|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KGE / 8OJA1
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KGE
/
8OJA1
|
Akademický rok
|
2020/2021
|
Akademický rok
|
2020/2021
|
Název
|
Odborný jazyk 1
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Rozsah hodin
|
Seminář
8
[HOD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Němčina
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
4 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Němčina
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
V semináři je pozornost zaměřena na odbornou komunikaci a odborný jazyk. Cílem je poukázat na charakteristické lexikální a gramatické prostředky odborného jazyka a vlastnosti odborných textů. Studenti se seznámí se základními textovými druhy odborného jazyka a se specifikou makrostruktury odborného textu. Teoretické premisy jsou aplikovány při rozborech ukázek, které reprezentují různé sféry odborného německého jazyka.
|
Požadavky na studenta
|
- aktivní účast na výuce (80% docházka)
- studium odborné literatury
- plnění průběžně zadávaných úkolů
- příprava na závěrečný souhrnný test (min. úspěšnost 60 %)
|
Obsah
|
1. Úvod do odborné komunikace: odborný jazyk jako varieta němčiny - horizontální a vertikální členění odborného jazyka.
2. Odborná slovní zásoba I: odborný výraz, slovotvorba odborného jazyka.
3. Odborná slovní zásoba II: cizí slova, cizí afixy.
4. Odborná slovní zásoba III: metafora, metonymie, terminologizace.
5. Odborná slovní zásoba IV: škola a studium, odborná komunikace v univerzitním prostředí.
6. Odborná slovní zásoba V: práce a povolání.
7. Gramatické vlastnosti odborných textů I: pasivní konstrukce.
8. Gramatické vlastnosti odborných textů II: infinitivní a participiální konstrukce.
9. Gramatické vlastnosti odborných textů III: nominalizace I.
10. Gramatické vlastnosti odborných textů IV: nominalizace II.
11. Gramatické vlastnosti odborných textů V: verbonominální vazby.
12. Textové druhy odborné komunikace.
13. Evaluace, závěrečná diskuze.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
KALVERKÄMPER, H. Fachkommunikation im Fokus. Paradigmen, Positionen, Perspektiven. Berlin: Frank & Timme, 2016. ISBN 9783732902149.
-
Základní:
ROELCKE, T. Fachsprachen. Berlin: Erich Schmidt Verlag GmbH u. CO., 1999.
-
Rozšiřující:
SATZGER, A./VAŇKOVÁ, L./WOLF, N. R. Fachkommunikation im Wandel: The changing landscape of professional discourse. Ostrava: Universitas Ostraviensis, 2015. ISBN 9788074647451.
-
Doporučená:
KALVERKÄMPER, H./BAUMANN, K.- D. Fachliche Textsorten. Tübingen: Gunter Narr Verlag, 1996. ISBN 9783823345350.
-
Doporučená:
HOFFMANN, L./KALVERKÄMPER, H./WIEGAND, H.E. Fachsprachen. Ein internationales Handbuch zur Fachsprachenforschung und Terminologiewissenschaft. 1.a 2. díl. Berlin, New York: de Guyter, 1998/, 1999.
-
Doporučená:
FLUCK, H-R. Fachsprachen. 4. Aufl. Tübingen: UTB/Francke, 1991. ISBN 3-8252-0483-9.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na test
|
23
|
Účast na výuce
|
8
|
Studium odborného textu v cizím jazyce
|
14
|
Plnění průběžně zadávaných úkolů (včetně korespondenčních úkolů)
|
20
|
Samostudium
|
25
|
Celkem
|
90
|
|
Předpoklady
|
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
Jazyková kompetence min. na úrovni B2 dle SERR. |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Po absolvování předmětu studenti dokáží:
a) charakterizovat specifické lexikální a gramatické znaky odborného jazyka,
b) popsat slovotvorebné prostředky užívané v odborných textech,
c) charakterizovat roli cizích slov a rozlišit význam cizích předpon i přípon,
d) vysvětlit syntaktická pravidla nominalizace,
e) popsat makrostrukturu odborných textů. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
Po absolvování předmětu studenti dokáží:
a) analyzovat a interpretovat odborný text z hlediska slovotvorebných a gramatických jazykových prostředků a užití cizích slov,
b) porozumět a reprodukovat odborné texty,
c) formulovat odborné obsahy odborných textů na nižší úrovni abstrakce. |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
IC11 - Aktivita ve výuce (při diskusi, skupinové práci apod.) |
IC8 - Didaktický test |
IIB17 - Analýza odborného textu (výtah / kompilace / komparace) |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
A2 - Odborný referát |
A3 - Reproduktivní práce s textem/obrazem/výukovým zdrojem |
A4 - Rozhovor (ve smyslu kladení otázek při fixaci a opakování učiva) |
D1 - Nácvik a vytváření dovedností komunikačních/jazykových |
G2 - Samostudium, řízené studium |
|
|
|
|