|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KCD / 7SZZ
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KCD
/
7SZZ
|
Akademický rok
|
2021/2022
|
Akademický rok
|
2021/2022
|
Název
|
SZZ - Český jazyk a lit. s didaktikou
|
Způsob zakončení
|
Státní závěrečná zkouška
|
Způsob zakončení
|
Státní závěrečná zkouška
|
Název dlouhý
|
Český jazyk a literatura s didaktikou
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
0
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
15 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Státní závěrečná zkouška z českého jazyka a literatury s didaktikou je završením navazujícího studia v dané aprobaci.
|
Požadavky na studenta
|
A (100-91 b):
Student prokazuje hluboké znalosti a dovednosti v jazykové, literární i didaktické části zkoušky, prokazuje komplexní orientaci v dané problematice včetně didaktických aplikací, vykazuje potřebné teoretické znalosti a dokáže je využívat při práci s textem, v literární části zkoušky využívá čtenářskou zkušenost s nosnými literárními díly. Vyjadřuje se kultivovaným odborným jazykem, jeho sdělení je konzistentní, logicky strukturované, problematiku pojímá v širších jazykovědných a literárněvědných souvislostech.
B (90-81 b):
Student vykazuje v jazykové, literární i didaktické části zkoušky znalosti a dovednosti na standardní úrovni, teoretické poznatky dokáže aplikovat při práci s textem, v literární části zkoušky využívá čtenářskou zkušenost s nosnými literárními díly, má představu o didaktické transformaci problematiky do výuky. Student je schopen reagovat na dotazy členů komise týkající se neuvedených informací, vykazuje schopnost logického uvažování při vyvozování odpovědí. Vyjadřuje se kultivovaným odborným jazykem, jeho sdělení je logicky strukturované.
C (80-71 b):
Znalosti a dovednosti studenta jsou v jazykové, literární i didaktické části zkoušky mírně omezené, prokazuje základní orientaci v dané problematice, formuluje podstatné informace a teoretické poznatky dokáže alespoň částečně využít při práci s textem a propojit s čtenářskou zkušeností se stěžejními díly české i světové literatury, je schopen nastínit možnou didaktickou transformaci sledované problematiky do výuky. Jazykový projev má mírné nedostatky. Reaguje na většinu otázek členů komise.
D (70-61 b):
Znalosti a dovednosti studenta v jazykové, literární i didaktické části zkoušky se vyznačují nedostatky, některé informace uvádí až na základě dotazů zkoušejících, zná však podstatná fakta a teorii je schopen alespoň částečně aplikovat při práci s textem, propojit s čtenářskou zkušeností se stěžejními díly české i světové literatury. Obdobná je míra didaktických znalostí. Úroveň jazykového projevu kolísá.
E (60-51 b):
Student se v problematice jazykové, literární i didaktické části zkoušky orientuje jen povšechně, potřebné informace vyvozuje na základě četných otázek členů komise, teoretické znalosti
a dovednosti aplikuje jen s obtížemi při práci s textem, jeho čtenářská orientace týkající se stěžejních literárních děl je omezená, stejná je míra didaktických znalostí. Úroveň jazykové projevu, jeho logičnost kolísá.
F (50-0 b):
Student prokazuje závažné nedostatky v jazykové, literární i didaktické části zkoušky, nedisponuje dostatečnými znalostmi a dovednostmi a není schopen je aplikovat při práci s textem. Tato skutečnost se odráží i v celkové úrovni jeho projevu.
|
Obsah
|
Státní závěrečná zkouška studijního oboru Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol se skládá ze tří samostatných částí:
1) obhajoba diplomové práce, pokud je její zadávající katedrou KCD;
2) zkouška z českého jazyka a literatury s didaktikou;
3) zkouška ze základů pedagogiky a psychologie.
Diplomovou prací prokáže student schopnost vyrovnat se s náročným výzkumně teoretickým problémem tematicky zaměřeným ke studovanému oboru, zpracovaná témata se týkají lingvistické, literárněvědné problematiky s výraznými přesahy k oborové didaktice, případně jsou svým obsahem spojené s problematikou studia společného základu (pedagogika, psychologie), avšak i témata takto zaměřených prací se vztahují ke studované specializaci na český jazyk a literaturu a k problematice didaktiky českého jazyka a literatury. Diplomová práce je dokladem toho, že student umí samostatně a tvořivě využívat informace a dovednosti získané během studia, je potvrzením širokých kompetencí potřebných pro kvalitní uplatnění v praxi.
Obsah a rozsah SZZ je vymezen zvláště v souladu s teoretickými předměty profilujícího základu a profilujícími předměty, konkrétně ho vymezuje 20 okruhů části jazykové, 20 okruhů části literární a 20 okruhů části didaktické. Student při SZ zkoušce využívá také vlastní zkušenosti z pedagogické praxe, předpokládá se, že je dokáže vhodně propojit s teoretickými poznatky.
