|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KFI / UAK
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KFI
/
UAK
|
Akademický rok
|
2017/2018
|
Akademický rok
|
2017/2018
|
Název
|
Umění a kýč
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Cvičení
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
12 / -
|
0 / -
|
2 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Vzdělávací obsah předmětu Umění a kýč umožňuje studujícím pochopit základní principy umělecké tvorby a procesu komunikace v umění a prohlubuje jejich schopnost reflexe umění. Studující získá odborný přehled o nejvýznamnějších teoretických artikulacích specifiky umění a umělecké komunikace v dějinách i současnosti, schopnost teoreticky a prakticky odlišit umění od kýče, uvědomit si význam umění a jeho funkce, interpretovat umělecká díla, se specifickým důrazem na mytologická témata, koncipovat obsah tématu umělecká tvorba a komunikace, kriticky reflektovat problémy estetiky každodenního života a praxe uměleckých institucí. Cílem seminářů je rozvinout schopnost studujících samostatně esteticky hodnotit, tj. odlišit esteticky hodnotný předmět od kýče a kultivovat jejich schopnost interpretace uměleckých děl.
|
Požadavky na studenta
|
Podmínky udělení zápočtu: 1) 80% účast na seminářích. 2) Splnění úkolů v průběhu semestru .
|
Obsah
|
Témata přednášek:
1. Co je umění? Historický exkurz: vymezení a chápání umění v antice a středověku. (Platón, Aristoteles, T. Akvinský). 2. Múzy v antické mytologii a evropském umění, příběh o Narcisovi a Minotaurovi v antické mytologii a evropském umění. 3. Novověké koncepce umění od renesance k Hegelovi (L. da Vinci, N. Boileau, I. Kant, W. G. F. Hegel). 4. Apollón a Dionýsos v antické mytologii a evropském umění. 5. Estetické názory Schopenhauera a Nietzscheho. 6. Znaková a axiologická podstata umění a umělecké komunikace, typy znaků, struktura uměleckých druhů a jejich odlišnosti.(principy sémiologie a strukturalismu). 7. Archetypy v umění (C. G. Jung). 8. Podstata estetické funkce a hodnoty (J. Mukařovský). Funkce a hodnoty umění v historické perspektivě. 9. Základní složky procesu umělecké komunikace: autor/ka - dílo - vnímatel/ka, a zprostředkující komponenty "světa umění" (editor/ka, dramaturg/ička, kurátor/ka, režisér/ka atd.). 10. Problematika analýzy, interpretace a hodnocení uměleckého díla (U. Eco). 11. Možné interpretační strategie a jejich východiska a principy (psychoanalytická, fenomenologická, feministická). 12. Současné spory o umění (M. Weitz, G. Dickie, J. Margolis). 13. Problematika "estetické výchovy" v historické perspektivě a současný stav.
Témata seminářů:
1. Vymezení a charakteristika kýče, diskuse o podobách a funkcích kýče (konkrétní ukázky na základě výběru studujících). 2. Interpretace uměleckých děl s tematikou Narcise a Minotaura na pozadí mytologických příběhů (konkrétní ukázky na základě výběru studujících). 3. Interpretace vztahu estetických principů L. da Vinciho, N. Boileaua, Kantovy a Hegelovy estetické koncepce k vybraným uměleckých dílům renesance a klasicizmu (konkrétní ukázky z renesančního výtvarného umění a klasické hudby). 4. Interpretace uměleckých děl s tematikou Apollóna a Dionýza na pozadí mytologických příběhů (konkrétní ukázky na základě výběru studujících). 5. Vztah teoretických principů Schopenhauera a Nietzscheho a soudobého umění (konkrétní ukázky z výtvarného umění a hudby romantizmu). 6. Analýza a interpretace konkrétních uměleckých děl z hlediska sémantického strukturalizmu (J. Mukařovský). 7. Hledání archetypů v umění a jejich interpretace (konkrétní ukázky na základě výběru studujících). 8. Návštěva výstavy v Galerii umění v Ostravě (podle aktuální nabídky programu galerie). 9. Diskuse o vzniku a instituci galerie a koncepci navštívené výstavy. 10. Interpretace výtvarného díla studujícími na hodině (dílo vybere vyučující), písemně odevzdané vyučující. 11. Ukázky interpretačních strategií při interpretacích konkrétních uměleckých děl (S. Freud, C. G. Jung, R. Ingarden, Z. Kalnická). 12. Problémy interpretace avantgardního a postmoderního umění (konkrétní ukázky na základě výběru studujících). 13. Diskuse o možnostech a limitech estetické výchovy, umělecké výchovy, výchovy k umění a výchovy uměním.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
JŮVA, V. Estetická výchova. Brno : Paido, 1995. ISBN 80-85931-12-5.
