|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KBE / BIBUN
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KBE
/
BIBUN
|
Akademický rok
|
2016/2017
|
Akademický rok
|
2016/2017
|
Název
|
Biologie buňky
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
135 / -
|
0 / 0
|
0 / 4
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Hlavním smyslem předmětu je srozumitelně a moderní formou představit základní pojmy a koncepty spojené s buňkou jakožto komplexním molekulárním systémem. Náplň předmětu v zásadě vychází ze světově rozšířené učebnice "Essential Cell Biology" od Bruce Albertse a kolektivu. Jeho absolvování by mělo studentům umožnit vybudování pevné znalostní báze, na níž budou stavět v navazujících předmětech rozvíjejících jednotlivé aspekty projevů a fungování živých organismů.
|
Požadavky na studenta
|
Hodnocení studenta proběhne v souladu s pravidly specifikovanými v článcích 31-33 Studijního a zkušebního řádu Ostravské univerzity v Ostravě.
Úspěšné složení písemného testu.
|
Obsah
|
1. Buňka jako základní stavební a funkční jednotka života 2. Základní stavební kameny buněk 3. Genom a jak jej buňka využívá 4. Biologické membrány a endomembránový systém 5. Cytoskelet 6. Principy a mechanizmy buněčné regulace a signalizace 7. Energetický metabolismus, mitochondrie, peroxisomy 8. Autotrofie, fotosyntéza, plastidy 9. Reprodukce a diferenciace buněk, programovaná buněčná smrt, rakovinná transformace 10. Extracelulární matrix, tkáně a pletiva 11. Specializované typy buněk a jejich fungování (senzorické a nervové buňky, buňky imunitního systému) 12. Hlavní metody studia struktury a funkce buněk
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Alberts, B. et al. Essential Cell Biology. Garland Science. 2009. ISBN 978-0-8153-4130-7.
-
Základní:
Alberts, B. et al. Základy buněčné biologie. Úvod do molekulární biologie buňky. Espero Publishing, 2005. ISBN 80-902906-0-4.
-
Rozšiřující:
Alberts, B. et al. Molecular Biology of the Cell, Garland Science, 5th edition. 2007.
-
Rozšiřující:
Lodish, H. et al. Molecular Cell Biology. W. H. Freeman, 6th edition. 2007. ISBN 978-0-7167-7601-7.
-
Doporučená:
Kauffman, S. Čtvrtý zákon. Paseka, 2004. ISBN 9788071856368.
-
Doporučená:
Weinberg, R. A. Jediná odrodilá buňka (Jak vzniká rakovina). Academia, 2003. ISBN 80-200-1071-8.
-
Doporučená:
Davies, K. Rozluštěný genom. Paseka, 2003. ISBN 80-7185-464-6.
-
Doporučená:
Lane, N. Síla, pohlaví, sebevražda. Academia, 2012. ISBN 978-80-200-2073-4.
-
Doporučená:
Watson, J. D. Tajemeství DNA. Academia, 2006.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Účast na výuce
|
26
|
Příprava na zkoušku
|
20
|
Konzultace s vyučujícím (včetně elektronické)
|
5
|
Samostudium
|
52
|
Celkem
|
103
|
|
Předpoklady
|
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
- ovládnutí základních pojmů a konceptů buněčné biologie - schopnost přemýšlet o biologických systémech na molekulární úrovni - získání znalostní báze nezbytné pro další studium v souvisejících disciplinách (molekulární biologie, genetika, fyziologie, vývojová biologie) |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Písemná zkouška |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Projekce (statická, dynamická) |
|
|
|
|