|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KCJ / 1HIMA
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KCJ
/
1HIMA
|
Akademický rok
|
2018/2019
|
Akademický rok
|
2018/2019
|
Název
|
Historická mluvnice češtiny
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Absolvování předmětu, realizovaného formou přednášky a semináře, představí studentům vývoj češtiny od období pračeského do současnosti. Pozornost se soustřeďuje zejména na proměny české ortografie a vývoj češtiny v plánu foneticko-fonologickém a morfologickém. Reflektován je vznik nářečních diferencí, stav současných dialektů češtiny a rovněž obecný kulturně-historický a literárněhistorický rámec vývoje jazyka.
|
Požadavky na studenta
|
Předmět je zakončen zkouškou (min. 70% úspěšnost).
Zkouška se skládá z písemné seminární práce, písemných testů a ústní části. Úspěšné zvládnutí písemné seminární práce a písemných testů (min. 70 %, 35 bodů)) je podmínkou pro připuštění k ústní části zkoušky. Nedílnou podmínkou pro absolvování předmětu je rovněž plnění zadaných seminárních úkolů (zejména příprava rozboru textů a četba zadané odborné literatury).
Při dosažení minimálně 90% úspěšnosti z písemné části zkoušky (45 bodů) student již nemusí konat ústní část zkoušky (B: 45-47 bodů, A: 48-50 bodů).
Písemná seminární práce
Student zpracuje písemnou seminární práci, popř. powerpointovou prezentaci, vybraného staročeského textu. Součástí práce je transkripce textu, popis historického kontextu a pravopisu památky, určení datace, popis lexikálních jevů, charakteristika hláskosloví a morfologie památky.
Písemný test
Písemný test č. 1 - periodizace vývoje jazyka, přehled literatury předmětu, vývoj starší české literatury a charakteristika základních památek;
Písemný test č. 2 - jazykový rozbor staročeského textu, teoretické otázky a charakteristika mluvnických jevů, odborná literatura předmětu, transkripce a transliterace staročeského textu.
|
Obsah
|
1. Literatura předmětu. Terminologie. Dějiny disciplíny historická gramatika (autoři, práce, přístupy).
2. Koncept dějin jazyka a jeho proměny.
3. Praslovanština. Staroslověnština. Stará čeština vymezení, charakteristiky, vztahy.
4. Periodizace vývoje češtiny. Prameny k poznání vývoje jazyka.
5. Transkripce a transliterace. Zásady. Edice a jejich typologie. Edice Dalimilovy kroniky.
6. Vývoj pravopisného systému češtiny do konce 19. století.
7. Typy změn v jazyce. Typologie hláskových změn.
8. Vývoj fonologického systému do konce 14. století.
9. Vývoj fonologického systému od konce 14. století.
10. Změny v proudu řeči; kvantita, přízvuk; vývoj sonor; pobočné slabiky.
11. Základní tendence ve vývoji jmenné flexe - substantiva, adjektiva, zájmena, číslovky. Gramatické kategorie jmenné.
12. Základní tendence ve vývoji slovesné flexe. Gramatické kategorie slovesné.
13. Nářeční rozdělení češtiny jako výsledek historického vývoje.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
BAUER, J.-LAMPRECHT, A.-ŠLOSAR, D. Historická mluvnice češtiny. Praha: SPN, 1986. ISBN cnb000019673.
-
Základní:
PORÁK, J. Chrestomatie k vývoji českého jazyka. Praha: SPN, 1979. ISBN 80-209-0217-1.
-
Základní:
KARLÍK, P. - NEKULA, M. - PLESKALOVÁ, J. (eds.). Nový encyklopedický slovník češtiny. Praha, 2017. ISBN 9788074224812.
-
Základní:
Vokabulář webový
-
Rozšiřující:
ČORNEJOVÁ, M. - RYCHNOVSKÁ, L. - ZEMANOVÁ, J. (eds.). Dějiny českého pravopisu (do r. 1902). Brno: Host, 2010.
-
Rozšiřující:
TRÁVNÍČEK, F. Historická mluvnice československá. Praha: Melantrich, 1935. ISBN cnb000709324.
-
Rozšiřující:
ŠLOSAR, D. Opera Bohemica Minora. Brno: Host, 2010.
-
Rozšiřující:
DITTMANN, R. - ULIČNÝ, O. (eds.). Studie k moderní mluvnici češtiny 3. Čeština a dějiny. Olomouc: UP, 2013.
-
Rozšiřující:
KOMÁREK, M. Studie z diachronní lingvistiky. Olomouc: UP, 2007. ISBN 9788024414935.
-
Doporučená:
BALHAR, J. a kol. Český jazykový atlas 4. Praha: Academia, 2002.
-
Doporučená:
BALHAR, J. a kol. Český jazykový atlas 5. Praha: Academia, 2006.
-
Doporučená:
KOMÁREK, M. Dějiny českého jazyka. Brno: Host, 2012. ISBN cnb000614123.
-
Doporučená:
ŠLOSAR, D. - VEČERKA, R. a kol. Spisovný jazyk v dějinách české společnosti. Brno: Host, 2009. ISBN 978-80-7552-534-5.
-
Doporučená:
PLESKALOVÁ, J. Stará čeština pro nefilology. Brno: MU, 2009. ISBN 9788021050150.
-
Doporučená:
Studie v časopisech Listy filologické, Naše řeč a Slovo a slovesnost.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Účast na výuce
|
39
|
Samostudium
|
20
|
Semestrální práce
|
15
|
Domácí příprava na výuku
|
26
|
Studium sekundární literatury
|
20
|
Konzultace s vyučujícím (včetně elektronické)
|
2
|
Příprava na zkoušku
|
20
|
Celkem
|
142
|
|
Předpoklady
|
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
Nejsou požadovány. |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Znalost vývoje zvukové a morfologické stavby češtiny, znalost dějin českého pravopisu |
Znalost základních metod diachronní lingvistky a filologie |
Znalost vývoje české diachronní lingvistiky |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
Schopnost adekvátní analýzy pramenů k vývoji češtiny |
Schopnost vnímat vývoj češtiny jako vývoj národního jazyka, nikoli pouze spisovného jazyka |
Dovednost interpretovat současnou jazykovou situaci (diferenciaci českého národního jazyka, konkurenci spisovné češtiny a nespisovných útvarů, vývojové tendence spisovné češtiny atd.) jako výsledek proběhnuvších nebo právě probíhajících změn jazykového systému |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
IC11 - Aktivita ve výuce (při diskusi, skupinové práci apod.) |
IIB25 - Seminární práce / referát |
IC7 - Písemná zkouška |
IC6 - Ústní zkouška |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
A1 - Přednáška |
G2 - Samostudium, řízené studium |
B1 - Diskuse |
C1 - Pozorování předmětů/jevů/procesů |
|
|
|
|