|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KDN / 2HOBD
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KDN
/
2HOBD
|
Akademický rok
|
2022/2023
|
Akademický rok
|
2022/2023
|
Název
|
Hra na hoboj D
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
14
Kred.
|
Forma zakončení
|
Praktická
|
Forma zakončení
|
Praktická
|
Rozsah hodin
|
Cvičení
2
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština, Angličtina, Polština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
1 / -
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština, Angličtina, Polština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Hra na hoboj je klíčovým studijním předmětem specializace Hoboj v rámci studijního programu Instrumentální hra. Individuální výuka je zaměřena na rozvíjení individuálního hudebního projevu studenta s důrazem na jeho vlastní uměleckou tvořivost podpořenou bezchybně zvládnutou nástrojovou technikou. Nedílnou součástí výuky v rámci předmětu jsou korepetice, ve kterých student pracuje na zkvalitnění souhry s doprovodným nástrojem a zlepšení rytmického cítění. Do programu předmětu jsou zařazeny krátkodobé výukové bloky vedené špičkovými interprety specializovanými na oblast staré hudby či hudby soudobé. Student je obeznámen se širokou škálou různých interpretačních přístupů a nástrojových technik, přičemž nadále rozvíjí znalosti a zkušenosti ze specializovaných hudebních oblastí jako např. provozovací praxe staré či soudobé hudby. Výuka podporuje komplexní rozvoj osobnosti studenta po stránce umělecké a intelektuální; student je veden k syntetickému propojení tvůrčí praxe s nabytými znalostmi dějin, stylů, žánrů, forem, syntaktických principů, kulturně-historických kontextů a provozovací praxe hudebního umění. Student získává schopnost zvolit optimální interpretační přístup k danému repertoáru a své rozhodnutí podložit relevantními argumenty. Výsledkem studia je všestranně vyspělá umělecká osobnost schopná suverénního, originálního a přesvědčivého hudebního projevu při interpretaci vysoce náročného, rozsáhlého a stylově různorodého repertoáru. Podporovány jsou rovněž obecné předpoklady pro úspěšné uplatnění v profesionální praxi: samostatnost, sebevědomí, cílevědomost, disciplína, schopnost efektivního plánování a strukturování vlastní práce a schopnost kritické sebereflexe.
|
Požadavky na studenta
|
- dovršení přípravy a následná realizace programu závěrečného absolventského koncertu v délce přibližně 60 minut - příprava odborné obhajoby závěrečného absolventského koncertu v rámci SZZ - dvě povinná vystoupení na interpretačním semináři
- předvedení nastudovaného programu na komisionální zkoušce před zkušební komisí
|
Obsah
|
Probíraná témata souvisí s repertoárem jednotlivých lekcí. Součástí výuky jsou individuální hodiny hry na hoboj a korepetice.
Příklady adekvátního repertoáru:
G.Ph.Telemann Koncert e-moll
C. Ph. E. Bach Sonáta a-moll
M.Marais La Folia
A.Pasculli Koncert na operu "La Favorita"
B.Martinů Koncert
B.A.Zimmermann Koncert
L.Berio Sequenza
Výběr konkrétního repertoáru se odvíjí od individuální úrovně studenta.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Doporučená:
P. Veale, C. S. Mahnkopf, W. Motz, T. Hummel. Die Spieltechnik der Oboe. Bärenreiter, 2018. ISBN 9783761812105.
-
Doporučená:
B. Haynes. Music for Oboe 1650-1800. Bibliographie.. Rorrest Music Berkeley, 1994. ISBN 9780914913153.
-
Doporučená:
L. Goosens, E. Roxburgh. Oboe. MacDonald and Janes London, 1977.
-
Doporučená:
M. Schuring. Oboe Art and Method. Oxford University Press New York, 2009. ISBN 9780195374582.
-
Doporučená:
R. Sprenkle, D. Ledet. The Art of Oboe Playing. Alfred Music, 1961. ISBN 0874870402.
-
Doporučená:
T. Burgess, B. Haynes. The Oboe. New Haven a London: Yale University Press, 2004. ISBN 030010053.
-
Doporučená:
Ph. Bate. The Oboe. Norton, 1975. ISBN 9780510362508.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na zkoušku
|
50
|
Studium sekundární literatury
|
5
|
Účast na výuce
|
36
|
Studium pramenů
|
5
|
Domácí příprava na výuku
|
140
|
Celkem
|
236
|
|
Předpoklady
|
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
- bezpečné zvládnutí běžných technik hry na nástroj
- schopnost přesvědčivé prezentace vlastního uměleckého záměru
- rozvinutá schopnost koncentrace při nácviku i při koncertní produkci
- ucelený komplex znalostí z oblasti dějin hudby a hudební teorie |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
- suverénní orientace v hudebních stylech, žánrech a formách a jejich historickém vývoji
- široký přehled o interpretačních stylech a tradicích spojených s různými typy repertoáru
- detailní porozumění stylovým specifikům různých typů repertoáru s ohledem na konkrétní historické období, kulturně-geografický region a žánrový okruh
- detailní porozumění principům hudebního frázování v různých typech repertoáru
- rozsáhlá znalost organologických problémů a nástrojových technik spojených s různými typy repertoáru
- vlastní zkušenost s hrou na historické nástroje (barokní hoboj)
- detailní porozumění problematice autentické interpretace hudby různých stylových období
- rozsáhlé znalosti novodobého vývoje technických a výrazových prostředků v soudobé hudbě
- rozsáhlé znalosti notačních konvencí spojených s různými typy repertoáru
- důvěrná znalost stěžejních děl hobojového repertoáru
|
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
- bezpečné zvládnutí běžných technik hry na nástroj
- bezpečné zvládnutí specializovaných nástrojových technik dle individuálního zaměření studenta
- schopnost precizní souhry s doprovodným nástrojem z hlediska rytmické koordinace, dynamiky, artikulace a výrazu
- schopnost stylové interpretace hudby různých stylových období
- zvládnutí zdravých fyziologických a psychologických návyků spojených s cvičením, studiem a veřejným provozováním hudby
- rozvinutá schopnost samostatné a efektivní práce při studiu skladeb
- schopnost zformování a přesvědčivé realizace vlastního uměleckého záměru
- schopnost efektivního plánování a strukturování vlastní práce
- schopnost kritické sebereflexe
- schopnost zvolit optimální interpretační přístup k danému repertoáru a své rozhodnutí |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Systematické a dlouhodobé hodnocení studenta (um. obory) |
IA1 - Interpretace hudebního díla (umělecký výkon pěvecký, instrumentální, sbormistrovský) |
IC10 - Prezentace ve výuce (individuální nebo skupinová) |
IC11 - Aktivita ve výuce (při diskusi, skupinové práci apod.) |
IC17 - Sebereflexe ústní |
Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární) |
IC9 - Praktická zkouška (prezentace profesních dovedností pěveckých, instrumentálních, sbormistrovských, pracovně-technických, výtvarných apod.) |
Výsledek zkoušky se hodnotí šestistupňovou klasifikační stupnicí: A "výborně",B "velmi dobře plus? C. "velmi dobře",D "dobře plus? E "dobře", F "nevyhověl". |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Individuální výuka |
D5 - Nácvik a vytváření dovedností hudebních |
G5 - Kritické myšlení |
Práce s uměleckým dílem |
A4 - Rozhovor (ve smyslu kladení otázek při fixaci a opakování učiva) |
B1 - Diskuse |
D8 - Produkční metody - tvorba odborná, umělecká |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Metody dovednostně-praktické |
|
|
|
|