|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KCJ / VTCEI
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KCJ
/
VTCEI
|
Akademický rok
|
2017/2018
|
Akademický rok
|
2017/2018
|
Název
|
Vývojové tendence spisovné češtiny
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Rozsah hodin
|
Cvičení
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Předmět seznamuje studenty formou seminárního výkladu se základními tendencemi vývoje spisovného jazyka, zejména v současnosti, a s tím, jak se tyto tendence projevují v jednotlivých stylových oblastech spisovného jazyka a v jednotlivých jazykových plánech. Důraz se klade na syntetizující pohled napříč lingvistickými předměty, které studenti dosud absolvovali, a předmět tak vhodně završuje jejich teoretické jazykovědné studium.
|
Požadavky na studenta
|
Podmínkou pro získání zápočtu je esej k tematice vývoje a postavení současné spisovné češtiny v rozsahu 3 - 5 stran.
|
Obsah
|
1. Národní jazyk, spisovný jazyk; úzus, norma, kodifikace. 2. Celková charakteristika vývoje současné spisovné češtiny. 3. Vývojové tendence současné spisovné češtiny ve zvukovém plánu. 4. Vývojové tendence současné spisovné češtiny ve funkční morfologii. 5. Vývojové tendence současné spisovné češtiny ve formální morfologii - jmenná deklinace. 6. Vývojové tendence současné spisovné češtiny ve formální morfologii - adjektivní a zájmenná deklinace. 7. Vývojové tendence současné spisovné češtiny ve formální morfologii - konjugace. 8. Vývojové tendence současné spisovné češtiny v syntaxi I. 9. Vývojové tendence současné spisovné češtiny v syntaxi II. 10. Vývojové tendence současné spisovné češtiny ve slovní zásobě I. 11. Vývojové tendence současné spisovné češtiny ve slovní zásobě II. 12. Praktická péče o spisovný jazyk, jazyková kultura. 13. Čeština a bohemistika ve světě.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
DANEŠ, F. A KOL. Český jazyk na přelomu tisíciletí. Praha: Academia, 1997. ISBN 80-200-0617-6.
-
Základní:
NEBESKÁ, I. Jazyk, norma, spisovnost. Praha: Karolinum, 1996.
-
Doporučená:
KOMÁREK, M. - BLÁHA, O. ed. Dějiny českého jazyka. Brno: Host, 2012. ISBN 978-80-7294-591-7.
-
Doporučená:
LOTKO, E. O některých synchronních vývojových tendencích v češtině. In Prace filologiczne. Warszawa: WUW, 1999.
-
Doporučená:
ŠLOSAR, D. et al. Spisovný jazyk v dějinách české společnosti. Vyd. 3., opr. a dopl.. Brno: Host, 2009. ISBN 978-80-7294-311-1.
-
Doporučená:
BRABCOVÁ, R. Společensko-politické změny a jejich odraz v současné češtině. In Česká slavistika. Praha, 1998.
-
Doporučená:
ČMEJRKOVÁ, S., KADERKA, P., ULIČNÝ, O. Studie k moderní mluvnici češtiny. 1, Pragmatické aspekty češtiny. Olomouc: UP, 2013.
-
Doporučená:
BENEŠ, M. et al. Studie k moderní mluvnici češtiny. 2, Komunikační situace a styl. Olomouc: UP, 2013.
-
Doporučená:
DITTMANN, R. et al. Studie k moderní mluvnici češtiny. 3, Čeština a dějiny. Olomouc: UP, 2013.
-
Doporučená:
ADÁMKOVÁ, P. et al. Studie k moderní mluvnici češtiny. 4, Dynamika českého lexika a lexikologie. Olomouc: UP, 2013.
-
Doporučená:
BENEŠ, M. et al. Studie k moderní mluvnici češtiny. 5, K české fonetice a pravopisu. Olomouc: UP, 2013.
-
Doporučená:
ADÁMKOVÁ, P. et al. Studie k moderní mluvnici češtiny. 6, Úvahy o české morfologii. Olomouc: UP, 2013.
-
Doporučená:
HIRSCHOVÁ, M. et al. Studie k moderní mluvnici češtiny. 7, Kapitoly ze syntaktologi češtiny. Olomouc: UP, 2013.
-
Doporučená:
CUŘÍN, F. - NOVOTNÝ, J. Vývojové tendence současné spisovné češtiny a kultura jazyka. Praha: SPN, 1981.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Účast na výuce
|
26
|
Semestrální práce
|
10
|
Samostudium
|
26
|
Domácí příprava na výuku
|
13
|
Studium sekundární literatury
|
20
|
Konzultace s vyučujícím (včetně elektronické)
|
2
|
Plnění průběžně zadávaných úkolů (včetně korespondenčních úkolů)
|
13
|
Celkem
|
110
|
|
Předpoklady
|
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
- Znalost stratifikace národního jazyka českého s ohledem na vznik novodobého spisovného jazyka a znalost současných postojů k funkci spisovného jazyka - Znalost základních vývojových tendencí v jednotlivých jazykových plánech, uplatňujících se zejména v současném jazyce - Schopnost posoudit vhodnost užití jazykového prostředku v dané komunikační situaci - Dovednost poučeně argumentovat o posledních změnách v kodifikaci jednotlivých jazykových plánů |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Průběžná analýza výkonů studenta |
Rozbor jazykového projevu studenta |
Rozbory děl duševního charakteru (korespondenční úkol, prezentace, výukový list, seminární práce) |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Prezentace (statická projekce) |
|
|
|
|