejich role v OVZ. Hodnocení zdravotních rizik v preventivním a běžném hygienickém dozoru. Správní a kontrolní řád. Náležitosti rozhodnutí, závazného stanoviska, protokolu o kontrole. Tvorba limitů na základě epidemiolog. studií, tox. a zdrav. dat a na základě věd. výzkumů. 2. Kategorizace jako metoda běžného hygienického dozoru v hygieně práce, principy kategorizace, vyhl. MZ, kterou se stanoví podmínky pro zařazování prací do kategorií, limitní hodnoty ukazatelů BET, podmínky odběru biolog. materiálu pro provádění BET a náležitosti hlášení prací s azbestem a biolog. činiteli. 3. Metodika státního zdravotního dozoru (SZD) dle z. č. 258/2000 Sb. o ochraně veřejného zdraví (OVZ) a NV, kterým se stanoví podmínky ochrany zdraví zaměstnanců při práci. 4. Metodika SZD dle z. o OVZ a dle NV o ochraně zdraví před nepříznivými účinky hluku a vibrací. 5. Metodika SZD dle z. o OVZ a vyhl., kterou se stanoví hygienické požadavky na pitnou a teplou vodu a četnost a rozsah kontroly pitné vody. Metodika SZD dle z. o OVZ Sb. a vyhl. o stanovení hyg. požadavků na koupaliště, sauny a hyg. limity písku v pískovištích venkovních hracích ploch. 6. Metodika SZD dle z. o OVZ , Nařízení ES č. 178/2002, Nařízení ES č. 882/2004, Nařízení ES č. 852/2004, Nařízení ES č. 853/2004, Nařízení 2073/2004 a dalších v zařízení společného stravování. 7. Metodika SZD dle z. č. 258/2000 Sb., Nařízení ES č. 178/2002, Nařízení ES č. 882/2004, Nařízení ES č. 852/2004, Nařízení ES č. 853/2004, Nařízení 2073/2004 a dalších v zařízení pro výrobu, zpracování a udádění potravin do oběhu. 8. Metodika SZD dle z. o OVZ, Nařízení ES č. 882/2004 - odběr vzorků potravin pro laboratorní vyšetření 9. Metodika SZD dle z. o OVZ a Nařízení ES č. 1935/2004, Nařízení ES č.1907/2006, Nařízení ES 1223/2009, Vyhl. o hyg. požadavcích na výrobky určené pro styk s potravinami a pokrmy, Vyhl. o hyg. požadavcích na hračky a výrobky pro děti ve věku do 3 let, včetně odběru vzorků. 10. Metodika SZD dle z. o OVZ a Vyhl. o hyg. požadavcích na prostory a provoz zařízení a provozoven pro výchovu a vzdělávání dětí a mladistvých 11. Metodika SZD dle z. o OVZ a Vyhl., o hyg. požadavcích na zotavovací akce pro děti 12. Metodika SZD dle z. o OVZ a vyhl. č. 306/2012 Sb., vyhl. č. 92/2012Sb. ve zdravotnických zařízeních 13. Metodika SZD dle z. o OVZ a vyhl. č. 306/2012Sb. v případech akutních respiračních onemocnění, akutních průjmových onemocnění, parazitárních nákaz či vysoce nebezpečných nákaz 14. Metodika preventivního SZD dle z.o OVZ a dle z. o územním plánování a stavebním řádu Cvičení Vypracování vzorových protokolů o kontrolní zjištění: 1. O kontrole, závazného stanoviska a rozhodnutí pro potřebu OOVZ 2. Ve věci katagorizace prací 3. Ve věci SZD na důlním pracovišti, v prodejně Elektra a čistírně oděvů 4. Včetně případného požadavku na kontrolní měření ve věci hluku z provozovny pekárny, hudební produkce v baru a provozu na místní komunikaci 5. Včetně odběru vzorku vody ze studny pro zásobování většího počtu obyvatel, na veřejném koupališti, vypracování protokolu v provozovně kosmetických služeb. 6. Ze SZD v zařízení společného stravování, včetně návrhu opatření a odběru vzorků 7. Ve věci výroby a distribuce zdravotně závadné potraviny, včetně návrhu opatření 8. Vypracování odběrového protokolu potravin a pokrmů pro mikrob. a chem. vyšetření z důvodu podezření na zdr. závadnost. 9. Z kontroly ve výrobně kosmetiky, obalů pro potraviny a distributor hraček a výrobků pro děti do 3 let. 10. V mateřské škole, základní škole a učilišti 11. Na zotavovací akci pro děti - LDT 12. V ordinaci praktického lékaře, v ordinaci stomatologa a zdravotnickém zařízení pro denní chirurgii 13. Vypracování návrhu opatření v případě výskytu akutního resp.o onemocnění či aliment. nákazy 14. Posouzení jednoduché proj. dokumentace, včetně vyhotovení závazného stanoviska OOVZ
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Müllerová D. Hygiena, preventivní lékařství a veřejné zdravotnictví. Praha: Karolinum, 2014. ISBN 978-80-246-2510-2.
-
Základní:
PROVAZNÍK K. A SPOL. Manuál prevence v lékařské praxi. Souborné vydání. Fortuna, Praha, 2004. ISBN 80-7168-942-4.
-
Základní:
Provazník K., Komárek L., Urban P., Hrnčíř E. Prevence v pracovním lékařství. Praha: Fortuna, 2010. ISBN 978-80-7071-315-0.
-
Rozšiřující:
Jiřík, V. Fyzikální a chemické laboratorní metody v ochraně veřejného zdraví. Ostravská univerzita v Ostravě, 2006. ISBN 80-7368-223-0.
-
Rozšiřující:
http://ec.europa.eu/health/index_en.htm.
-
Rozšiřující:
http://www.szu.cz/tema.
-
Rozšiřující:
Odhady zdravotních rizik, distanční opora
(Jiřík V.)
-
Doporučená:
Vítová, E. Hygiena potravin. VUT Brno, 2004. ISBN 80-214-2680-2.
-
Doporučená:
Janout, V.:. Klinická epidemiologie - nedílná součást klinických a rozhodovacích procesů. Praha: Grada, 1998. ISBN 80-7169-353-7.
-
Doporučená:
Volf J. Metodiky hodnocení zdravotních rizik v hygienické službě. OU Ostrava, 2002. ISBN 80-7042-336-6.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Domácí příprava na výuku
|
15
|
Účast na výuce
|
56
|
Příprava na zkoušku
|
40
|
Konzultace s vyučujícím (včetně elektronické)
|
5
|
Celkem
|
116
|
|
Předpoklady
|
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Student umí posoudit rizikovost a možnosti uplatnění prevence v konkrétních rizikových podmínkách u vybraných rizikových faktorů v životním i pracovním prostředí. Orientuje se v metodice státního zdravotního dozoru v oblasti životního a pracovního prostředí, v oblasti hygieny výživy a PBU, v oblasti epidemiologie infekčních onemocnění. |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Písemná zkouška |
Průběžná analýza výkonů studenta |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Skupinová a kooperativní výuka |
|
|
|
|