|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KGE / 8OJA3
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KGE
/
8OJA3
|
Akademický rok
|
2021/2022
|
Akademický rok
|
2021/2022
|
Název
|
Odborný jazyk 3
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Rozsah hodin
|
Seminář
8
[HOD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Němčina
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
7 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Němčina
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je další prohloubení znalostí studentů o odborné komunikaci v různých oblastech odborného jazyka a rozšířit jejich obecnou odbornou slovní zásobu tak, aby byli schopni porozumět autentickým mluveným i psaným odborným textům z různých vědních oborů a tyto texty interpretovat. Pozornost je věnována zejména charakteristickým prvkům vědeckého vyjadřování a rozvoji odborných jazykových kompetencí formou lingvistické analýzy autentických odborných textů, gramaticko-lexikálních cvičení a také formou vlastní textové produkce (abstrakt, résumé, odborný referát).
|
Požadavky na studenta
|
- aktivní účast na výuce (80% docházka)
- studium odborné literatury
- plnění průběžně zadávaných úkolů
- přednesení odborného referátu na zvolené téma (prezentace v PowerPointu)
- absolvování závěrečného souhrnného testu (min. úspěšnost 60 %)
|
Obsah
|
1. Specifika vědeckého vyjadřování.
2. Srozumitelnost vědeckých textů, specifika vědeckého psaní.
3. Populárně naučný a vědecký styl ve srovnání.
4. Čtení vědeckých textů: strategie čtení, porozumění odbornému textu.
5. Příprava na psaní vědeckého textu: excerpce informací; abstrakt a résumé.
6. Odborný referát I: příprava odborného referátu, jazykové prostředky.
7. Odborný referát II: prezentace.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
ROELCKE, T. Fachsprachen. Berlin: Erich Schmidt Verlag GmbH u. CO., 1999.
-
Základní:
FÜGERT, N./RICHTER, U. A. Wissenschaftssprache verstehen: Wortschatz - Grammatik - Stil - Lesestrategien. Stuttgart: Ernst Klett Sprachen, 2015. ISBN 978-3-12-675298-5.
-
Rozšiřující:
GOLDHAHN, A. Tschechische und deutsche Wissenschaftssprache im Vergleich: wissenschaftliche Artikel der Linguistik. Berlin: Frank & Timme, 2017. ISBN 9783732903320.
-
Rozšiřující:
MITTELSTRASS, J. et al. Wissenschaftssprache: ein Plädoyer für Mehrsprachigkeit in der Wissenschaft. Stuttgart: J.B. Metzler Verlag, 2016. ISBN 9783476043672.
-
Doporučená:
GRAEFEN, G./MOLL, M. Wissenschaftssprache Deutsch: lesen - verstehen - schreiben : ein Lehr- und Arbeitsbuch. Frankfurt am Main: Peter Lang, 2011. ISBN 9783631609484.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Účast na výuce
|
8
|
Samostudium
|
26
|
Studium odborného textu v cizím jazyce
|
20
|
Domácí příprava na výuku
|
30
|
Plnění průběžně zadávaných úkolů (včetně korespondenčních úkolů)
|
30
|
Příprava na zápočet
|
6
|
Celkem
|
120
|
|
Předpoklady
|
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
Předpokladem je jazyková kompetence min. na úrovni B2 dle SERR. |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Po absolvování předmětu studenti dokáží:
a) charakterizovat typické znaky vědeckého vyjadřování v německém jazyce,
b) popsat rozdíly mezi odborným a neodborným textem,
c) charakterizovat typické prvky populárně-naučného stylu. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
Po absolvování předmětu studenti dokáží:
a) analyzovat odborné texty z různých vědních oborů a charakterizovat je z hlediska vertikálního členění odborného jazyka,
b) využít různé strategie čtení vhodné pro adekvátní porozumění a interpretaci odborného textu,
c) prakticky aplikovat nástroje excerpce informací a shrnout odborný text vlastními slovy,
d) demonstrovat své odborné znalosti formou odborné prezentace za využití zásad tvorby odborných referátů a výběru adekvátních jazykových prostředků. |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
IC10 - Prezentace ve výuce (individuální nebo skupinová) |
IC11 - Aktivita ve výuce (při diskusi, skupinové práci apod.) |
IC8 - Didaktický test |
IIB17 - Analýza odborného textu (výtah / kompilace / komparace) |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
A4 - Rozhovor (ve smyslu kladení otázek při fixaci a opakování učiva) |
B2 - Produktivní práce s textem/obrazem/výukovým zdrojem |
A3 - Reproduktivní práce s textem/obrazem/výukovým zdrojem |
D1 - Nácvik a vytváření dovedností komunikačních/jazykových |
E3 - Metody inscenační a simulační |
G2 - Samostudium, řízené studium |
|
|
|
|