|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KGK / 1SKR4
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KGK
/
1SKR4
|
Akademický rok
|
2021/2022
|
Akademický rok
|
2021/2022
|
Název
|
Speciální kresba 4
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Cvičení
5
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
8 / -
|
25 / 25
|
0 / 0
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
IVU/URES5
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Figurální kompozice, studijní kresba figury i volná interpretace modelu
Kresba lidského těla v životní velikosti. Studentům jsou popsány možné způsoby a jsou jim ukazovány kresebné příklady v závislosti na jejich osobních potřebách, ovšem zásadní část práce probíhá individuálním kresebným studiem podle modelu s korekturami vyučujícího. V této fázi může mít studijní kreslení i zcela experimentální charakter.
- vztah linky, stínu a tvaru v rámci figury
- monumentální figurální kresba
- schopnost redukce viděného v zájmu kresebného výrazu, monumentality apod.
- autonomie kresebných výtvarných prostředků a jejich zásadní vliv na podobu kresby
- nacházení vlastního kresebného výrazu
- figura jako experimentální kresebný prostor
- orientace v dostupných kresebných přístupech jiných autorů, student je schopen srovnávat a poučit se z konkrétních kresebných příkladů.
|
Požadavky na studenta
|
Předložení praktických úkolů zadaných obsahem i formou na začátku semestru.
Studenti se účastní kresebných cvičení figurální kresby, kde dochází ve styku s vyučujícím k přímým korekturám. Student musí mít především dostatek času k samostatné kontinuální práci, jejíž výsledky jsou mimo přímé korektury průběžně konzultovány. Požadavky ke zkoušce: Účast na cvičeních min 70%, předložení kreseb vzniklých během semestru, zpracování menšího kresebného úkolu na zadané téma, které nemusí mít figurální podobu. Tento úkol slouží k volnějšímu rozvoji kresebných prostředků a využívání kresby jako autonomního autorského výrazového prostředku.
|
Obsah
|
Figurální kompozice, studijní kresba figury i volná interpretace modelu
Kresba lidského těla v životní velikosti. Studentům jsou popsány možné způsoby a jsou jim ukazovány kresebné příklady v závislosti na jejich osobních potřebách, ovšem zásadní část práce probíhá individuálním kresebným studiem podle modelu s korekturami vyučujícího. V této fázi může mít studijní kreslení i zcela experimentální charakter.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
ŠIMOTOVÁ, A.,BRUNCLÍK, P. Adriena Šimotová: Národní galerie v Praze, Sbírka moderního a současného umění. Praha: Galerie Pecka, 2011. ISBN 80-7035-260-4.
-
Základní:
KOS, J. Anatomie člověka pro výtvarníky. Praha: Aventinum, 2000. ISBN 80-7151-152-8.
-
Základní:
NÉRET, G. Henri Matisse. Köln: Taschen, 2002. ISBN 3-8228-2063-6.
-
Základní:
GNANN, A. Michelangelo, drawing of the gewnius. Wien: Hatje Cantz, 2011. ISBN 978-3950273465.
-
Rozšiřující:
ŠIMOTOVÁ, A.,BRUNCLÍK, P. Adriena Šimotová: tvář = face. Praha: Kant, 2004. ISBN 80-86217-70-1.
-
Rozšiřující:
KENDALL, R. Cézanne vlastní rukou: kresby, obrazy, spisy. Praha: BB/art, 2005. ISBN 80-7341-574-7.
-
Rozšiřující:
KENDALL, R. Degas vlastní rukou: kresby, grafika, obrazy, spisy. Praha: BB/art, 2005. ISBN 80-7341-479-1.
-
Rozšiřující:
Figurama 2013. Znojmo: Figurama, 2013.
-
Rozšiřující:
Figurama 2014. Znojmo: Figurama, 2014.
-
Rozšiřující:
Figurama 2015. Znojmo: Figurama, 2015. ISBN 978-80-904889-4-6.
-
Rozšiřující:
Figurama 2016. Znojmo: Figurama, 2016. ISBN 978-80-904889-5-3.
-
Rozšiřující:
Figurama 2017. Znojmo: Figurama, 2017. ISBN 978-80-904889-6-0.
-
Doporučená:
NÉRET, G. Henri Matisse. Köln: Taschen, 2002. ISBN 3-8228-2063-6.
-
Doporučená:
DVOŘÁK, F. Henri Matisse: kresby. Praha: Orbis, 1973.
-
Doporučená:
Kokolia, V. Kokolia. Kresby: (z Většího cyklu). Praha: Trigon, 1999. ISBN 80-85320-74-6.
-
Doporučená:
Bernardová, E. Moderní umění 1905 - 1945. Praha, 2001.
-
Doporučená:
Barmovský. Slovník světové kresby a grafiky. praha, 1941.
-
Doporučená:
Seurat, G. The Drawings.. London, 2008. ISBN 9780870707179.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Účast na výuce
|
65
|
Příprava na zkoušku
|
72
|
Konzultace s vyučujícím (včetně elektronické)
|
13
|
Celkem
|
150
|
|
Předpoklady
|
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
Schopnost studenta pozorovat a přesvědčivě přenášet viděné kresby. Zkušenost s kresbou figury v životní velikosti i jedniotlivých deatilů těla, zkušenost s budováním objemu a prostoru kresebnými prostředky. Schopnost využívání kresebných postupů a výtvarného myšlení. |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Student zvládá kresbu lidské figury podle živého modelu v životní velikosti. Je schopen zachytit proporce, tvar, objem a prostorové vztahy. Může tyto dovednosti uplatnit ve volné tvorbě a je schopen pojmout kresbu aktu kresebně osobitým a výtvarně zajímavým způsobem. |
Student je schopen lineární i prostorové výstavby lidské figury podle živého modelu v životní velikosti. Umí pracovat s proporcemi, objemem a prostorovými vztahy. Je schopen experimentálního přístupu ke kresbě a je v jeho možnostech hledat a stupňovat výtvarný výraz kresleného. Student je schopen využít osobitý kresebný projev v souladu s jeho osobním výtvarným názorem.
- student zná vnitřní stavbu lidské figury a její dopad na vizuální podobu postavy
- student chápe fáze kresebného postupu a ví jak je uplatnit
- orientace v možnostech a přístupech kresby
- znalost kresebných příkladů významných autorů i aktuální podoby figurální kresby
- schopnost redukce viděného ve prospěch výtvarného celku
|
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
- schopnost experimentálního způsobu kresby a její integraci do studijní kresby
- schopnost kresebné výstavby lidské figury v jakémkoli formátu
- schopnost práce s velkým formátem, kompoziční umístění, převod z malého měřítka na velký
formát a zpět
- schopnost budovat iluzi objemu v kresebné ploše
- schopnost budovat prostorové vztahy kresebnými prostředky
- student je schopen autokorekcí vlastní práce
- student je schopen nacházení adekvátního výtvarného výrazu podle vlastních potřeb
- schopnost analyzovat postupy na kresbách významných umělců a využití této zkušenosti pro vlastní práci
|
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární) |
Slovní hodnocení |
Systematické a dlouhodobé hodnocení studenta (um. obory) |
Systematické pozorování studenta |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Experiment |
Grafické a výtvarné činnosti |
Individuální výuka |
Metody dovednostně-praktické |
B2 - Produktivní práce s textem/obrazem/výukovým zdrojem |
D8 - Produkční metody - tvorba odborná, umělecká |
D4 - Nácvik a vytváření dovedností výtvarných a grafických |
Práce s uměleckým dílem |
|
|
|
|