|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KAS / LFSOP
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KAS
/
LFSOP
|
Akademický rok
|
2022/2023
|
Akademický rok
|
2022/2023
|
Název
|
Sociologie
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
16
[HOD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / 0
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
36 / -
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ne
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ne
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu Sociologie je pozvat studenty a studentky oboru všeobecná zdravotní sestra na pole jedné ze společenských věd, která může být velmi užitečná v každodenním životě a práci. Obsah předmětu je rozčleněn do tří bloků: v první části se studentky a studenti seznámí se základními předpoklady sociologie jako vědy. Budeme mluvit o společenských, vědeckých a filozofických podmínkách jejího vzniku, o základní logice jejího přístupu k lidskému jednání i jejích metodách. Druhý blok je věnován stručné historii oboru. Cílem je nabídnout studujícím přehled o základních teoretických proudech v rámci disciplíny. Ve třetím bloku se budeme věnovat průřezům nejčastěji zkoumaných sociologických témat, jako jsou struktura a stratifikace společnosti (tedy otázka umístění a nerovnosti v sociálním prostoru), sociologii rodiny (otázka reprodukce), náboženství a v neposlední řadě také socializaci, vzdělávání a zdravotnictví, jakožto tématu, jehož sociologické uchopení je pro budoucí zdravotní sestry zdrojem nového pohledu na místo člověka ve zdravotnictví. Cílem kurzu je vybavit studující citlivostí pro základní teoretické přístupy v sociologii, poskytnout základní konceptuální výbavu (porozumění pojmům jako je modernita, paradigma, stratifikace, instituce, role, jednání...), nabídnout obecnou představu o metodologickém přístupu dané vědy a také na rozboru konkrétních témat ukázat sociologický přístup k vybraným jevům.
|
Požadavky na studenta
|
POVINNOSTI: Předpokladem smysluplné práce v kurzu je průběžná četba literatury, zadané ke konkrétním lekcím. Vyžadována je přiměřená docházka. Docházka je součástí bodování. Za každou přítomnost obdrží student 2,5 bodu (8 dvouhodinových lekcí celkem = 20 bodů celkem za docházku). Body se nestrhávají za řádně omluvenou nepřítomnost.
UKONČENÍ: Student zakončuje výuku písemným testem. K úspěšnému ukončení kurzu je třeba získat minimálně 51 bodů z 80. Docházka: 20 bodů (není limit docházky, čím více bodů ztratíte, tím lépe musíte napsat test) Zápočet - písemný test: minimum 51, maximum 80 bodů (v dohodnutých zkouškových termínech)
|
Obsah
|
Obsahové zaměření:
1. HISTORICKÉ PODMÍNKY VZNIKU SOCIOLOGIE Sociologie jako produkt přechodu od tradiční k moderní společnosti. Historický kontext: stěhování do měst, rostoucí význam průmyslu, vědy a racionality, setkávání kultur, kolonizace a migrace, změny v organizaci práce a nárůst rozsahu tržních vazeb, demografická změna.
2. FILOZOFICKÉ PŘEDPOKLADY VĚDY O SPOLEČNOSTI Věda o společnosti, objektivita vědy. Pojem "paradigma" - proč je sociologie multiparadigmatická. Problém vědomí, vůle a interpretace - principiální rozdíly sociálních a přírodních věd.
3. METODY A ZÁKLADNÍ KONCEPTY VÝZKUMNÉ PRAXE Co je "empirický" a empirie? Jak se má empirie k teorii? Východiska kvantitativního a kvalitativního výzkumu. Metoda výběrového šetření (survey) a její souvislosti (deduktivní logika testování hypotéz, výběry z populace, formulace otázek, formy hromadného dotazování). Kvalitativní metody a jejich společné znaky (induktivní logika budování teorie, rozhovory - interakce, hloubkový a celostní přístup).
