|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KFI / RELIG
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KFI
/
RELIG
|
Akademický rok
|
2020/2021
|
Akademický rok
|
2020/2021
|
Název
|
Religionistika
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Cvičení
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Úvod do odborného studia náboženství. Možnosti a meze religionistiky. Přehled důležitých dílčích religionistických disciplín. Světová náboženství v religionistickém pohledu. Teorie vzniku a vývoje náboženství. Sociologie a psychologie náboženství. Náboženství v postmoderní situaci. Mezináboženská tolerance a dialog.
Úvod do odborného studia křesťanství. Křesťanství a široké spektrum jeho církví. Náboženství jako součinitel současných problémů. Aktuální a atraktivní témata z pohledu systematické religionistiky.
Cílem předmětu je ukázat studentům některé známé lidské, společenské a kulturní jevy v netradiční perspektivě u nás relativně nové vědecké disciplíny. Studenti by měli získat schopnost klást si nové otázky, vnímat hlubší kořeny a širší souvislosti jevů tradičně zkoumaných sociologií, psychologií či kulturní antropologií. Získají povědomí o odborných kritériích studia náboženství a o zdrojích odborných informací o náboženských fenoménech.
|
Požadavky na studenta
|
V seminářích studenti prokazují svou samostatnou přípravu na informovanou diskusi o daném tématu. K tématu vždy dostanou předem písemné teze a seznam doporučené literatury (v elektronické podobě). Ke každému tématu přednesou studenti, kteří si daný úkol zvolí, ústní referát nebo představí připravený projekt či prezentaci. Studenti, kteří nebudou mít ústní referáty, si vyberou z předem daného seznamu úkol k písemnému zpracování: referáty o publikacích, drobné překlady, komentované odkazy na webové zdroje, přípravu praktického projektu, zpracování drobných studijních a didaktických pomůcek a materiálů. V průběhu semestru studenti píší dílčí seminární testy prověřující znalost vybraných částí studované látky.
Požadavky k zápočtu:
Předepsaná aktivní účast na seminářích. Splnění dílčích seminárních úkolů. Úspěšné absolvování zápočtového testu kontrolujícího znalost látky probrané v přednáškách a seminářích. Studenti budou hodnoceni také za aktivitu v diskusích po přednáškách a zejména v seminářích. Oceňuje se originalita, tvořivost, nápaditost.
|
Obsah
|
Přednášky: 1. Religionistika jako věda. Úvod do studia. Přehled literatury. 2. Definice náboženství. 3. Archaické magicko-mytické myšlení. 4. Magicko-mytické myšlení v dějinách, dětství a nevědomí. 5. Vznik a struktura náboženství. 6. Psychologie náboženství. 7. Sociologie náboženství. 8. Úvod do studia křesťanství. Přehledy literatury. 9. Důležitá rozcestí a křižovatky v dějinách křesťanství. Konvergentní a divergentní tendence v křesťanství. 10. Eklesiologická typologie. Církve v ČR. 11. Komparativní religionistika. Náboženská tolerance a intolerance. Mezináboženský dialog. Ekumenismus.
Cvičení 1. Posvátný čas. Cyklický čas. Počátek. Návraty. Opakování. Kalendáře a svátky. Církevní liturgický rok. Eschatologie. 2. Posvátný prostor. Střed světa. Struktura místa jako nejbližší lokality. Genius loci. Posvátné místo jako vzdálený cíl. Poutě. 3. Posvátné osoby. Šaman. Kněz. Ženy v roli posvátných osob. Křesťanské pojetí kněze. 4. Rituál, kult, mystérium. 5. Náboženství a sexualita. 6. Náboženství jako politikum. 7. Náboženství v postmoderní situaci.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
HANUŠ, J. Pozvání ke studiu církevních dějin. CDK. Brno, 1999.
-
Základní:
PADEN, W. E. Bádání o posvátnu. Náboženství ve spektru interpretací. MU. Brno, 2002.
-
Základní:
WAARDENBURG, J. Bohové z blízka. Ústav religionistiky FF MU - Georgetown. Brno, 1997.
-
Základní:
ELIADE, M. Dějiny náboženského myšlení. 3 svazky. ISE OIKOYMENH. Praha, 1997.
-
Základní:
HORYNA, B.,PAVLINCOVÁ, H. Dějiny religionistiky - antologie. Nakladatelství Olomouc. Olomouc, 2001.
-
Základní:
PAWLOWSKY, P. Křesťanství v proměnách dvou tisíciletí. Vyšehrad. Praha, 1996.
-
Základní:
FILIPI, P. Křesťanstvo. CDK. Brno, 1996. ISBN 80-85959-80-1.
-
Základní:
ELIADE, M. Mýtus o věčném návratu. ISE OIKOYMENH. Praha, 1993.
-
Základní:
ELIADE, M. Mýty, sny a mystéria. ISE OIKOYMENH. Praha, 1998.
-
Základní:
HELLER, J., MRÁZEK,M. Nástin religionistiky. Kalich. Praha, 1988. ISBN cnb001006368.
-
Základní:
SKALICKÝ, K. Po stopách neznámého Boha. Aula - Křesťanská akademie Řím. Praha, 1994.
-
Základní:
ELIADE, M. Posvátné a profánní. Praha, 1994.
-
Základní:
ŠILER, V. Religionistika. Ostravská univerzita. Ostrava, 2005. ISBN 9788073683269.
-
Základní:
HORYNA, B. Úvod do religionistiky. ISE OIKOYMENH. Praha, 1994.
-
Doporučená:
FLOOD, G. Blackwell Companion to hinduism. Blackwell. 2005. ISBN 9780631215356.
-
Doporučená:
ROSEN, S. J. Essential hinduism. Praeger Publishers. Westport, 2006. ISBN 0-275-99006-0.
-
Doporučená:
ALLES, G. D. Religious studies : A global view. Routledge. 2008. ISBN 0-415-39743-X.
-
Doporučená:
SEGAL, R. A. The Blackwell companion to the study of religion. Blackwell. 2006. ISBN 978-0-631-23216-2.
-
Doporučená:
OH, I. The rights of God. Islam, human rights and comparative ethics. Washington, D. C.: Goergetown University Press, 2007. ISBN 978-1-58901-185-4.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Účast na výuce
|
26
|
Samostatné vypracování úkolů ze studijní opory
|
13
|
Příprava na zápočet
|
15
|
Plnění průběžně zadávaných úkolů (včetně korespondenčních úkolů)
|
22
|
Domácí příprava na výuku
|
22
|
Samostudium
|
22
|
Celkem
|
120
|
|
Předpoklady
|
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Má základní povědomí o religionistice jako oboru a jejích možnostech v rámci humanitních a sociálních věd. Umí reflektovat světová náboženství systematickým způsobem. Má povědomí o odborných kritériích studia náboženství a o zdrojích odborných informací o náboženských fenoménech. Je schopen klást si nové otázky, vnímat hlubší kořeny a širší souvislosti jevů tradičně zkoumaných sociologií, psychologií či kulturní antropologií. |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Bodové hodnocení |
Didaktický test |
Rozbory děl duševního charakteru (korespondenční úkol, prezentace, výukový list, seminární práce) |
Zápočet |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Metody e-learningu (tutoriál,, elektronické výukové materiály) |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
|
|
|
|