|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KAS / NSKAP
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KAS
/
NSKAP
|
Akademický rok
|
2020/2021
|
Akademický rok
|
2020/2021
|
Název
|
Kulturně antrop. aspekty soc. práce
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Název dlouhý
|
Kulturně antropologické aspekty sociální práce
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Cvičení
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
32 / -
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ne
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ne
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Předmět seznamuje posluchače se základními tematickými okruhy sociální a kulturní antropologie s důrazem na problém člověka jako součásti lidské komunity a kulturně diverzifikované společnosti. Ukazuje rozmanitost metodologických přístupů k možnému pojetí kultury a člověka. Klasická kulturně antropologická témata jsou rozebíraná v kontextu aktuálních procesů současností a profesionální praxe sociální práce.
Po absolvování kurzu bude student se orientovat v interpretacích sociálních procesů, kriticky a koncepčně analyzovat současné sociální problémy kulturně diverzifikované a zároveň globalizované společnosti, jejich příčiny a důsledky a mít povědomí o možných přístupech k řešení problémů v kontextu profesionální praxe sociální práce.
|
Požadavky na studenta
|
- Aktivní účast ve výuce.
- Korespondenční úkol/referát v rozsahu cca 8 normostr. textu na téma dle obsahu kurzu. Termín odevzdání - viz harmonogram kurzu.
- Prezentace referátu, vedení diskuze k tématu referátu.
- Dva průběžné písemné testy (2x 7 otázek, 60% úspěšnost).
- Ústní pohovor.
|
Obsah
|
1. Sociální a kulturní antropologie o člověku, kultuře, společností. Její vztah k jiným antropologiím (fyzické, filozofické). Přístupy k pojetí kultury. Základní úrovně výzkumu kultury. Základní paradigmata ve vývoji. Základní principy: od egocentrismu ke kulturnímu relativismu.
2. Jedinec a kultura. Sociální učení, sdílení, chování, představy a postoje. Výsledky chování: materiální kultura. Výsledky chování: kulturní osobnost.
3. Lidská identita jako sociální a kulturní fenomén. Koncepce identity v kontextu symbolického interakcionismu. Identita jako sociální konstrukt.
4. Identita, status, role. Gender v multikulturní perspektivě.
5. Antropologie příbuzenství v multikulturní perspektivě.
6. Jedinec a sociální skupina(y). Etnická identita. Teritoriální identita. Etnické menšiny: autochtonní a alochtonní. Národní stát a etnický konflikt.
7. Skupinová identita. My a oni/ony. Jinakost, rozmanitost podob (etno-kulturní, sociální status, zdravotní stav aj.) Stereotypizace, stigmatizace. Sociální exkluze a inkluze.
8. Antropologie náboženství. Náboženství v globalizovaném světě.
9. Lingvistická antropologie. Identita a jazyk. Významy, symboly a kulturní relativismus. Kognitivní antropologie. Úskalí interkulturní komunikace. Jazyková práva.
10. Kulturní změna. Formy kulturních kontaktů. Strategie sociální komunikace a forem interkulturních vztahů. Inkluzivní identita, exkluzivní identita. Teorie konfliktů, etno-kulturní konflikty. Etnocentrismus, nacionalismus, rasismus. Diskriminace a její formy.
11. Globalizace, její znaky a dopady.
12. Multikulturalismus, jeho znaky a dopady. Typy multikulturních společností, jejích sociální politiky (komparace). Kritika multikulturalismu. Od vzdáleného pohledu k pohledu sdílenému.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
ERIKSEN, Th. H. Antropologie multikulturních společností. Rozumět identitě. Praha, 2007. ISBN 978-80-7254-925-2.
-
Základní:
Gabal, I. Etnické menšiny ve střední Evropě.. Praha, 1999. ISBN 80-86103-23-4.
-
Základní:
HUBINGER, V. Etnos a etnikum.. ČČeský lid, 75, č. 1. 1998. ISBN 0009-0794.
