|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KFI / PYRO
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KFI
/
PYRO
|
Akademický rok
|
2017/2018
|
Akademický rok
|
2017/2018
|
Název
|
Pýcha rozumu - Osv. rozum a jeho kritika
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Cvičení
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
4 / -
|
0 / -
|
3 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je detailní seznámení studentů s fenoménem osvícenství. Zatímco přednášky budou reflektovat obecnější témata a klíčové představitele osvícenské filosofie, prostřednictvím seminářů budou představeny jednotlivé proudy v rámci samotného osvícenství či méně známí myslitelé. Studenti se tak skrze společnou četbu a analýzu pramenů seznámí kupř. s osvícenským chápáním náboženství (Toland, Hume); dobovou politickou filosofií (Locke, Montesquieu, Rousseau); vlivem osvícenství na politickou praxi (Otcové zakladatelé; Deklarace nezávislosti a ústava USA; Deklarace práv člověka a občana) či s osobnostmi jako J. G. Herder nebo F. N. Babeuf. Samostatná přednáška pak bude věnována kritice osvícenství, ilustrované na vybraném textu.
|
Požadavky na studenta
|
Zvládnutí problematiky osvícenské filozofie v jejích různých podobách i tématech. Od studenta se očekává aktivní vystupování na seminářích, rozbor probírané tematiky a také četba a analýza připravených textů. Výstupem z kurzu bude pohovor na připravené či zadané téma na konci kurzu a písemný test.
|
Obsah
|
Obsah kursu:
Co je osvícenství? Historický kontext Kulturní kontext Osvícenská společnost Anglické osvícenství Německé osvícenství Francouzské osvícenství Osvícenství a jeho kritika
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
RÖD, W. Dějiny filozofie. Sv. 9. Novověká filozofie II. Praha: Oikúmené, 2003. ISBN 9788072981090.
-
Základní:
Novoveká empirická a osvietenská filozofia, Antológia z diel filozofov V.. Bratislava: VPL, 1967.
-
Doporučená:
Haubelt, J.:. České osvícenství.. Praha, 1986.
-
Doporučená:
Im Hof, U.:. Evropa a osvícenství. Praha, 2001.
-
Doporučená:
ŠAMALÍK, F. Německo humanistů a romantiků. Naše vojsko. Praha, 1991.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Účast na výuce
|
26
|
Příprava na zápočet
|
16
|
Studium sekundární literatury
|
39
|
Studium pramenů
|
39
|
Celkem
|
120
|
|
Předpoklady
|
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Student si rozšíří znalosti především o formování osvícenské éry, dokáže se orientovat v problematice anglického, německého i francouzského osvícenství, o němž se toho v běžně dostupné literatuře tolik nepíše. Zásluhou těchto znalostí bude schopen lépe argumentovat, kombinovat a kritizovat nejrůznější filozofické koncepce, zvláště s ohledem na propojování náboženství a filozofie. |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Písemná zkouška |
Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární) |
Rozhovor |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
|
|
|
|