|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KCD / 66LIT
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KCD
/
66LIT
|
Akademický rok
|
2018/2019
|
Akademický rok
|
2018/2019
|
Název
|
Základy literární teorie pro škol. praxi
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Název dlouhý
|
Základy literární teorie pro školní praxi
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
9
[HOD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je vybavit studenty potřebnými teoretickými znalostmi a dovednostmi, které utvoří základ pro úspěšné absolvování literárních disciplín studovaného oboru a pro další profesní profilaci, pro pedagogické aktivity zaměřené na literární výchovu.
Přednášky literární teorie si kladou za cíl připravit posluchače na interpretaci básnických i prozaických textů v literárněhistorických seminářích. Jejich náplní je osvojení základního poetologického názvosloví, teoretické i praktické zvládnutí všech výrazových prostředků, kterými je budován básnický text, stejně tak i osvojení poznatků o výstavbě prozaického textu. Po absolvování přednášek a seminářů je posluchač schopen samostatné práce s básnickým i prozaickým textem, zvládá popis, analýzu a výklad textu, v základní rovině proniká do interpretačních problémů, které vyvstávají před čtenářem uměleckého textu.
|
Požadavky na studenta
|
Didaktický test v rozsahu náplně výuky, okruhů zadaných vyučující k samostudiu.
Aktivita ve výuce, zapojení do diskuze, analýz a interpretací vybraných literárních textů.
Aktivita ve výuce: max. 20 bodů
Didaktický text: max. 80 bodů
100 - 51 bodů započteno /splnil; 50 - 0 bodů nezapočteno/nesplnil
|
Obsah
|
Disciplína si klade za cíl připravit posluchače na interpretaci básnických i prozaických textů, student je systematicky připravován na samostatnou práci s básnickým i prozaickým literárním dílem, na zvládnutí analýzy, výkladu textu a řešení možných interpretačních problémů.
1. Literární slovesnost, literatura a jiná umění, literatura umělecká a populární, literatura národní a světová.
2. Autor, autorské role, biografický kontext, čtenář a fiktivní adresát.
3. Literární kategorie, druhy a žánry, dílo, titul, textová geneze díla, intertextovost.
4. Poetologie, specifika básnického díla, jazyk, jazyková invence, struktura básnického obrazu, obrazné konstrukce, metrický a prozodický systém, figury a tropy.
5. Specifika prozaického textu, kompozice, téma a motiv, příběh, narace, vypravěč, narace, prostor, čas.
6. Problematika interpretace básnického a prozaického textu.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
PETERKA, J., MOCNÁ, D. Encyklopedie literárních žánrů. Praha: Paseka, 2004. ISBN 978-80-247-2145-3.
-
Základní:
DOLEŽEL, L. Narativní způsoby v české literatuře. Praha, 1993. ISBN 80-202-0418-0.
-
Základní:
PETERKA, J. Teorie literatury pro učitele. Praha: UK, 2001.
-
Základní:
PETRŮ, E. Úvod do studia literární vědy. Olomouc: Rubico, 2002. ISBN 80-7198-162-1.
-
Základní:
HAMAN, A. Úvod do studia literatury a interpretace díla. Jinočany: H&H, 1999. ISBN 80-86022-57-9.
-
Rozšiřující:
ČERVENKA, M. Dějiny českého volného verše. Brno: Host, 2001. ISBN 80-7294-015-5.
-
Rozšiřující:
ČERVENKA, M. Fikční světy lyriky. Praha - Litomyšl: Paseka, 2003. ISBN 80-7185-592-8.
-
Rozšiřující:
CULLER, J. Krátký úvod do literární teorie. Brno: Host, 2002. ISBN 80-7294-070-8.
-
Rozšiřující:
HODROVÁ, D., aj. -na okraji chaosu: poetika literárního díla 20. století. Praha : Torst, 2001. ISBN 80-7215-140-1.
-
Rozšiřující:
Trávníček, J. Příběh je mrtev? : schizmata a dilemata moderní prózy. Brno: Host, 2003. ISBN 80-7294-079-1.
-
Doporučená:
ECO, U. Interpretace a nadinterpretace. Bratislava Archa, 1995. ISBN 80-7115-080-0.
-
Doporučená:
LEDERBUCHOVÁ, L. Průvodce literárním dílem. Jinočany: H & H, 2002. ISBN 80-7319-020-6.
-
Doporučená:
ČERVENKA, M. - MACURA, V. - MED, J. - PEŠAT, Z. Slovník básnických knih. Praha: Československý spisovatel, 1990. ISBN 80-202-0217-X.
-
Doporučená:
VLAŠÍN, Št. a kol. Slovník literární teorie. Praha, 1990.
-
Doporučená:
Eco, U. Šest procházek literárními lesy. Votobia, Olomouc, 1994. ISBN 80-7198-248-2.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Distanční forma studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Četba beletrie v českém jazyce
|
15
|
Samostudium
|
25
|
Příprava na test
|
4
|
Celkem
|
44
|
Kombinovaná forma studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Konzultace s vyučujícím (včetně elektronické)
|
5
|
Celkem
|
5
|
Prezenční forma studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Účast na výuce
|
9
|
Celkem
|
9
|
|
Předpoklady
|
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
-znalost vývoje literárního procesu;
-znalost základních literárněvědných disciplín;
-znalost základních pojmů literární teorie (poetiky, versologie, naratologie);
-znalost základních principů výstavby básnického a prozaického textu.
|
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
-student vyhledá, s porozuměním čte a interpretuje odbornou literaturu daného zaměření;
-dokáže odbornou literaturu funkčně využít při vlastní analýze a interpretaci beletristického díla;
-je schopen aplikovat získané znalosti na konkrétní literární texty, analyzovat a interpretovat básnické i prozaické texty;
- je schopen aplikovat naratologické pojmy na literární dílo.
|
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
IC8 - Didaktický test |
IC11 - Aktivita ve výuce (při diskusi, skupinové práci apod.) |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
A1 - Přednáška |
B3 - Přednáška na základě problémového výkladu |
A3 - Reproduktivní práce s textem/obrazem/výukovým zdrojem |
A4 - Rozhovor (ve smyslu kladení otázek při fixaci a opakování učiva) |
B1 - Diskuse |
G2 - Samostudium, řízené studium |
|
|
|
|