|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KCL / CLI4Y
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KCL
/
CLI4Y
|
Akademický rok
|
2016/2017
|
Akademický rok
|
2016/2017
|
Název
|
Česká literatura 1. poloviny 20. stol. 2
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Název dlouhý
|
Česká literatura 1. poloviny 20. století 2
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Cvičení
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
2 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Proměna české prózy, české literární kritiky a české dramatické tvorby od 90. let 19. století do roku 1945. Próza mezi realismem, naturalismem a impresionismem, obrat k epičnosti a baladické próze, společenský a psychologický román, tematické a narativní proměny prózy. Soustředění na autorské osobnosti a díla, na něž se v předcházejících letech z různých důvodů zapomínalo nebo se pojímaly jednostranně. Přednášková forma, která sleduje problémové okruhy, filozofická východiska tvorby, je doplňovaná semináři soustředěnými na analýzu jednotlivých textů.
|
Požadavky na studenta
|
Kvalita nabývaných znalostí je ověřována formou přednesených referátů v seminářích a aktivními vstupy do společných interpretací vybraných textů, které jsou kontrolovány vyučujícím. U zkoušky předkládá student seznam pročtené a prostudované literatury, která čítá nejméně 35 reprezentativních děl vymezeného období. Odpovídá na dvě otázky, z toho jedna koresponduje s předloženým seznamem četby.
|
Obsah
|
1. Próza mezi realismem, naturalismem a impresionismem - nové impulzy a směřování na přelomu 19. a 20. století. 2. Próza generace tzv. anarchistických buřičů. 3. Reakce české literatury na válečnou zkušenost. 4. Krize epiky a hledání nového románového tvaru. 5. Literární skupina katolíků, tvůrci křesťanské orientace, ruralismus. 6. Dílo Karla Čapka a jeho generace. 7. Obrat k epičnosti a baladické próze třicátých let. 8. Proměny psychologického románu ve 30. letech 20. stol. 9. Společenský román 30. let. 10. Česká próza v období nacistické okupace. 11. Drama na počátku století (starší tradice, realisté, dekadentní drama, symbolické a impresionistické drama, expresionismus a novoklasicismus). 12. Drama 20. a 30. let (protikonvenční formy divadla, utopická podobenství, experimentální divadlo lyrizujícího a hravého typu). 13. Německy psaná literatura v Čechách.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
PUTNA, M. C. Česká katolická literatura 1848-1918. Praha: Torst, 1998. ISBN 978-80-721-5391-6.
-
Základní:
PUTNA, M. C. Česká katolická literatura 1918 - 1945. Praha: Torst, 2010. ISBN 978-80-247-1621-3.
-
Základní:
LEHÁR, J.; STICH, A.; JANÁČKOVÁ, J.; HOLÝ, J. Česká literatura od počátků k dnešku. Praha: NLN, 1998. ISBN 9788071063087.
-
Základní:
Kol. autorů. Dějiny české literatury IV. Praha: Victoria Publishing, 1995. ISBN 80-85865-48-3.
-
Základní:
Dějiny českého divadla III. Red. F. Černý a kol.. Praha: Academia, 1977. ISBN cnb000188343.
-
Základní:
Dějiny českého divadla IV. Praha: Academia, 1983. ISBN cnb000004008.
-
Základní:
MÜHLBERGER, J. Dějiny německé literatury v Čechách 1900-1939. Ústí nad Labem: Albis international, 2006.
-
Základní:
PAPOUŠEK, V. Existencialisté. Existenciální fenomény v české próze dvacátého století. Praha: Torst, 2004. ISBN 80-86903-52-1.
-
Základní:
PAPOUŠEK, V. Gravitace avantgard. Praha: Akropolis, 2007. ISBN 80-7185-760-2.
-
Základní:
V obecném zájmu. Praha: Academia, 2015.
-
Rozšiřující:
HRABÁKOVÁ, J.; JANÁČKOVÁ, J. Česká literatura na přelomu století. Jinočany: H&H, 2001.
-
Rozšiřující:
VŠETIČKA, F. Podoby prózy. O kompoziční výstavbě české prózy dvacátých let 20. století. Olomouc: Votobia, 1997.
-
Rozšiřující:
ČERNÝ, V. První a druhý sešit o existencionalismu. Praha: Mladá fronta, 1992.
-
Rozšiřující:
JANÁČKOVÁ, J. Román mezi modernami: studie z historické poetiky. Praha: Československý spisovatel, 1989.
-
Rozšiřující:
MOLDANOVÁ, D. Studie o české próze na přelomu století. Ústí nad Labem: PdF UJEP, 1993.
-
Doporučená:
Dějiny nové moderny. Česká literatura v letech 1905-1923. Praha: Academia, 2010. ISBN 978-80-200-1792-5.
-
Doporučená:
ŘEZNÍKOVÁ, L. Moderna & historismus. Praha: Libri, 2004.
-
Doporučená:
Poetika české meziválečné literatury. Problematika žánrů. Red. D. Hodrová. Praha: Československý spisovatel, 1987.
-
Doporučená:
Proměny subjektu II. Praha: Ústav pro českou a světovou literaturu AV ČR, 1994.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Účast na výuce
|
39
|
Prezentace (prací, projektů aj.)
|
1
|
Konzultace s vyučujícím (včetně elektronické)
|
2
|
Domácí příprava na výuku
|
10
|
Četba beletrie v českém jazyce
|
45
|
Studium sekundární literatury
|
26
|
Příprava na zkoušku
|
26
|
Celkem
|
149
|
|
Předpoklady
|
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
- znalost tvorby autorů, děl a literárněhistorických souvislostí - schopnost nalézat vazby mezi uměleckými směry, generačními seskupeními umělců - schopnost interpretovat texty, které mají generující charakter (zvl. v próze a dramatu) - schopnost orientovat se v odborné literatuře a používat ji - kompetence - zvládnout chronologický přehled literatury 1. poloviny 20. století a získat vysokou čtenářskou kompetenci |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Průběžná analýza výkonů studenta |
Rozbory děl duševního charakteru (korespondenční úkol, prezentace, výukový list, seminární práce) |
Ústní zkouška |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Práce s uměleckým dílem |
|
|
|
|