4. OBDOBÍ OTCŮ ZAKLADATELŮ: POZITIVISMUS - PROKLETÍ SOCIOLOGIE? Ustavení sociologie jako vědy na pomezí fyzikální exaktnosti a humanitního porozumění. Soupeřící přístupy, předchůdci a slepé uličky. Historické diskuse o povaze sociální reality. Alexis de Tocqueville, August Comte, Herbert Spencer, Karl Marx
5. KLASICKÉ OBDOBÍ: STRUKTURA VS. SOCIÁLNÍ JEDNÁNÍ. Vymezení dvou základních linií sociologického myšlení: Strukturní funkcionalismus, makro-teorie, sociální fakta: Émile Durkheim. Teorie sociálního jednání, interpretativní sociologie, metodologický individualismus: Max Weber Dualita a tragédie kultury: Georg Simmel 6. INTERPRETACE SOCIÁLNÍHO JEDNÁNÍ A INTERAKCE Rozvoj empirických metod a teorií středního dosahu - Chicagská škola, symbolický interakcionismus, Sociální konstruktivismus Kritická, post-marxistická teorie - Frankfurtská škola, Fenomenologické inspirace - sociologie vědění 7. DOMINANCE FUNKCIONALISMU Dominance strukturálního funkcionalismu a reakce na ni - Talcott Parsons, Robert K. Merton, Charles Wright Mills, Reflexe krize racionality: (Dialektika osvícenství, Modernita a holocaust) Exploze rozmanitosti po 2.sv. válce: Feministické proudy, postmoderní sociologie
8. SOUČASNÍ VLIVNÍ AUTOŘI
9. STRUKTURA SPOLEČNOSTI - STRATIFIKACE, MOBILITA, NEROVNOST Struktura - nejednoznačnost pojmu. Teorie a diskuse okolo pojmu třída - od Marxe po Goldthorpa - jsou třídy užitečné, nebo mrtvé? Klasické alternativy k třídní analýze: statusové skupiny - Weberovská koncepce tříd coby skupin sdílejících kulturu. Novodobé alternativy k třídní analýze: vícerozměrné teorie polí, kapitálů a habitů (Bourdieu)
10. VZDĚLÁNÍ A VZDĚLÁVÁNÍ Vzdělání jako moderní osa legitimizace sociálních nerovností. Meritokracie vzdělanostního systému, nebo kruh mocenské elity? Reprodukce nerovností skrze vzdělání - teorie kulturního kapitálu a habitu (P. Bourdieu).
11. IDENTITA A NACIONALISMUS Kdo jsme a jak to víme, kdo jsme? Rodíme se s jasnou identitou nebo se to vyvíjí během života díky socializace? Má národ pupek? Proč jsou lidé tak citliví na národní identitu?
12. PAMĚŤ, KULTURA, TRAUMA Co je kultura, a jakou roli hraje v každodenním životě? Kolektivní a individuální paměť. Co je kulturní trauma?
13. SOCIOLOGIE RODINY A GENDER Rodina jako jednotka reprodukce - stručné připomenutí teoretických přístupů k problému předávání sociálního řádu z generace na generaci. Tradiční a moderní rodina jako jeden z mýtů sociologie. Změny v pojetí partnerství - transformace intimity (A. Giddens). Gender - kulturní významy spojené s biologickými charakteristikami, heirarchizace maskulinity a femininity.
14. SOCIOLOGIE MĚSTA Městské plánování řídí naši každodennost a strukturuje náš život, naše vztahy, naše zvyky.
15. SOCIOLOGIE NÁBOŽENSTVÍ Proč lidi věří a co to dělá se společností? Náboženství jako základní struktura společnosti.
16. CHUDOBA Jedna z nejpalčivějších problémů současné společnosti.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
HARRINGTON, A. Moderní sociální teorie: základní témata a myšlenkové proudy. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-093-3.
-
Základní:
ANDERSON, B. Představy společenství: úvahy o původu a šíření nacionalismu. Praha: Karolinum, 2008. ISBN 978-80-246-1490-8.
-
Základní:
Giddens, A. Sociologie. Praha: Argo, 2013. ISBN 978-80-257-0807-1.
-
Základní:
MARTUCCELLI, D. Sociologie modernity: Itinerář 20. století. Brno: CDK, 2007. ISBN 978-80-7325-145-1.
-
Základní:
Keller. Úvod do sociologie. (4.vydání). Praha: SLON, 1998. ISBN 80-901059-3-9.
-
Doporučená:
Keller, J. Dějiny klasické sociologie. Praha: SLON, 2005. ISBN 978-80-86429-52-6.
-
Doporučená:
Osborne, R., van Loon, B. Sociologie. Praha: Portál, 2002. ISBN 978-80-7367-258-4.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na test
|
20
|
Samostudium
|
24
|
Účast na výuce
|
16
|
Celkem
|
60
|
|
Předpoklady
|
|
Výsledky učení
|
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
Způsobilosti:
Student zná hlavní směry a teorie sociologického myšlení.
Student zná základní sociologické pojmy.
Student je schopen orientovat se v současných sociologických problémech v kontextu poskytování zdravotní péče.
Student je schopen vnímat klienty, zdravotníky, rodinu a další účastníky zdravotní péče jako sociální osobnosti začleněné do systému sociálních vztahů a rolí.
|
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
IC7 - Písemná zkouška |
IC11 - Aktivita ve výuce (při diskusi, skupinové práci apod.) |
IC17 - Sebereflexe ústní |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
A1 - Přednáška |
B1 - Diskuse |
B3 - Přednáška na základě problémového výkladu |
C4 - Instruktáž |
G5 - Kritické myšlení |
G2 - Samostudium, řízené studium |
G3 - E-learning |
|
|
|
|