|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KBE / 3BIOC
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KBE
/
3BIOC
|
Akademický rok
|
2020/2021
|
Akademický rok
|
2020/2021
|
Název
|
Biologie člověka
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / 0
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / 0
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Nahrazovaný předmět
|
KTV/3BIOC
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je na odpovídající úrovni, vyplývající z potřeb znalosti základů biologie člověka pro studenta oboru Výchova ke zdraví, seznámit posluchače se základy stavby, funkce a individuálního vývoje lidského organismu tak, aby mohli získané poznatky uplatnit při dalším studiu (v předmětech využívajících poznatky biologie člověka) a nakonec ve své praxi (tedy ve výuce výchovy ke zdraví na základních školách). Výuka se zaměřuje na objasnění vzájemné souvislosti struktury a funkce jednotlivých orgánových soustav a na problematiku zdraví a jeho determinant. Důraz bude kladen na pochopení hierarchického uspořádání lidského těla jakožto živého organizmu (chemické, buněčné, tkáňové a orgánové stavba lidského těla), základy genetiky, lidské reprodukce a individuálního vývoje, základy vybraných aspektů lidské fyziologie (imunita, metabolizmus, řídící principy a mechanizmy) a detailněji na stavbu a funkci kosterní, svalové, nervové a pohlavní soustavy. Předmětem přednášek je výklad vybraných (náročnějších) kapitol biologie člověka vztahující se k níže uvedenému programu předmětu. Účelem seminářů je repetitorium poznatků získaných z přednášek, popř. z předem zadaného samostudia, diskuze kolem vybraných problémů biologie člověka, demonstrace na modelovém materiálu (práce s anatomickými modely) a prezentace seminárních prací.
|
Požadavky na studenta
|
Hodnocení studenta proběhne v souladu s pravidly specifikovanými v článcích 31-33 Studijního a zkušebního řádu Ostravské univerzity v Ostravě.
Zkouška bude považována za úspěšně vykonanou, budou-li splněny všechny následující podmínky:
1. Splnění všech podmínek absolvování bloku seminářů, a to: - účast na seminářích 100 % (netolerují se neomluvené absence) - pravidelná a soustavná příprava na semináře - v případě pravidelné či namátkové kontroly přípravy na semináře (ústní nebo písemnou formou) prokázání minimálně 50 % povinných vědomostí (opakovaná nepřipravenost na seminář bude hodnocena jako neomluvená absence)
2. Úspěšné absolvování písemné či ústní zkoušky (v prvním termínu proběhne zkouška obvykle písemnou formou, v opravných termínech obvyle ústní formou). Zkouška proběhne buď jednorázově ve zkouškovém období, nebo bude rozdělena na několik částí v průběhu celého semestru. Zkouška bude složena z několika předem stanovených témat, přičemž pro její úspěšné absolvování musí být každá část (téma) splněna minimálně na 60 %.
Výsledky zkoušky budou klasifikovány následovně (jedná se vždy o procentuální zisk bodů ze všech částí zkoušky dohromady): 93-100 % = A (odpovídá 91-100 bodům celkového hodnocení) 85-92 % = B (odpovídá 81-90 bodům celkového hodnocení) 77-84 % = C (odpovídá 71-80 bodům celkového hodnocení) 69-76 % = D (odpovídá 61-70 bodům celkového hodnocení) 60-68 % = E (odpovídá 51-60 bodům celkového hodnocení) méně než 60 % = F (odpovídá méně než 51 bodům celkového hodnocení)
|
Obsah
|
1. Úvod do studia biologie člověka: Seznámení posluchačů s biologií člověka a antropologií. Nástin základních principů stavby lidského těla.
2. Chemická, buněčná a tkáňová úroveň stavby těla: 1) Chemické složení (zastoupení biogenních prvků, anorganické látky, základní typy organických látek). 2) Základy stavby a funkce buňky (buněčná membrána, cytoplazma, jádro, ribozómy, mitochondrie). 3) Přehled a základní rozdělení tkání lidského těla a jejich stavba a funkce.
3. Úvod do genetiky: 1) Základním pojmy - DNA, gen, alela, genom, genotyp/fenotyp, genetické poruchy, vliv prostředí na projevy genů. 2) Význam a postavení genetiky a molekulární biologie v současných biologických disciplínách.
4. Úvod do fyziologie: 1) Charakteristika živých organizmů jakožto složitých, otevřených a dynamicky rovnovážných systémů. 2) Biorytmicita životních funkcí (vymezení pojmu, vliv na aktivitu člověka).
5. Tělní tekutiny: 1) Rozdělení tělních tekutin. Stavba a funkce krve, tkáňového moku a mízy a jejich vzájemná souvislost. 2) Stavba a funkce srdce, malý krevní oběh, velký krevní oběh. 3) Imunita (antigeny, infekce, paraziti, alergie, základní mechanizmy nespecifické a specifické imunity, principy a význam očkování). 4) Krevní antigenní systémy (AB0, Rh-faktor).
6. Pohybový systém: 1) Kosterní soustava - pasivní pohybový a opěrný systém: Obecná osteologie (stavba kostí, typy kostí, kostní spoje) a systematická osteologie - osová kostra, kostra horní končetiny, kostra dolní končetiny. 2) Svalová soustava - aktivní pohybový systém: Obecná myologie (stavba svalů, typy svalů, funkce svalů) a systematická myologie (přehled svalových skupin lidského těla a jejich hlavní funkce).