-
Základní:
PTÁČKOVÁ, B. STIBRAL, K. (a kol.). Estetika na dlani. Olomouc: Rubico, 2002.
-
Základní:
ECO, U., RORTY, R., CULLER, J., BROOKE-ROSEOVÁ, C. Interpretácia a nadinterpretácia. Bratislava: Archa, 1995. ISBN 80-7115-080-0.
-
Základní:
KALNICKÁ, Z. Obrazy vody a ženy. Filozoficko-estetické úvahy. Ostravská univerzita. Ostrava, 2002.
-
Základní:
Gabliková, S. Selhala moderna?. Olomouc, 1995. ISBN 80-85885-20-4.
-
Základní:
Morpurgo-Tagliabue, Q. Současná estetika. Praha : Odeon, 1985. ISBN cnb000028708.
-
Základní:
KULKA, T. Umění a kýč. Praha: Torst, 2000. ISBN 80-7215-128-2.
-
Základní:
Jůzl, M., Prokop, D. Úvod do estetiky. Praha: Olympia, 1989. ISBN 80-7038-051-9.
-
Základní:
KALNICKÁ, Z. Vybrané kapitoly z dějin estetiky 20. století. Ostrava : Ostravská univerzita, 2004. Praha, 2004. ISBN 9788070426708.
-
Doporučená:
Tatarkiewicz, W. Dějiny estetiky III. (Novoveká estetika). Bratislava: Tatran, 1991. ISBN 9788022201865.
-
Doporučená:
Tatarkiewicz, W. Dějiny estetiky I. (Staroveká estetika). Bratislava: Tatran, 1985.
-
Doporučená:
Tatarkiewicz, W. Dějiny estetiky II. (Stredoveká estetika). Bratislava: Tatran, 1988. ISBN 80-222-0786-3.
-
Doporučená:
ECO, U. (ed.). Dějiny krásy. Praha: Argo, 2005. ISBN 80-7203-677-7.
-
Doporučená:
ECO, U. (ed.). Dějiny ošklivosti. Praha: Argo, 1997.
-
Doporučená:
SOURIAU, E. Encyklopedie estetiky. Victoria Publishing. Praha, 1994.
-
Doporučená:
Henckmann, W., Lotter, K. Estetický slovník. Praha, Svoboda, 1995. ISBN 9788020504784.
-
Doporučená:
CHALUPECKÝ, J. Na hranicích umění. Praha : Prostor, 1990. ISBN 80-85190-06-0.
-
Doporučená:
HOLÝ, P. Proteovská tvář kýče. Revue Společnost, Společnost pro kulturu a umění v Ostravě, 2000. č. 16, s. 23-. 2000.
-
Doporučená:
MUKAŘOVSKÝ, J. Studie z estetiky. Praha: Odeon, 1996. ISBN cnb000161349.
-
Doporučená:
Eco, U. Umění a krása ve středověké estetice. Praha: Argo, 1998. ISBN 80-7203-098-1.
-
Doporučená:
Bachelard, G. Voda a sny. Praha: Mladá fronta, 1997.
-
Doporučená:
JUNG, C. G. Výbor z díla. Díl II. Archetypy a nevědomí. Brno, 1998. ISBN 80-85880-11-3.
-
Doporučená:
Svoboda, K. Vývoj antické estetiky. Praha: Orbis, 1926.
-
Doporučená:
NOVÁK, M. Vznik pojmu krásna v řecké filozofii. ČSAV. Praha, 1932.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Samostudium
|
64
|
Účast na výuce
|
26
|
Celkem
|
90
|
|
Předpoklady
|
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Vzdělávání směřuje k utváření a rozvíjení následujících klíčových kompetencí: Poznávání a porozumění umění prostřednictvím teoreticky poučené reflexe, chápání umění jako specifického a nezastupitelného způsobu komunikace probíhající mezi všemi účastníky uměleckého procesu, schopnosti odlišovat podstatné znaky jednotlivých druhů umění na základě porovnávání a uvědomování si jejich shod a odlišností, uvědomování si vlivu výchovy a vzdělání na rozvoj tvořivé osobnosti v roli tvůrce, interpreta a recipienta a na kvalitu její účasti v uměleckém procesu, schopnosti identifikovat kýč, schopnosti interpretovat a hodnotit umělecká díla.
|
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární) |
Rozbory děl duševního charakteru (korespondenční úkol, prezentace, výukový list, seminární práce) |
Rozhovor |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Demonstrace |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Práce s uměleckým dílem |
|
|
|
|