|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KFY / 7LBF1
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KFY
/
7LBF1
|
Akademický rok
|
2021/2022
|
Akademický rok
|
2021/2022
|
Název
|
Lékařská biofyzika I
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Cvičení
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
2 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
197 / -
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
KVM/9BF2L
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Biofyzika je mezioborová disciplína zkoumající biologické objekty a problémy fyzikálními metodami. Cílem předmětu je vysvětlení biofyzikálních principů struktury a funkce živých organismů na molekulární a buněčné úrovni a fyziologických procesů lidského těla na úrovni tkání a orgánů. Dalším cílem je objasnění základních fyzikálních dějů, které následně využívají jednotlivé medicínské obory, a fyzikálních principů diagnostických a terapeutických metod a funkce příslušných přístrojů. Student získá základní znalosti fyzikálních oborů, které mají přímou návaznost na pochopení fyziologických procesů v lidském těle. Současně se seznámí s principy diagnostických a terapeutických přístrojů a jejich aplikacemi. V rámci praktické výuky studenti získají základní dovednosti v realizaci měření a analýze dat, potřebné při práci s lékařskou přístrojovou technikou.
|
Požadavky na studenta
|
Požadavky na studenta:
Aktivní účast na přednáškách, povinná a aktivní účast ve cvičeních, povinné odevzdání protokolů do 14 dnů od provedení praktické úlohy. Vyučujícím požadované opravy protokolu je student povinen provést a opravený protokol odevzdat do 7 dnů od hodnocení vyučujícím. Povolena je maximálně jedna oprava protokolu. Odevzdání pouze jednoho protokolu za celou skupinu studentů pracujících v daném termínu na konkrétní úloze (povinným údajem v protokolu jsou jména všech studentů skupiny absolvujících danou úlohu).
Vyhrazená práva vyučujících:
- označení protokolu jako nevyhovující bez možnosti přepracování (zvláště při prokazatelném opsání protokolu, předložení jiných než vlastních dat získaných během cvičení, odevzdání nekompletního nebo nevyhovujícího protokolu pouze z důvodu dodržení termínu odevzdání, nesprávné vložení protokolu do příslušné sekce v systému Moodle atd.)
- neposkytnutí možnosti zopakovat úlohu v náhradním termínu v případě nesplnění cvičení z důvodu nedostatečně zpracovaného protokolu.
Požadavky k zápočtu:
Absolvování všech praktických cvičení, průběžné zpracování protokolů ve stanovených termínech. Pro udělení zápočtu musí být vyučujícími schváleno min. 11 protokolů studenta z celkového počtu 12 cvičení, z kterých je požadován protokol.
Požadavky k ukončení předmětu:
Kredity za absolvovaný předmět obdrží student pouze tehdy, splnil-li všechny požadavky uvedené v sylabu předmětu.
Kritérium docházky:
Praktická výuka je pro studenta povinná. Je-li stanovena 100% docházka není povolena absence. Ve výjimečných případech, kdy není možné se praktické výuky zúčastnit (nemoc, karanténa, hospitalizace atd.), je nutné doložit zdůvodnění absence.
Je-li stanoven písemný test, jsou definována kritéria procentuálního minima nebo počet bodů pro úspěšné splnění, jež je závazné v rámci sylabu předmětu.
Kritérium prospěchu:
Ze všech dílčích požadavků na studenta musí student získat minimální stanovenou procentuální hranici úspěšnosti nebo klasifikaci známkou alespoň "E".
|
Obsah
|
Přednášky (2hod př.): Týden/Náplň jednotlivých vyučovacích bloků 1. Úvod do biofyziky, fyzikální principy struktury a funkce živých systémů, metody jejich studia. 2. Hmota - látka, pole, základní charakteristiky, stavba hmoty. Struktura atomu a molekul, teoretické základy a experimentální metody. (Špunda) 3. Struktura molekul a makromolekul, chemická vazba, nekovalentní interakce. 4. Skupenské stavy hmoty, fyzikálně-chemické vlastnosti kapalin, disperzní systémy, koligativní vlastnosti roztoků. 5. Základy termodynamiky a její aplikace na biologické systémy, termodynamické principy, rovnovážné a nerovnovážné procesy. 6. Biologické membrány - struktura, fyzikálně chemické vlastnosti a funkce lipidů a proteinů biologických membrán. 7. Biologické membrány - strukturní modely, fyzikálně-chemické vlastnosti, biosyntéza biologických membrán. 8. Transport biologicky významných látek přes biologické membrány, prostá a zprostředkovaná difuze, primární a sekundární aktivní transport, příklady významných transportních systémů. 9. Základy bioenergetiky, makroergické látky a jejich význam. Struktura a funkce mitochondrií - dýchací řetězec a tvorba gradientu protonů, syntéza ATP - oxidativní fosforylace (téma bude přednášeno v AJ). 10. Elektromagnetické záření a jeho vlastnosti, elektromagnetické spektrum, zdroje elektromagnetického záření. Interakce záření s látkou, účinky na biologické systémy. 11. Viditelné (optické) záření, základy fotometrie, detektory světla, spektrální analýza. 12. Metody optické spektroskopie (absorpční a luminiscenční spektroskopie), přístrojová technika, významné chromofory a fluorofory, aplikace v biologických a medicinských oborech. 13. Zvuk a jeho vlastnosti, základy fyzikální akustiky, hlas a frekvenční analýza zvuku. 14. Vznik a přenos biologického signálu, typy signálních molekul, mechanismus přenosu signálu, příklady receptorů, efektorů, druhých poslů, signál vedoucích proteinů.
