|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KBE / 7BIBC
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KBE
/
7BIBC
|
Akademický rok
|
2021/2022
|
Akademický rok
|
2021/2022
|
Název
|
Biodiverzita bezobratlých (cvičení)
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Cvičení
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
93 / -
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
KBE/BEZCR
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem cvičení, která navazují na přednášky předmětu KBE/7BIBP, je seznámit studenty s morfologií a anatomií typických představitelů vyšších taxonů a vést je k osvojení laboratorních technik. Součástí cvičení je také prezentace jednotlivých zástupců ve formě exponátů se zaměřením na faunu ČR. Hlavní důraz je kladen na rozlišovací znaky vybraných zástupců.
|
Požadavky na studenta
|
Zápočet bude udělen, budou-li splněny všechny následující podmínky (v uvedeném pořadí):
- pravidelná účast na cvičeních
- odevzdání protokolů ze cvičení v požadované kvalitě a termínech
- praktické poznávání bezobratlých s úspěšností minimálně 70 % z celkového počtu bodů
|
Obsah
|
1. Úvod do studia předmětu. Obsah cvičení a požadavky. Organizace a bezpečnost práce v laboratoři. Zásady práce s laboratorní optikou.
2. Radiata - houbovci: kosterní elementy a vybraní sladkovodní a mořští zástupci.
3. Radiata - žahavci: korálnatci, polypovci, medúzy, stavba těla talířovky ušaté.
4. Lophotrochozoa: ploštěnci, kroužkovci.
5. Lophotrochozoa měkkýši: štítkonošci, plži, mlži, hlavonožci. Morfologie schránek vybraných zástupců; ramenonožci.
6. Ecdysozoa - hlístice, strunovci, vířnící, želvušky. Pozorování trvalých a nativních preparátů.
7. Členovci: nohatky, klepítkatci a stonožkovci.
8. Členovci: korýši - morfologie raka, variabilita podkmene.
9. Členovci: šestinozí - vnější morfologie chvostoskoka a švába, stavba křídla a specializovaných končetin hmyzu.
10. Členovci - šestinozí: skrytočelistní a Hemimetabola.
11. Členovci - šestinozí: Holometabola.
12. Druhoústí - ostnokožci.
13. Poznávací zkouška.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Pechenik J.A. Biology of the Invertebrates. 2010. ISBN 978-0-07-128455-4.
-
Základní:
Kolibáč J., Hudec K., Laštůvka Z., Peňáz M. a kol. Příroda České republiky: průvodce faunou. Praha: Academia, 2019. ISBN 978-80200-2993-5.
-
Základní:
Giribet G., Edgecombe G.D. The invertebrate tree of life. Princeton University Press, New Jersey, 2020. ISBN 978-0-691-17025-1.
-
Rozšiřující:
Merta L., Zavadil V., Sychra J. Atlas rozšíření velkých lupenonožců České republiky. Praha: Agentura ochrany přírody a krajiny ČR, 2016. ISBN 978-80-88076-34-6.
-
Rozšiřující:
Tropek R., Řehounek J. Bezobratlí postindustriálních stanovišť: Význam, ochrana a management. 2011. ISBN 978-80-86668-23-9.
-
Rozšiřující:
Horsák M., Juřičková L. Měkkýši České a Slovenské republiky. Kabourek, 2013. ISBN 978-80-86447-15-5.
-
Rozšiřující:
Kůrka A., Řezáč M., Macek M., Dolanský J. Pavouci České republiky. Praha: Academia, 2015. ISBN 978-80-200-2384-1.
-
Rozšiřující:
Kočárek P., Holuša J., Vlk R., Marhoul P. Rovnokřídlí České republiky (Insecta: Orthoptera). Praha: Academia, 2015. ISBN 978-80-200-2173-1.
-
Rozšiřující:
Dolný A., Bárta D., Harabiš F. Vážky (Insecta: Odonata) České republiky. Praha: Academia, 2016. ISBN 978-80-200-2503-6.
-
Rozšiřující:
Šnajdara P. a kol. Vzácné a ohrožené druhy bezobratlých Zlínského kraje. Moravany u Brna, 2020. ISBN 9788087833391.
-
Rozšiřující:
Smrž J. Základy biologie, ekologie a systému bezobratlých živočichů. Univerzita Karlova v Praze- Nakladatelství Karolinum, 2013. ISBN 978-80-246-2258-3.
-
Rozšiřující:
Sedlák E. Zoologie bezobratlých. MU Brno, 2006. ISBN 80-210-2892-0.
-
Doporučená:
Kočárek P., Dolný A. Průvodce expozicí hmyzu na katedře biologie a ekologie PřF OU (elekr. verze). PřF OU, 2011.
-
Doporučená:
Hudec K., Kolibáč J., Laštůvka Z., Peňáz M. a kol. Příroda České republiky: průvodce faunou. Academia, 2007. ISBN 978-80-200-1569-3.
-
Doporučená:
Krejča J., Korbel L. a kol. Velká kniha živočichů. Príroda, Bratislava, 2009. ISBN 978-80-07-01796-2.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Účast na výuce
|
26
|
Konzultace s vyučujícím (včetně elektronické)
|
2
|
Příprava na zápočet
|
20
|
Plnění průběžně zadávaných úkolů (včetně korespondenčních úkolů)
|
10
|
Celkem
|
58
|
|
Předpoklady
|
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Student se po úspěšném absolvování kurzu:
- orientuje v morfologii a anatomii jednotlivých vyšších taxonů bezobratlých
- zná typické zástupce bezobratlých, které umí správně systematicky zařadit |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
Student po úspěšném absolvování kurzu:
- umí pracovat s laboratorní technikou (mikroskop, binokulární lupa)
- umí připravit nativní preparát
- umí schématicky zakreslit a popsat typické představitele hlavních taxonů bezobratlých |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
IIA2 - Zpráva / protokol z laborování a terénního cvičení |
IC9 - Praktická zkouška (prezentace profesních dovedností pěveckých, instrumentálních, sbormistrovských, pracovně-technických, výtvarných apod.) |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
C2 - Demonstrace předmětů/jevů/procesů |
C4 - Instruktáž |
C1 - Pozorování předmětů/jevů/procesů |
D3 - Nácvik a vytváření dovedností technických a pracovních |
|
|
|
|