|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KCJ / LSJDA
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KCJ
/
LSJDA
|
Akademický rok
|
2020/2021
|
Akademický rok
|
2020/2021
|
Název
|
Lexikologie a slovotvorba
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Cvičení
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
3 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Disciplína, realizovaná formou přednášky a cvičení, podá studentům souhrnné poučení o slovní zásobě českého jazyka. Na přednášce se posluchači seznámí se základními pojmy lexikologie a slovotvorby, v navazujícím semináři se studenti naučí aplikovat získané teoretické poznatky v praxi. Důraz je kladen na orientaci v literatuře oboru.
|
Požadavky na studenta
|
Předmět je zakončen ústní zkouškou. S podmínkami, obsahem a tematickými okruhy zkoušky jsou studenti seznámeni na počátku semestru, viz též popis předmětu na Portálu OU. Podmínkou pro připuštění k ústní zkoušce je řádná docházka (min. 70 %) a úspěšné zvládnutí dvou písemných testů (úspěšnost min. 70 %; celkem min. 35 bodů, max. 50 bodů), které student koná v průběhu semestru. Testy, které jsou podmínkou pro připuštění ke zkoušce, nelze opakovat ani nahrazovat jiným způsobem; jejich nesplnění znamená, že student je hodnocen písmenem F (nevyhověl) a předmět si musí znovu zapsat v dalším semestru.
Písemné testy
Písemný test č. 1 - lexikologie a lexikografie
Hodnocení: 0-25 bodů
Písemný test č. 2 - slovotvorba
Hodnocení: 0-25 bodů
Ústní zkouška
Předmět je zakončen ústní zkouškou. Zkouška prověří jak studentovu orientaci v problematice lexikologie, lexikografie a slovotvorby, tak jeho orientaci v literatuře oboru. Součástí zkoušky je také komplexní rozbor heslového odstavce (SSČ).
Pokud student nevyhověl, má právo konat jednu opravnou zkoušku v rámci vypsaných termínů daného zkouškového období.
Hodnocení: škála A-E, F (nevyhověl).
|
Obsah
|
1. Lexikologie jako jedna ze základních lingvistických disciplín. Slovo jako jednotka slovní zásoby. Systém slovní zásoby.
2. Jádro a periferie slovní zásoby. Vrstvy slov ve slovní zásobě.
3. Problematika přejímání slov.
4. Slovní význam a jeho struktura. Významové změny, polysémie (metaforizace, metonymizace). Synonymie, homonymie, paronymie.
5. Frazeologie a idiomatika. Druhy frazémů.
6. Základní poučení o lexikografii, slovníky I.
7. Základní poučení o lexikografii, slovníky II.
8. Tvoření slov, základní pojmy, slovotvorné způsoby a postupy. Onomaziologické kategorie.
9. Odvozování a konverze.
10. Skládání a spřahování.
11. Zkracování.
12. Méně časté způsoby tvoření slov.
13. Evaluace.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
ŠTÍCHA A KOL. Akademická gramatika spisovné češtiny. Praha: Academia, 2013.
-
Základní:
FILIPEC, J. - ČERMÁK, F. Česká lexikologie. Praha: Academia, 1985. ISBN cnb000016473.
-
Základní:
ČEJKA, M. Česká lexikologie a lexikografie. Brno: MU, 1992. ISBN 80-210-0393-6.
-
Základní:
Nový akademický slovník cizích slov. Praha: Academia, 2005.
-
Základní:
KARLÍK, P. - NEKULA, M. - PLESKALOVÁ, J. (eds.). Nový encyklopedický slovník češtiny. Praha: NLN, 2016.
-
Základní:
Praktická cvičení z českého jazyka, 5., upravené vyd. Ostrava: OU, 2008.
-
Základní:
Příruční slovník jazyka českého (1935-1957).
-
Základní:
Slovník spisovné češtiny pro školu a veřejnost. ISBN 80-200-0493-9.
-
Základní:
DOKULIL, M. Tvoření slov v češtině I. Teorie odvozování slov. Praha: SPN, 1962.
-
Rozšiřující:
VEČERKA, R. K pramenům slov. Uvedení do etymologie. Praha: NLN, 2006.
-
Rozšiřující:
ČERMÁK, F. - BLATNÁ, R. (eds.). Manuál lexikografie. Jinočany : H & H, 1995.
-
Rozšiřující:
BEDNAŘÍKOVÁ, B. Slovo a jeho konverze. Olomouc: UP, 2009. ISBN 978-80-244-2220-6.
-
Rozšiřující:
Studie v časopisech Naše řeč, Slovo a slovesnost a Listy filologické.
-
Rozšiřující:
NĚMEC, I. Vývojové postupy české slovní zásoby. Praha: Academia, 1968. ISBN cnb000448800.
-
Doporučená:
REJZEK, J. Český etymologický slovník. Praha: LEDA, 2001.
-
Doporučená:
HUBÁČEK, J. - SVOBODOVÁ, J. - JANDOVÁ, E. - SVOBODOVÁ, D. Čeština pro učitele. Odry: Vade Mecum Bohemiae, 2010.
-
Doporučená:
ČERMÁK, F. Lexikon a sémantika. Praha: NLN, 2010. ISBN 978-80-7422-020-3.
-
Doporučená:
HAUSER, P. Nauka o slovní zásobě. Praha: SPN, 1986. ISBN cnb000128138.
-
Doporučená:
ČERMÁK, F. a kol. Slovník české frazeologie a idiomatiky (Přirovnání. Výrazy neslovesné. Výrazy slovesné. Výrazy větné). Praha: Leda, 2008. ISBN 978-80-7335-216-5.
-
Doporučená:
PALA, K. - VŠIANSKÝ, J. Slovník českých synonym. 3. doplněné vyd. Praha: LN, 2000. ISBN 9788071064503.
-
Doporučená:
Slovník spisovného jazyka českého (1960-1971).
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Účast na výuce
|
39
|
Samostudium
|
20
|
Domácí příprava na výuku
|
13
|
Studium sekundární literatury
|
20
|
Konzultace s vyučujícím (včetně elektronické)
|
2
|
Příprava na zkoušku
|
20
|
Celkem
|
114
|
|
Předpoklady
|
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
- souhrnné poučení o slovní zásobě českého jazyka - detailní znalost lexikologické terminologie - schopnost provést lexikální analýzu libovolného textu psaného i mluveného - schopnost stylisticky posoudit text z hlediska slovní zásoby - schopnost roztřídit a posoudit lexikální materiál - znalost základních lexikografických příruček - schopnost analyzovat slovotvornou stavbu slova
|
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Bodové hodnocení |
Průběžná analýza výkonů studenta |
Ústní zkouška |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Demonstrace |
Metody dovednostně-praktické |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Prezentace (statická projekce) |
|
|
|
|