Praktická cvičení (2.hod. pr. cv.): 1. Úvod - Bezpečnost práce v laboratoři fyziky, požadavky na zpracování protokolu, chyby měření. Protokol 1: Měření obvodu hlavy. 2. Měření teploty. Měření odporovým teploměrem, termočlánkovým teploměrem, infračerveným teploměrem, termokamerou. Protokol 2: Měření na lidském těle, tepelná výměna 3. Akustika. Frekvenční analýza zdrojů zvuku. Protokol 3: Frekvenční analýza hlasu. Měření rychlosti šíření zvuku. 4. Viskozita, Reynoldsovo číslo. Protokol 4: Měření viskozity. 5. Tlak, tlakoměry. Protokol 5: Měření krevního tlaku, měření tlaku na těle. Spirometrie, tepová frekvence. 6. Geometrická optika na optické lavici, optické soustavy, lupa, dalekohled, mikroskop. Fotometrie. Protokol 6: Měření osvětlení, svítivosti. 7. Vlnová optika - ohyb světla na mřížce. Spektra zdrojů světla, míchání barev, zrakové vjemy, optické klamy. Protokol 7: Ohyb světla na mřížce, interference. 8. Polarimetrie (měření obsahu cukrů v roztoku). Protokol 8: Určení hmotnostní koncentrace cukru ve vodném roztoku. 9. Náhradní cvičení. 10. Aplikace UV-VIS absorpční spektrofotometrie (např. stanovení oxidace hemoglobinu, antioxidační aktivity, stanovení koncentrace proteinů). Protokol 10: Aplikace metody dvoupaprskové absorpční spektrofotometrie k určení antioxidační aktivity. 11. Měření rozměrů mikroskopických objektů pomocí světelného mikroskopu. Protokol 11: Měření tloušťky lidského vlasu, měření velikosti buněk, stanovení počtu částic ve vzorcích. 12. Měření pH. Protokol 12: Měření pH, titrace, potenciometrie. 13. Centrifugace - sledování vlivu fyzikálních vlastností látek a parametrů centrifugace na kvalitu separace. TLC chromatografie: TLC rostlinných a syntetických pigmentů. Protokol 13: Centrifugace, chromatografie. 14. Náhradní cvičení.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
doc. RNDr. Vladimír Špunda, CSc. (100%),
-
Přednášející:
doc. PaedDr. Jana Škrabánková, Ph.D. (36%),
doc. RNDr. Vladimír Špunda, CSc. (64%),
-
Cvičící:
doc. RNDr. Libor Koníček, PhD. (100%),
Mgr. Irena Kurasová, Ph.D. (100%),
Mgr. Zuzana Materová, Ph.D. (100%),
Mgr. Jakub Nezval, Ph.D. (100%),
Mgr. Jan Semer (100%),
Mgr. Michal Štroch, Ph.D. (100%),
Ing. Barbora Vénosová, PhD. (100%),
Mgr. Daniel Vrábl, Ph.D. (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
KONÍČEK, L.; Švecová L. a kol.:. Lékařská biofyzika. Návody k laboratorním úlohám. (součást kurzu v prostředí Moodle)..
-
Základní:
NAVRÁTIL L., ROSINA J. Medicínská biofyzika, 2., zcela přepracované a doplněné vydání. Praha, 2019. ISBN 978-80-271-0209-9.
-
Základní:
HRAZDIRA, I.; MORNSTEIN V.:. Úvod do obecné a lékařské biofyziky. Brno, 1998. ISBN 80-210-1822-4.
-
Základní:
BENEŠ, J.; KYMPLOVÁ, J.; VÍTEK, F.:. Základy fyziky pro lékařské a zdravotnické obory. Grada Publishing, 2015. ISBN 978-80-247-4712-5.
-
Doporučená:
Špunda, V. Biofyzika biologických membrán I (učební text je pravidelně aktualizován). Ostrava.
-
Doporučená:
ŠPUNDA, V. Biofyzika biologických membrán II (učební text je pravidelně aktualizován). Ostravská univerzita v Ostravě.
-
Doporučená:
HRAZDÍRA, I.; MORNSTEIN, V. Lékařská biofyzika a přístrojová technika. Neptun. Brno, 2001. ISBN 80-902896-1-.
-
Doporučená:
NAVRÁTIL, L.; ROSINA, J. A KOL.:. Medicínská biofyzika. Praha: Grada Publishing, 2005. ISBN 80-247-1152-4.
-
Doporučená:
Svoboda, E. a kol.:. Přehled středoškolské fyziky. Praha: Prometheus spol. s r.o., 2006. ISBN 80-7196-307-0.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Účast na výuce
|
60
|
Studium sekundární literatury
|
40
|
Příprava na zápočet
|
50
|
Celkem
|
150
|
|
Předpoklady
|
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Student má představu o interpretaci základních fyzikálních zákonů v živých organizmech. Má znalosti z oblasti biofyzikálních principů fyziologických procesů lidského těla a základních fyzikálních dějů využívaných jednotlivými medicínskými obory. Je schopen propojit znalosti s ostatními disciplínami, jako je biologie, fyziologie, chemie a další. Zná principy základních diagnostických a terapeutických metod v medicíně využívajících fyzikální principy. V další doporučené literatuře nebo elektronických zdrojích umí vyhledat informace k dalšímu studiu a individuálnímu prohlubování znalostí. |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
IIA2 - Zpráva / protokol z laborování a terénního cvičení |
IC7 - Písemná zkouška |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
A1 - Přednáška |
A3 - Reproduktivní práce s textem/obrazem/výukovým zdrojem |
D1 - Nácvik a vytváření dovedností komunikačních/jazykových |
C5 - Statická a dynamická projekce/prezentace |
D9 - Experiment/laborování |
G3 - E-learning |
D3 - Nácvik a vytváření dovedností technických a pracovních |
|
|
|
|