-
Základní:
Globalizace a globální problémy. Praha: UK, 2006. ISBN 80-87076-01-X.
-
Základní:
PETRUCIJOVÁ, J. Identity in Multucultural/Multilingual context. In: CiCe Guidelines, 4/2004, pp. 1-27. ISBN 1741-6353.
-
Základní:
PEROUTKA, F. Jací jsme.. Praha, 1990. ISBN 9788072942541.
-
Základní:
POSPÍŠIL, L. Kultura. In: Český lid, 80. Suplement. 1993. ISBN 0009-0794.
-
Základní:
LOEWENSTEIN, B. W. My a ti druzí.. Brno: Doplněk, 1997. ISBN 80-85765-64-0.
-
Základní:
ČANĚK, D.:. Národ, národnost, menšiny a rasismus. Institut pro středoevropskou kulturu a politiku. Praha, 1996. ISBN 80-85241-94-3.
-
Základní:
GELLNER, A. Národy a nacionalismus. Praha, 1993. ISBN 80-900892-9-1.
-
Základní:
GIRTLER, R. Okrajové sociální kultury.. Brno, 2001. ISBN 80-210-2728-2.
-
Základní:
Sartori, G. Pluralismus, multikulturalismus a přistěhovalci. Praha, 2005. ISBN 9788073630225.
-
Základní:
PETRUCIJOVÁ, J. Propedeutika kulturní antropologie.. Ostrava: OU, 2012. ISBN 978-80-7464-065-0.
-
Základní:
Sociální a kulturní antropologie. Praha, 1993. ISBN 978-80-7367-465-6.
-
Základní:
MARADA, R. Sociální exkluze. V průsečíku myšlenkových tradic.. 2000. ISBN 80-210-2426-7.
-
Základní:
GOFFMAN, E. Stigma: poznámky k problému zvládání narušené identity. Praha: Slon, 2003. ISBN 80-86429-21-0.
-
Základní:
MURPHY, F. R. Úvod do kulturní a sociální antropologie. Praha, Slon, 2004. ISBN 80-86429-25-3.
-
Základní:
BROUČEK, S. Základní pojmy etnické teorie. Český lid, 78, čís. 4, 1991. ISBN 0009-0794.
-
Základní:
COPANS, J. Základy antropologie a etnologie. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-385-4.
-
Doporučená:
AUGÉ, Marc. Antropologie současných světů. Brno: Atlantis, 1999. ISBN 80-7108-154-X.
-
Doporučená:
Soukup, V. Dějiny antropologie. Praha, 2004. ISBN 9788024603377.
-
Doporučená:
BAUMAN, Z. Globalizace. Důsledky pro člověka. Praha: Mladá fronta, 1999. ISBN 8020408177.
-
Doporučená:
JONES, A. Globalization: Key Thinkers.. Cambrige, Malden: Polity Press, 2010. ISBN 978-0-745-64321-2.
-
Doporučená:
DÜLMEN, R. van. Historická antropologie. 1. vyd. Praha: Dokořán, 2002. ISBN 80-86569-15-2.
-
Doporučená:
Průcha, J. Interkulturní psychologie. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-885-6.
-
Doporučená:
GEERTZ, Clifford. Interpretace kultur. Vybrané eseje. Praha: Slon, 2000. ISBN 80-85850-89-3.
-
Doporučená:
PETRUCIJOVÁ, J. & FEBER,J. Multikulturalismus jako komunikační problém : (kulturně antropologický aspekt). Ostrava: PdF OU, 2005. ISBN 80-7368-082-3.
-
Doporučená:
PETRUCIJOVÁ, J. Multikulturalismus, kultura, identita. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2005. ISBN 80-7368-083-1.
-
Doporučená:
BUDIL, I. T. Mýtus, jazyk a kulturní antropologie. Praha: Triton, 2003. ISBN 80-7254-321-0.
