Cíle předmětu (anotace):
|
Předmět Dějiny a literatura klarinetu doplňuje výuku hlavního oboru specializace Klarinet v rámci studijního programu Instrumentální hra. Cílem skupinové výuky je seznámit studenty s historickým vývojem stavby nástroje a s proměnami nástrojové techniky. Pozornost je zároveň věnována souvisejícímu stylovému vývoji hudby komponované pro daný nástroj. Student je tudíž veden k pochopení problematiky tzv. poučené interpretace hudby různých stylových období. Druhý semestr je zaměřen na období od roku 1700 do roku 1800. Ve výuce předmětu je teoretický výklad doplněn zvukovými (případně též obrazovými a audio-vizuálními) ukázkami a praktickou demonstrací hry na historické nástroje.
|
Požadavky na studenta
|
- prezentace nastudovaných vědomostí u ústní zkoušky
|
Obsah
|
- historický vývoj stavby nástroje od roku 1700 do roku 1800
- historický vývoj techniky hry od roku 1700 do roku 1800 - problematika tzv. autentické interpretace - kompletní přehled klarinetové literatury od roku 1700 do roku 1800 - souvislosti s kompozičním a slohovým vývojem
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Doporučená:
J.Kratochvíl. Dějiny a literatura dechových nástrojů. ISBN 80-85883-74-0.
-
Doporučená:
B.Koukal. Dějiny a literatura klarinetu.
-
Doporučená:
E.Brixel. Klarinetten Bibliographie. ISBN 9783795901448.
-
Doporučená:
A.Rice. The Clarinet in the Classical Period.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Účast na výuce
|
13
|
Studium sekundární literatury
|
3
|
Studium pramenů
|
3
|
Domácí příprava na výuku
|
6
|
Příprava na zkoušku
|
5
|
Celkem
|
30
|
|
Předpoklady
|
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
- znalost základních pojmů z oblasti dějin hudby a hudební teorie
|
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
- znalost historického vývoje nástroje od roku 1700 do roku 1800
- znalost klarinetové koncertní literatury od roku 1700 do roku 1800
- základní orientace v hudebních stylech, žánrech a formách a jejich historickém vývoji
- základní přehled o nejvýznamnějších interpretačních stylech a tradicích
- základní porozumění stylovým specifikům různých typů repertoáru s ohledem na konkrétní historické období, kulturně-geografický region a žánrový okruh |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
- schopnost srozumitelné prezentace svých znalostí a názorů z této oblasti
- schopnost charakterizovat literaturu daného období v souvislosti s obecnými dějinami hudby |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška |
Systematické a dlouhodobé hodnocení studenta (um. obory) |
IC10 - Prezentace ve výuce (individuální nebo skupinová) |
IC11 - Aktivita ve výuce (při diskusi, skupinové práci apod.) |
IC17 - Sebereflexe ústní |
Výsledek zkoušky se hodnotí šestistupňovou klasifikační stupnicí: A "výborně",B "velmi dobře plus? C. "velmi dobře",D "dobře plus? E "dobře", F "nevyhověl". |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
A4 - Rozhovor (ve smyslu kladení otázek při fixaci a opakování učiva) |
B1 - Diskuse |
G5 - Kritické myšlení |
Skupinová a kooperativní výuka |
|