7. Řídící systémy: 1) Nervová soustava: Principy stavby a funkce nervové soustavy (homeostáza, reflex, reflexní oblouk, stres, stresor, stresová reakce, adaptace). Základní popis nervového systému (vstupní část - receptory, smyslové orgány), integrační část (centrální nervový systém - mozek a mícha) a převodní část (periferní nervový systém - somatické a viscerální nervy). 2) Endokrinní systém: Funkce endokrinních žláz, principy látkového řízení, anatomický přehled endokrinních žláz.
8. Metabolické systémy: 1) Principy látkového a energetického toku (alimentární a respirační příjem látek a energií, katabolické a anabolické reakce, typy výdeje látek a energií). 2) Trávicí soustava: Funkce, anatomický přehled (ústní dutina, trávicí trubice, velké žlázy); 3) Dýchací soustava: Funkce, typy dýchání, anatomický přehled (horní cesty dýchací, dolní cesty dýchací, plíce); 4) Vylučovací soustava: Funkce, anatomický přehled (ledviny, horní cesty močové, dolní cesty močové).
9. Kůže: 1) Funkce kůže (krycí funkce, kůže jako mechanická, chemická, tepelná, radiační a imunitní ochrana, metabolické a senzorické funkce). 2) Stavba kůže, kožní adnexa.
10. Reprodukce člověka: 1) Typy reprodukce (objasnění rozdílů mezi nepohlavním a pohlavním rozmnožováním). 2) Vymezení pojmu "pohlaví" (genetická, gonadální, genitální, somatická, psychická a sociální úroveň pohlaví). 3) Pohlavní soustava: Principy stavby pohlavního systému. Anatomický přehled mužského a ženského pohlavního systému. 4) Gametogeneze (obecné principy vzniku a vývoje pohlavních buněk, stavba a vývoj spermií, stavba a vývoj vajíček).
11. Základy ontogeneze člověka: 1) Vymezení základních pojmů (růst a vývoj). 2) Úvod do prenatální ontogeneze (oplození, implantace, základní charakteristika embryonální a fetální fáze vývoje, principy vzniku jednovaječných a dvojvaječných dvojčat). 3) Přehled postnatální ontogeneze (charakteristika jednotlivých etap se zaměřením na dětský věk a problematiku biologických změn ve starším školním věku).
12. Zdraví a jeho determinanty: Vnitřní faktory - dědičnost. Vnější faktory - životní styl, životní prostředí, zdravotní péče. Civilizační choroby. Přehled základních demografických ukazatelů ve vztahu ke zdraví populace (porodnost, úmrtnost, kojenecká úmrtnost, střední délka života).
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Čihák, R. Anatomie, I. díl. Praha: Grada, 2001. ISBN 80-7169-970-5.
-
Základní:
Čihák, R. Anatomie, II. díl. Praha: Grada, 2002. ISBN 80-247-0143-X.
-
Základní:
Čihák, R. Anatomie, III. díl. Praha: Grada, 2000. ISBN 80-7169-140-2.
-
Základní:
Křivánková, M. - Hradová, M. Somatologie. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2988-6.
-
Základní:
Křivánková, M. - Hradová, M. Somatologie (pracovní sešit). Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2989-3.
-
Rozšiřující:
Rohen, J. W. et al. Anatomie člověka - fotografický atlas. Praha: Triton, 2008. ISBN 978-80-7387-131-4.
-
Rozšiřující:
Langmeier, M. et al. Základy lékařské fyziologie. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2526-0.
-
Doporučená:
Netter, H.F., Dalley, A. F. Anatomický atlas člověka. Praha: Grada, 2005. ISBN 80-247-1153-2.
-
Doporučená:
Dauber, H. Feneisův obrazový slovník anatomie. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1456-1.
-
Doporučená:
Dylevský, I. Funkční anatomie. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-3240-4.
-
Doporučená:
Jirák Z. a kol. Fyziologie pro bakalářské studium na ZSF OU, II. přepracované vydání. Ostrava, 2007. ISBN 978-80-7368-234-7.
-
Doporučená:
Putz, R. - Pabst, R. Sobottův atlas anatomie člověka. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1870-5.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Účast na výuce
|
39
|
Samostudium
|
30
|
Konzultace s vyučujícím (včetně elektronické)
|
5
|
Příprava na test
|
26
|
Příprava na zkoušku
|
30
|
Semestrální práce
|
20
|
Celkem
|
150
|
|
Předpoklady
|
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
- studenti budou schopni odpovídajícím způsobem popsat lidské tělo na úrovni buněčné, tkáňové a orgánové - studenti pochopí principy základních životních funkcí lidského těla - studenti získají přehled o jednotlivých etapách prenatální a postnatální ontogeneze - studenti se naučí diskutovat o biologických problémech vztahujících se ke stavbě a funkci lidského těla v návaznosti na problematiku zdraví a zdravého životního stylu - studenti si uvědomí vztah mezi zdravím a zdravým životním stylem - studenti pochopí důležitost biologických poznatků pro studium specializovaných předmětů ve výuce výchovy ke zdraví
|
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Písemná zkouška |
Průběžná analýza výkonů studenta |
Ústní zkouška |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Demonstrace |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Pozorování |
Projekce (statická, dynamická) |
|
|
|
|