-
Doporučená:
Barša, P., Strmiska, M. Národní stát a etnický konflikt. Praha, 1999. ISBN 80-85959-52-6.
-
Doporučená:
ALLPORT, G.W. O povaze předsudků. Praha: Prostor, 2004. ISBN 80-7260-125-3.
-
Doporučená:
Hroch, M. (ed.). Pohledy na národ a nacionalismus.. Praha: Slon, 2004. ISBN 80-86429-20-2.
-
Doporučená:
Soukup, V. Přehled antropologických teorií kultury. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-328-5.
-
Doporučená:
WOODWARD, K. Questioning identity: gender, Class, nation.. London and New York: Routledge and Open University, 2000. ISBN 9780415329675.
-
Doporučená:
HALL, S., du GAY, P. (eds). Questions of Cultural identity. London: Thausand Oaks, 1996. ISBN 978-0803978836.
-
Doporučená:
JENKINS, R. Social Identity. London and New York: Routledge, 1996. ISBN 9780415706926.
-
Doporučená:
BERGER, L., P., LUCKMANN, T. Sociální konstrukce reality: pojednání o sociologii vědění. Pojednání o sociologii vědění. Z angl. originálu The Social Construction of Reality, Doubleday, New, 1999. ISBN 80-85959-46-1.
-
Doporučená:
J. X. Inda, R. Rosaldo, eds. The antropology of Globalization: a Reader.. Oxford, Malden, Carlton: Blackwell Publishing Ltd. ISBN 9781405136129.
-
Doporučená:
The ethnicity reader. Nationalism, Multiculturalism and Migration. Cambridge: Polity Press, 1997. ISBN 0745619223.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Účast na výuce
|
26
|
Semestrální práce
|
25
|
Příprava na test
|
10
|
Prezentace (prací, projektů aj.)
|
5
|
Konzultace s vyučujícím (včetně elektronické)
|
2
|
Studium odborného textu v cizím jazyce
|
7
|
Studium sekundární literatury
|
20
|
Příprava na zápočet
|
15
|
Studium odborného textu v českém jazyce
|
10
|
Celkem
|
120
|
|
Předpoklady
|
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Student se dozví, co je kultura v pojetí různých škol sociální a kulturní antropologie, jaký je vztah mezi jednotlivcem a kulturou, jak se formuje kulturní identita, jak se projevuje v chování jednotlivců a skupin uvnitř intrakulturního prostředí nebo ve vztazích mezi různými kulturami. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
Dokáže kritický pracovat s pojmy multikulturalismus, multikulturní společnost, kriticky a koncepčně reflektovat sociální problémy spojené s kulturně diverzifikovanou a zároveň globalizovanou společností. Získá dovednosti kritické reflexe a sebereflexe jako východisko vztahů k "jinému", "odlišnému", které se promítá do specifik současné profesní praxe sociální práce. Ve svém písemném referátu procvičí osvojené poznatky, prokáže schopnost syntetizovat získané vědomosti a realizuje své interpretační a argumentační dovednosti. Během ústní prezentaci referátu s využitím jeho powerpointové aplikace student rozvíjí a ověřuje své komunikativní dovednosti a kompetence k práci s IT. |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Bodové hodnocení |
IIB17 - Analýza odborného textu (výtah / kompilace / komparace) |
IC11 - Aktivita ve výuce (při diskusi, skupinové práci apod.) |
IIA4 - Příprava na vyučování |
IIB25 - Seminární práce / referát |
Rozbory děl duševního charakteru (korespondenční úkol, prezentace, výukový list, seminární práce) |
Průběžná analýza výkonů studenta |
Zápočet |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
B3 - Přednáška na základě problémového výkladu |
C5 - Statická a dynamická projekce/prezentace |
B1 - Diskuse |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
G2 - Samostudium, řízené studium |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
G5 - Kritické myšlení |
|
|
|
|