Student u SZ zkoušky prokazuje, že je vybaven potřebnými znalostmi, dovednostmi a kompetencemi v souladu s profilem absolventa oboru. Vzhledem ke studovanému oboru se předpokládá podpoření vysoké obsahové kvality projevu obdobnou úrovní mluveného projevu, jazykovou kulturou, vyjadřovací pohotovostí a stylistickou obratností.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
LEHÁR, J., STICH, A., JANÁČKOVÁ, J., HOLÝ, J. Česká literatura od počátků k dnešku (+ Knihy textů 1, 2). Praha: NLN, 2008. ISBN 978-80-7106-963-8.
-
Základní:
ČECHOVÁ, M. Čeština - řeč a jazyk. Praha: SPN, 2012. ISBN 978-80-7235-413-9.
-
Základní:
ČECHOVÁ, M., STYBLÍK, V. Čeština a její vyučování. Praha: SPN, 2010. ISBN 978-80-8593-747-3.
-
Základní:
HUBÁČEK, J., JANDOVÁ, E., SVOBODOVÁ, D., SVOBODOVÁ, J. Čeština pro učitele. b. m.: VADE MECUM BOHEMIAE, 2010. ISBN 978-80-86041-37-7.
-
Základní:
BRABCOVÁ, R. a kol. Didaktika českého jazyka. Praha: SPN, 1990. ISBN 978-80-04-24251-0.
-
Základní:
GEJGUŠOVÁ, I. Interpretace uměleckého textu v literární výchově na základní škole. Ostrava: Ostravská univerzita, 2009. ISBN 978-80-7368-729-8.
-
Základní:
KOŘENSKÝ, J. a kol. Komplexní analýza komunikačního procesu a textu. České Budějovice: PdF JU, 1999. ISBN 80-7040-363-2.
-
Základní:
HAVRÁNEK, B., JEDLIČKA, A. Stručná mluvnice česká. Praha: Fortuna, 2002. ISBN 978-80-7168-555-5.
-
Základní:
PETERKA, J. Teorie literatury pro učitele. Praha: Univerzita Karlova, 2001. ISBN 978-80-239-9284-7.
-
Rozšiřující:
HAMAN, A. Česká literatura 19. století. České Budějovice: Jihočeská univerzita, 2002. ISBN 978-80-7040-539-0.
-
Rozšiřující:
Internetová jazyková příručka
-
Rozšiřující:
GEJGUŠOVÁ, I. Interpretace uměleckého textu v literární výchově na základní škole. Ostrava: Ostravská univerzita, 2009. ISBN 978-80-7368-729-8.
-
Rozšiřující:
ČECHOVÁ, M. a kol. Komplexní jazykové rozbory. 2., upravené vydání. Praha: SPN, 1996. ISBN 978-80-85937-27-5.
-
Rozšiřující:
Nový encyklopedický slovník češtiny
(KARLÍK, P., NEKULA, M., PLESKALOVÁ, J.)
-
Rozšiřující:
VALA, J. Poezie v literární výchově. Olomouc: Univerzita Palackého, 2011. ISBN 978-80-244-2761-4.
-
Rozšiřující:
HAMAN, A. Úvod do studia literatury a interpretace díla. Jinočany: H&H, 1999. ISBN 80-86022-57-9.
-
Doporučená:
SVOBODOVÁ, J. Didaktika českého jazyka s komunikačními prvky. Ostrava: Ostravská univerzita, 2003. ISBN 978-80-7042-300-4.
-
Doporučená:
HNÍK, O. Didaktika literatury: výzvy oboru: od textů umělecké povahy k didaktice estetickovýchovného oboru. Praha: Karolinum, 2014. ISBN 978-80-2462-626-0.
-
Doporučená:
MOCNÁ, D., PETERKA, J. a kol. Encyklopedie literárních žánrů. Praha ? Litomyšl: Paseka, 2004. ISBN 80-7185-669-X.
-
Doporučená:
HOFFMANNOVÁ, J., MÜLLEROVÁ, O. Kapitoly o dialogu. Praha: Pansofia, 1994. ISBN 978-80-8580-429-4.
-
Doporučená:
ZÍTKOVÁ, J. Kapitoly z didaktiky literární výchovy ve 2. - 5. ročníku ZŠ. Brno: Masarykova univerzita, 2004. ISBN 80-210-3327-4.
-
Doporučená:
ČECHOVÁ, M. a kol. Stylistika současné češtiny. Praha: NLN, 1997. ISBN 80-85866-21-8.
-
Doporučená:
HÖFLEROVÁ, E. Školský dialog a jeho vliv na rozvoj řeči dětí. Ostrava: Ostravská univerzita, 2003. ISBN 978-80-7042-297-7.
-
Doporučená:
ČEŇKOVÁ, J. a kol. Vývoj literatury pro děti a mládež a její žánrové struktury. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-095-5.
-
Doporučená:
URBANOVÁ, S., ROSOVÁ, M. Žánry, osobnosti, díla. Ostrava: Ostravská univerzita, 2005. ISBN 80-7368-046-7.
-
On-line katalogy knihoven
|
Předpoklady
|
|
Výsledky učení
|
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
IC6 - Ústní zkouška |
|
Vyučovací metody
|
|
|
|
|