|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KFI / BRLT
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KFI
/
BRLT
|
Akademický rok
|
2016/2017
|
Akademický rok
|
2016/2017
|
Název
|
Řecká a latinská filozof. terminologie
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Cvičení
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
28 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Předmět seznamuje studenty se základní řeckou a latinskou filozofickou terminologií a se základy klasické řečtiny a latiny. Tyto vědomosti jsou nezbytným základem pro další studium filozofie. Dodnes se v odborné filozofické literatuře setkáváme s řeckými filozofickými pojmy, latinská terminologie není důležitá jen z hlediska římské filozofie, ale její znalost je nezbytná pro studium středověké filozofie. Cílem předmětu je naučit nejen základním řeckým a latinským slovíčkům či jejich sémantickému poli, ale i číst a psát jednoduché věty, seznámit se základy gramatiky. Jestliže se student setká s řeckým a latinským textem, měl by být schopen po absolvování kurzu text přečíst a v případě nejasností vyhledat potřebnou literaturu. Student se seznámí s ukázkami textů řecké, římské a středověké filozofie.
|
Požadavky na studenta
|
Povinností pro získání zápočtu je minimálně 80% docházka, průběžné čtení probraných textů, samostudium při získávání slovní zásoby, a aktivní činnost na semináři. Hodnotí se také průběžná připravenost na seminářích v rámci celého semestru.
V semestru student absolvuje několik průběžných testů z řecké terminologie, na jejichž základě je mu udělena orientační známka ve stupnici od 4 (nesplnil) až do 1 (výborně). Na závěr semestru student absolvuje závěrečný test z latinské terminologie, který je hodnocen ve stupnici "uspěl" a "neuspěl".
Zápočet je udělen pouze v případě, že student je v řecké terminologii ohodnocen nejméně známkou 3 a v závěrečném testu z latinské terminologie ohodnocen ve stupni "uspěl".
|
Obsah
|
Z praktických důvodů je kurs rozdělen do dvou po sobě následujících částí: úvodu do řecké terminologie a úvodu do latinské terminologie. Každé z těchto částí je věnována jedna polovina semestru. Výuka probíhá každý týden, nikoli pouze jednou za 14 dnů.
Obsah kursu:
Řecká alfabeta. Čtení, psaní, výslovnost. Transliterace a transkripce. Práce se slovníky a učebnicemi. Procvičování znalosti základních výrazů. Hermeneutická metoda při výkladu starých textů (na příkladu práce novozákonních biblistů, Martina Heideggera, Hanse Georga Gadamera, Petra Rezka, Zdeňka Kratochvíla a dalších). Práce se speciálními edicemi starých textů.
Latina (všude) okolo nás. Základní gramatické struktury latiny a vývoj latinského jazyka. Latina jako jazyk západní církve a latina jako jazyk vědy a filozofie. Ukázky latinských filozofických textů a vybraná latinská filozofická terminologie.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
SOUSEDÍK, S. Jsoucno a bytí.Úvod do četby sv. Tomáše Akvinského. Praha : Křesťanská akademie, 1992. Praha, 1992.
-
Základní:
SOUSEDÍK, P. Logika pro studenty humanitních oborů. Praha : Vyšehrad, 1999.. Praha, 1999.
-
Základní:
FLOSS, K., NEJESCHLEBA, T. Úvod do latinské filosofické terminologie a četby. Olomouc : UP, 2000.. Olomouc, 2000.
-
Základní:
FLOSS, K., NAVRÁTIL, M. Úvod do řecké filosofické terminologie a četby. UP. Olomouc, 2000.
-
Základní:
DE VRIES, J. Základní pojmy scholastiky. Rezek. Praha, 1998.
-
Doporučená:
Janson, T. A Natural History of Latin. Oxford University Press, 2004.
-
Doporučená:
LAMPE, G. W. H. A patristic greek lexicon. Oxford University Press. Oxford, 1961. ISBN 978-0-19-864213-8.
-
Doporučená:
Sharpley, G. D. A. Beginner's Latin. Teach Yourself, 2003.
-
Doporučená:
Traupman, J. C. Conversational Latin for Oral Proficiency: Phrase Book and Dictionary Classical and Neo-Latin. 2007.
-
Doporučená:
HEIDEGGER, M. Die Grundbegriffe der antiken Philosophie. Gesamtausgabe, Band 22. 2. vydání. Vittorio Klostermann. Frankfurt am Main, 2004. ISBN 3-465-03345-0.
-
Doporučená:
WALDE, A. Lateinisches etymologisches Wörterbuch. Carl Winter´s Universitäts Buchhandlung. Heidelberg, 1910.
-
Doporučená:
Humez, A., Humez, N. Latin for People - Latina pro Populo. Boston - New York - Toronto - London, 1976.
-
Doporučená:
Orberg, Hans H. Latine disco. Průvodce k Orbergově učebnici Lingua Latina per se Illustrata. Praha, 2010.
-
Doporučená:
ORBERG, HANS H. Lingua Latina per se illustrata pars I. Domus Latina, 2007. ISBN 978-1449391072.
-
Doporučená:
URMSON, J. O. The Greek Philosophical Vocabulary. 2. vydání. Duckworth. 2001. ISBN 9780715623350.
-
Doporučená:
Novotný, F. a kolektiv:. Základní latinská mluvnice.. Praha, 1992.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Účast na výuce
|
26
|
Samostudium
|
52
|
Domácí příprava na výuku
|
10
|
Příprava na zápočet
|
20
|
Řízené studium
|
5
|
Celkem
|
113
|
|
Předpoklady
|
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Umí přečíst a napsat řecké výrazy a věty. Umí pracovat se slovníky a učebnicemi řečtiny a latiny a s jejich pomocí překládat jednotlivé výrazy a jednoduché věty. Zná základní tezaurus řeckých a latinských filozofických termínů. Má cit pro hermeneutickou metodu ustavičné interpretace starých textů, zejména jejich filozofických termínů. Je připraven pracovat s textově kritickým vydáním starých děl a jeho odborným poznámkovým a odkazovým aparátem.
|
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Bodové hodnocení |
Didaktický test |
Průběžná analýza výkonů studenta |
Rozbor jazykového projevu studenta |
Rozbory děl duševního charakteru (korespondenční úkol, prezentace, výukový list, seminární práce) |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Nácvik jazykových/komunikačních dovedností |
Výuka podporovaná počítačem |
|
|
|
|