|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KCD / 66JK1
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KCD
/
66JK1
|
Akademický rok
|
2019/2020
|
Akademický rok
|
2019/2020
|
Název
|
Jazyková komunikace a kultura řeči
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
3
[HOD/SEM]
Seminář
3
[HOD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
28 / -
|
0 / 0
|
2 / 2
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Student získá základní znalosti o zvukové stránce jazyka potřebné pro mluvní praxi, k nimž patří zejm. ortoepie, zvukové prostředky souvislé řeči, zásady hlasové hygieny; získá rovněž potřebné dovednosti, které slouží k osvojení mluvní techniky, zásad spisovné výslovnosti a logického užívání větných zvukových prostředků. Hlavním cílem je kultivace mluveného projevu studentů (potenciálních řečových a hlasových profesionálů a mluvních vzorů), vytvoření návyku sebekontroly a uvědomělé korekce nedostatků ve vyjadřování, a to zejména v prostředí školy.
|
Požadavky na studenta
|
Aktivní účast ve výuce; k zápočtu přednes připraveného projevu na zadané téma (viz níže), kterým prokáže svou schopnost kultivovaného mluveného vyjadřování bez výraznějších nedostatků.
Témata projevů:
Jazyková kultura; rétorika; spisovnost a nespisovnost v češtině.
Hodnocení mluveného projevu zvoleného řečového profesionála.
Jazykový vývoj dítěte; prostředí ovlivňující jazykový vývoj (rodina, škola, média).
Výchova k hlasu a řeči. Péče o spisovnou výslovnost a zřetelnost řeči. Hlasová hygiena.
Podpora rozvoje komunikační kompetence dětí v rodině, v mateřské škole (vliv předškolního vzdělávání na řečovou a komunikační vybavenost dětí).
Problematika školní zralosti a školní připravenosti.
Libovolné téma podle výběru studenta, které souvisí s obsahem předmětu.
Kritéria hodnocení:
započteno: student obdrží zápočet za ústní prezentaci (kultivovaný mluvený projev);
nezapočteno: student nevykoná ústní prezentaci
|
Obsah
|
Studenti jsou seznámeni s problematikou spisovné češtiny a jazykové kultury, s nároky na mluvený projev řečových profesionálů (včetně učitelů mateřských škol), kteří mohou plnit roli významných mluvních vzorů, a v rámci teoretických výkladů také s nejdůležitějšími aspekty zvukové realizace mluvených komunikátů (se systémem a tvořením českých hlásek, základními ortoepickými pravidly, členěním a modulací řeči). Vhodná témata jsou prakticky procvičována (např. mluvní technika, logické frázování textu a jeho zvuková obměna).
Obsah - akcentovaná témata:
1. Jazyková komunikace mluvená a psaná. Specifika mluvených komunikátů; spisovnost a nespisovnost. Jazyková kultura.
2. Mluvní technika - respirace, fonace, artikulace.
3. Ortoepie. Spisovná výslovnost slov domácích a přejatých (zejm. výslovnost samohlásek, souhlásek a jejich seskupení; asimilace; slovní přízvuk).
4. Zvukové a optické prostředky souvislé řeči (členění a modulace řeči).
5. Nejčastější nedostatky v mluvených projevech řečových profesionálů.
6. Hlasová hygiena a poruchy hlasu. Učitel jako mluvní vzor.
7. Vývoj řeči, poruchy řeči.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studijní materiály jsou umístěny ve stejnojmenném kursu v LMS Moodle a na Portálu OU.
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
HŮRKOVÁ, J. Česká výslovnostní norma. Praha: Scientia, 1995. ISBN 80-85827-93-X.
-
Základní:
LUKAVSKÝ, R. Kultura mluveného slova. Praha: AMU, 2000. ISBN 80-85883-61-9.
-
Základní:
KROBOTOVÁ, M. Spisovná výslovnost a kultura mluveného projevu. Olomouc: UP, 2000. ISBN 80-244-0511-3.
-
Základní:
ZEMAN, J. Základy české ortoepie. Hradec Králové: Gaudeamus, 2008. ISBN 80-88298-79-1.
-
Základní:
KULDANOVÁ, P. Zvuková stránka češtiny. Ostrava OU, 2013. ISBN 978-80-7464-469-6.
-
Rozšiřující:
PRŮCHA, J. Dětská řeč a komunikace. Praha : Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3603-7.
-
Rozšiřující:
BYTEŠNÍKOVÁ, I. Komunikace dětí předškolního věku. Praha : Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3008-0.
-
Rozšiřující:
HÁJKOVÁ, E. Rétorika pro pedagogy. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-1990-0.
-
Rozšiřující:
KUTÁLKOVÁ, D. Vývoj dětské řeči krok za krokem. 2., aktualiz. a dopl. vyd.. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3080-6.
-
Rozšiřující:
FROSTOVÁ, J., VANIAKOVÁ, M. Základy hlasové výchovy pro učitele. Brno: MU PdF, 1995. ISBN 80-210-1229-3.
-
Doporučená:
LECHTA, V. a kol. Diagnostika narušené komunikační schopnosti. Praha : Portál, 2003. ISBN 80-7178-801-5.
-
Doporučená:
VÁLKOVÁ, L., VYSKOČILOVÁ, E. Hlas individuality. Psychosomatické pojetí hlasové výchovy. Praha: AMU, 2005. ISBN 80-7331-034-1.
-
Doporučená:
POKORNÁ, J., VRÁNOVÁ, M. Přehled české výslovnosti. Praha, Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-169-3.
-
Doporučená:
CMÍRALOVÁ, J. Učte se mluvit. (O technice mluveného slova). Brno: Datel, 1992. ISBN cnb000311858.
-
Doporučená:
LANGER, A. Úspěch veřejné promluvy: kapitoly z rétoriky pro střední školy. Praha: Fortuna, 1993. ISBN 80-7168-063-X.
-
On-line katalogy knihoven
|
Předpoklady
|
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
Komunikační kompetence na úrovni absolventa střední školy. |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Znalosti z oblasti jazykové kultury, zejm. zvukové stránky českého jazyka: mluvní technika, ortoepie, zvukové prostředky souvislé řeči. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
Osvojení hlasové techniky, spisovné výslovnosti, logického užívání prozodických prostředků řeči; schopnost vyjadřovat se jasně, srozumitelně a přiměřeně v určité komunikační situaci. |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
IC11 - Aktivita ve výuce (při diskusi, skupinové práci apod.) (Prezenční forma studia) |
IC10 - Prezentace ve výuce (individuální nebo skupinová) (Prezenční forma studia) |
IIA8 - Diagnostické a výzkumné nástroje (pozorovací archy, dotazníky, interview, posuzovací škály, testy, anamnézy apod.) (Kombinovaná forma studia) |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
A1 - Přednáška (Prezenční forma studia) |
A3 - Reproduktivní práce s textem/obrazem/výukovým zdrojem (Kombinovaná forma studia) |
A2 - Odborný referát (Kombinovaná forma studia) |
B1 - Diskuse (Prezenční forma studia) |
C1 - Pozorování předmětů/jevů/procesů (Kombinovaná forma studia) |
C2 - Demonstrace předmětů/jevů/procesů (Kombinovaná forma studia) |
D1 - Nácvik a vytváření dovedností komunikačních/jazykových (Kombinovaná forma studia) |
E2 - Metody situační (Kombinovaná forma studia) |
G2 - Samostudium, řízené studium (Distanční forma studia) |
|
|
|
|