|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KBE / MOBIS
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KBE
/
MOBIS
|
Akademický rok
|
2021/2022
|
Akademický rok
|
2021/2022
|
Název
|
Molekulární biologie
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
7
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Cvičení
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / 0
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Nahrazovaný předmět
|
KBE/MOLBI
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Předmět "Molekulární biologie" navazuje na molekulárně-biologickou část předmětu "Obecná biologie" v bakalářském studiu, v němž byly podány základy uchovávání a předávání genetické informace, exprese genů a její regulace v prokaryotických buňkách. Předmět se zaměřuje na rozšíření vědomostí studentů o další molekulární mechanismy hrající roli v biologické evoluci a vzniku genetické rozmanitosti. V předmětu budou vyloženy rozdíly mezi molekulárními pochody prokaryot a eukaryot, poškození DNA a mechanismy vedoucí k jejich opravě. Část přednášek je věnována molekulárním mechanismům vedoucím k získání imunity. Cílem předmětu je, aby si student rozšířil poznatky o molekulární podstatě živé hmoty, jak se fyzikální a chemické vlastnosti biomakromolekul odrážejí v jejich biologických funkcích a jak jsou tyto biologické vlastnosti koordinovány na úrovni buněk a organismů.
Cílem praktické části předmětu je, aby student získal teoretické i praktické poznatky o základních metodách používaných v molekulárně-biologických laboratořích. Student se naučí základní výpočty nezbytné pro práci v laboratořích tohoto typu. Rovněž získá základní návyky a zkušenosti pro práci v těchto laboratořích. Student se naučí zpracovávat výsledky získané při práci v molekulárně biologické laboratoři. Součástí samostatné práce studenta bude vyhledávání informací, aby zodpověděl doplňující dotazy, které povedou k hlubšímu porozumění probírané tématiky. Tím se student procvičí v práci s odbornými texty.
|
Požadavky na studenta
|
1. Účast ve výuce
2. Úspěšné absolvování laboratorních cvičení
3. Odevzdání všech protokolů
4. Zápočtový a zkouškový test (ústní zkouška)
|
Obsah
|
Přednášky:
1. Struktura a replikace eukaryotického genomu
2. Exprese eukaryotického genomu
3. Regulace genové exprese
4. Molekulární podstata mutací
5. Mechanismy reparace poškozené DNA
6. Rekombinace
7. Molekulární podstata transpozice
8. Molekulární mechanismy buněčné signalizace
9. Buněčný cyklus a jeho regulace
10. Molekulární podstata kancerogeneze
11. Molekulární podstata získané imunity I
12. Molekulární podstata získané imunity II
13. Základní metody molekulární biologie
Cvičení:
1. Úvodní hodina, bezpečnost práce v laboratoři, organizace práce, zpracování výsledků, zpracování protokolů.
2. Denaturace a renaturace DNA, sestrojení křivky tání, základní výpočty v molekulární biologii.
3. Izolace plasmidové DNA, polymerázová řetězová reakce, spektroskopické stanovení koncentrace DNA.
4. Gelová elektroforéza nukleových kyselin, stanovení délky molekul DNA podle jejich mobility.
5. Izolace a purifikace proteinů, stanovení koncentrace proteinů.
6. Gelová elektroforéza proteinů.
7. Zápočtový týden.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Škárka, B., Ferenčík, M. Biochémia. ALFA, Bratislava, 1987.
-
Základní:
Rosypal a kol. Obecná bakteriologie. SPN, Praha, 1981.
-
Základní:
Rosypal, S. Úvod do molekulární biologie. 1-4. díl. Brno, 2006.
-
Základní:
Karlson, P. Základy biochemie. Academia, 1981. ISBN cnb000143433.
-
Základní:
Alberts a kol. Základy buněčné biologie. Espero publishing, Ústí nad Labem, 1998. ISBN 80-902906-2-0.
-
Základní:
Základy molekulární genetiky.
(Malachová, K.:)
-
Rozšiřující:
Cooper, G. M. & Hausman, R. E. A Molecular Approach. Sinauer Associates, 4. vydání, 2006. ISBN 0-87893-220-8.
-
Rozšiřující:
Friedberg, E. C., Walker, G. C., Siede, W., Wood, R. D., Schultz, R. A. & Ellenberger, T. DNA Repair and Mutagenesis. ASM Press, 2. vydání, 2006. ISBN 1-55581-319-4.
-
Rozšiřující:
Lodish, H., Berk, A., Zipursky, S. L., Matsudaira, P., Baltimore, D. & Darnell, J. Molecular Cell Biology. W. H. Freeman and Company, 4. vydání, 2001.
-
Rozšiřující:
Watson, J. D., Tooze, J. & Kurtz, D. T. Rekombinantní DNA. Academia, Praha, 1988. ISBN cnb000038585.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Účast na výuce
|
52
|
Samostudium
|
50
|
Konzultace s vyučujícím (včetně elektronické)
|
5
|
Příprava na zkoušku
|
50
|
Plnění průběžně zadávaných úkolů (včetně korespondenčních úkolů)
|
20
|
Celkem
|
177
|
|
Předpoklady
|
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
- student rozšiřuje své vědomosti o molekulární podstatě živé hmoty - chápe rozdíly mezi molekulárními pochody prokaryot a eukaryot - prakticky si osvojuje základní molekulárně-biologické metody |
- student chápe principy základních molekulárně-biologických metod - získává základní návyky pro práci v molekulárně-biologické laboratoři |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Písemná zkouška |
Rozbor portfolia studenta |
Ústní zkouška |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Demonstrace |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Experiment |
Instruktáž |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Nácvik pohybových a pracovních dovedností |
Pozorování |
Projekce (statická, dynamická) |
|
|
|
|