|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KCD / WNDMJ
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KCD
/
WNDMJ
|
Akademický rok
|
2021/2022
|
Akademický rok
|
2021/2022
|
Název
|
Didaktika mateřského jazyka
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
9
[HOD/SEM]
Cvičení
30
[HOD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem disciplíny je seznámit studenty se současným pojetím výuky českého jazyka a slohu na základních školách. Pozornost je věnována novému legislativnímu vymezení vzdělávací oblasti Jazyk a jazyková komunikace a následně vzdělávacího oboru Český jazyk a literatura v Rámcovém vzdělávacím programu pro základní vzdělávání. Studenti získají informace o učebnicích mateřského jazyka, jejich nabídce, obsahové stránce a dále informace o využití jednotlivých metod a forem práce ve vyučovacím procesu. Pozornost bude také zaměřena na problematiku upevňování, prověřování a hodnocení znalostí žáků v předmětu český jazyk a literatura. Stranou pozornosti nezůstávají otázky postojů a přístupů k výuce jazyka a slohu a problematika utváření a upevňování komunikačních dovedností dítěte.
|
Požadavky na studenta
|
Aktivní účast na konané výuce, tj. přednáškách a seminářích, průběžné plnění zadaných úkolů, které spočívá v přípravě na seminář. Jedná se primárně o samostudium doporučených zdrojů či splnění požadovaných úkolů, zejména dílčí analýza didaktických materiálů. Na základě plnění průběžně zadávaných úkolů je student připraven nejen na diskusi ve výuce, ale současně na část zkoušky, při níž dokládá svou zorientovanost v problematice. Student u zkoušky erudovaně ozřejmí jak teoretické zázemí vylosovaného okruhu, tak doloží na praktických příkladech, které vzejdou z jeho analýzy učebnice českého jazyka (více informací k tomu podá vyučující na prvním setkání na počátku semestru).
Bodové hodnocení: ústní zkouška: teoretická část 50 bodů, praktická část (analýza učebnice) 50 bodů (za každý výrazný nedostatek, neschopnost uvést příklad apod. se odečte 10 bodů)
100 - 91 A - 1 90 - 81 B - 2+ 80 - 71 C - 2- 70 - 61 D - 3+ 60 - 51 E - 3- 50 - 0 F - 4
|
Obsah
|
Témata přednášek a seminářů: Didaktika českého jazyka a literatury; cíle výuky mateřštiny; RVP ZV; vnitropředmětové a mezipředmětové vztahy. Problematika prověřování jazykových a slohových znalostí a dovedností. Výuka mateřštiny u žáků se specifickými poruchami učení. Porozumění textu jako aktuální téma. Učebnice českého jazyka; nové požadavky na tvorbu učebnic ČJ a zhodnocení nabídky na trhu. Komunikační a slohová výchova. Hra a hravé prvky ve výuce mateřského jazyka.
Studijní okruhy ke zkoušce: 1. Didaktika mateřského jazyka, její specifika, vztah k jiným vědním disciplínám, cíle výuky mateřštiny. 2. Mateřský jazyk v učebním plánu, Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání; složky předmětu. 3. Vnitropředmětové a mezipředmětové vztahy ve výuce českého jazyka. 4. Hlavní principy současné koncepce vyučování mateřského jazyka. 5. Vyučovací metody v českém jazyce. Úloha algoritmu, poučky a pravidla. 6. Typy jazykových cvičení. Všestranné jazykové rozbory. Prověřování a hodnocení znalostí. 7. Výuka mateřštiny u žáků se specifickými poruchami učení. 8. Učebnice českého jazyka; nové požadavky na tvorbu učebnic ČJ. 9. Porozumění textu jako aktuální téma. 10. Hra a hravé prvky ve výuce mateřského jazyka.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Účast na výuce
|
12
|
Studium pramenů
|
40
|
Plnění průběžně zadávaných úkolů (včetně korespondenčních úkolů)
|
20
|
Konzultace s vyučujícím (včetně elektronické)
|
10
|
Příprava na zkoušku
|
30
|
Celkem
|
112
|
|
Předpoklady
|
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Studenti se seznámí se základními oborovými didaktickými tendencemi a trendy ve výuce českého jazyka a literatury, přičemž budou schopni zohlednit vzdělávací obsah vzdělávacího oboru Český jazyk a literatura. |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Rozhovor |
Systematické pozorování studenta |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Metody dovednostně-praktické |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
|
|
|
|