Cíle předmětu (anotace):
|
Předmět Dějiny a literatura lesního rohu doplňuje výuku hlavního oboru specializace Lesní roh v rámci studijního programu Instrumentální hra. Cílem skupinové výuky je seznámit studenty s historickým vývojem stavby nástroje a s proměnami nástrojové techniky. Pozornost je zároveň věnována souvisejícímu stylovému vývoji hudby komponované pro daný nástroj. Student je tudíž veden k pochopení problematiky tzv. poučené interpretace hudby různých stylových období. Čvrtý semestr je zaměřen na období od roku 1900 do současnosti. Ve výuce předmětu je teoretický výklad doplněn zvukovými, případně též obrazovými a audio-vizuálními ukázkami.
|
Požadavky na studenta
|
- prezentace nastudovaných vědomostí u ústní zkoušky
|
Obsah
|
- historický vývoj stavby nástroje od roku 1900 do současnosti
- historický vývoj techniky hry od roku 1900 do současnosti - kompletní přehled hornové literatury od roku 1900 do současnosti - souvislosti s kompozičním a slohovým vývojem
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Doporučená:
J. Kohout. Dějiny a literatura. JAMU Brno, ned.
-
Doporučená:
J. Kratochvíl. Dějiny a literatura dechových nástrojů. AMU Praha, 2001. ISBN 8085883740.
-
Doporučená:
J. Vlasatý. Dějiny a literatura lesního rohu. AMU Praha, ned.
-
Doporučená:
J. Stibor. Dějiny a literatura lesního rohu. Brno, 2002.
-
Doporučená:
H. Fitzpatrick. The Valveless Horn in Modern Performances of Eighteenth-Century Music. Cambridge University Press, 1965.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na zkoušku
|
5
|
Účast na výuce
|
13
|
Studium pramenů
|
3
|
Domácí příprava na výuku
|
6
|
Studium sekundární literatury
|
3
|
Celkem
|
30
|
|
Předpoklady
|
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
- znalost základních pojmů z oblasti dějin hudby a hudební teorie
|
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
- znalost historického vývoje nástroje od roku 1900 do současnosti
- znalost hornové koncertní literatury od roku 1900 do současnosti
- suverénní orientace v hudebních stylech, žánrech a formách a jejich historickém vývoji
- široký přehled o nejvýznamnějších interpretačních stylech a tradicích
- pokročilé porozumění stylovým specifikům různých typů repertoáru s ohledem na konkrétní historické období, kulturně-geografický region a žánrový okruh |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
- schopnost srozumitelné prezentace svých znalostí a názorů z této oblasti
- schopnost charakterizovat literaturu daného období v souvislosti s obecnými dějinami hudby |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Systematické a dlouhodobé hodnocení studenta (um. obory) |
IC10 - Prezentace ve výuce (individuální nebo skupinová) |
IC11 - Aktivita ve výuce (při diskusi, skupinové práci apod.) |
IC17 - Sebereflexe ústní |
Ústní zkouška |
Výsledek zkoušky se hodnotí šestistupňovou klasifikační stupnicí: A "výborně",B "velmi dobře plus? C. "velmi dobře",D "dobře plus? E "dobře", F "nevyhověl". |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Skupinová a kooperativní výuka |
A4 - Rozhovor (ve smyslu kladení otázek při fixaci a opakování učiva) |
B1 - Diskuse |
G5 - Kritické myšlení |
|