|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KCD / 22KUL
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KCD
/
22KUL
|
Akademický rok
|
2022/2023
|
Akademický rok
|
2022/2023
|
Název
|
Jazyková kultura
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
3
[HOD/SEM]
Cvičení
23
[HOD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Nahrazovaný předmět
|
KCD/2AKUL
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Disciplína představuje završení komplexního pohledu na text a komunikaci včetně přístupu školy k problémům jazykové výchovy. Jazyková kultura se prezentuje v duchu odkazu Pražského lingvistického kroužku a Havránkova vymezení jako vědomé teoretické pěstění spisovného jazyka a výchova jeho uživatelů. Pozornost je věnována jak psanému, tak mluvenému jazyku a specifickým rysům obou forem z vývojového hlediska (se zaměřením na současnost a výhled do budoucna včetně očekávaných aktualizací). Dalším cílem je v duchu teoretického pojetí jazykové kultury posoudit roli spisovnosti v různých sférách komunikace veřejné i soukromé, sledovat zejména pomezí spisovnosti a nespisovnosti a hodnotit konkrétní aktuální jazykové jevy (jak výrazné tendence, tak i izolované rysy). Studium vychází ze zásad stanovených PLK a zohledňuje rovněž nejnovější publikované výzkumy, práce a články (včetně popularizačních).
|
Požadavky na studenta
|
Požadavky ke zkoušce: Jako písemná část zkoušky bude připraven test z prostudovaných materiálů, viz blíže janasvo.cz. Pokud posluchač v celém testu prokáže potřebný lingvistický přehled i úroveň (včetně pravopisné), není třeba, aby absolvoval ústní část zkoušky. V mezních případech bude student vyzkoušen ještě ústně, v případě nedostatečného výsledku testu bude student nucen celý písemný test opakovat.
Testová část (teorie): 50 bodů Samostatná pravopisná část: 50 bodů
Samostatná pravopisná část vychází z Pravidel českého pravopisu (školní vydání).
Písemný test - rozdělení bodů a hodnocení
100-91 bodů A 1 90-81 bodů B 1,5 80-71 bodů C 2 70-61 bodů D 2,5 60 -51 bodů E 3 50 a méně bodů F 4 Ústní zkouška je připojena pouze v případě hraničního nebo sporného výsledku testu, viz každoročně aktualizované detaily na osobních webových stránkách vyučující u kódu disciplíny (ve skupinovém e-mailu).
|
Obsah
|
Studenti budou na počátku semestru obesláni skupinovým mailem s podrobnými pokyny k výuce disciplíny (včetně podrobného návodu k samostudiu). Náplň prezenční výuky a okruhy k samostudiu: 1. Pojem jazykové kultury. Čeština na přelomu tisíciletí, aktuální úkoly současné bohemistiky; dílčí novodobé trendy (např. pravopisné spory, nový purismus, feminismus apod.). 2. Jazyková kultura a odborná veřejnost; ke kořenům a zdrojům jazykovědné bohemistiky. Role časopisu Naše řeč. 3. Současná česká jazyková situace: hodnocení jazykové situace a postojů k jazyku; jazyková kultura a veřejnost (s využitím knih Václava Jamka O patřičnosti v jazyce a Alexandra Sticha Jazykověda - věc veřejná). 4. Budoucnost jazyka a jazykové kultury. Vztah spisovatelů a umělecké sféry k jazykové kultuře. Publicistika a jazyková kultura. Školská komunikace a školní výuka češtiny, vysokoškolská výuka češtiny a její spjatost s jazykovou kulturou. Oficiálnost a neoficiálnost. Spisovnost a škola.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
ČMEJRKOVÁ, S. a kol. Čeština, jak ji znáte i neznáte. Praha: Academia, 1997. ISBN 80-200-0589-7.
-
Základní:
HUBÁČEK, J. - JANDOVÁ, E. - SVOBODOVÁ, J. Čeština pro učitele. Opava: vade mecum Bohemiae, 2002. ISBN 80-86041-33-6.
-
Základní:
KULDANOVÁ, P. - SVOBODOVÁ, J. Jazyková kultura dnešních dní. Ostrava: PdF OU, 2002. ISBN 80-7042-222-X.
-
Základní:
ČERNÁ, A. a kol. Na co se nás často ptáte. Praha: Scientia, 2002. ISBN 80-7183-260-X.
-
Rozšiřující:
HORÁLEK, J. .. nejde jen o slova. Chomutov: Milenium Publishing, 2002. ISBN cnb000019073.
-
Rozšiřující:
DANEŠ, F. Český jazyk na přelomu tisíciletí. Praha: Academia, 1997. ISBN 80-200-0617-6.
-
Rozšiřující:
EISNER, P. Chrám i tvrz. Praha: Nakladatelství LN, 1992. ISBN 80-7106-066-6.
-
Rozšiřující:
NEBESKÁ, I. Jazyk, norma, spisovnost. Praha: Karolinum, 1999. ISBN 80-246-0688-7.
-
Rozšiřující:
ŠLOSAR, D. Otisky. Praha : Dokořán, 2006. ISBN 80-7363-029-X.
-
Rozšiřující:
KROBOTOVÁ, M. Spisovná výslovnost a kultura mluveného projevu. Olomouc: UP, 2000. ISBN 80-244-0511-3.
-
Doporučená:
KRAUS, J. Člověk mluvící. Praha: LEDA, 2011. ISBN 0009-0786.
-
Doporučená:
STICH, A. Jazykověda - věc veřejná. Praha: Nakladatelství LN, 2004. ISBN 80-2050-200-9.
-
Doporučená:
PLESKALOVÁ, J. a kol. Kapitoly z dějin české jazykovědné bohemistiky. Praha: Academia, 2007.
-
Doporučená:
DANEŠ, F. Kultura a struktura českého jazyka. Praha: Karolinum, 2009. ISBN 978-80-246-1648-3.
-
Doporučená:
JAMEK, V. O patřičnosti v jazyce. Praha: Nakladatelství F. Kafky, 1998. ISBN 80-7169-766-4.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Samostudium
|
20
|
Účast na výuce
|
3
|
Příprava na zkoušku
|
30
|
Studium sekundární literatury
|
20
|
Samostatné vypracování úkolů ze studijní opory
|
10
|
Celkem
|
83
|
|
Předpoklady
|
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Studenti posílí schopnost komplexního pohledu na text a komunikaci včetně přístupu školy k problémům jazykové výchovy. |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Písemná zkouška |
Průběžná analýza výkonů studenta |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
|
|
|
|