|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KAS / IGLOA
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KAS
/
IGLOA
|
Akademický rok
|
2017/2018
|
Akademický rok
|
2017/2018
|
Název
|
Identita v kontextu globalizace
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ne,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Cvičení
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / 0
|
0 / 30
|
0 / 0
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Předmět seznamuje posluchače se základními tematickými okruhy sociální a kulturní antropologie s důrazem na problém člověka jako součásti lidské komunity. Ukazuje rozmanitost metodologických přístupů k možnému pojetí kultury a člověka. Klasická kulturně antropologická témata jsou rozebíraná v kontextu aktuálních procesů současností.
|
Požadavky na studenta
|
1. Aktivní účast na cvičeních. 2. 60% úspěšnost průběžných písemných testů. 3. Písemný úkol. 4. Ústní pohovor.
|
Obsah
|
1. Sociální a kulturní antropologie o člověku, kultuře, společností. Její vztah k jiným antropologiím (fyzické, filozofické). Přístupy k pojetí kultury. Základní úrovně výzkumu kultury. Základní paradigmata ve vývoji. Základní principy: od egocentrismu ke kulturnímu relativismu. 2. Jedinec a kultura. Sociální učení, sdílení, chování, představy a postoje. Výsledky chování: materiální kultura. Výsledky chování: kulturní osobnost. 3. Střet biologického a kulturního determinismu v pojetí člověka. Škola osobnost a kultura. Etologie. Sociobiologie. 4. Lidská identita jako sociální a kulturní fenomén. Koncepce identity v kontextu symbolického interakcionismu. Identita jako sociální konstrukt. 5. Identita, status, role. Gender v multikulturní perspektivě. 6. Manželství, rodina, příbuzenské systémy v multikulturní perspektivě. 7. Jedinec a sociální skupina(y). Etnická identita. Teritoriální identita. 8. Jedinec a společnost. Jedinec, řad, autorita, moc. Jejich podoby v globalizovaném světě. Sociální diferenciace a stratifikace. 9. Náboženství. Historické a současné podoby náboženství. Náboženství a společenská změna. Náboženství v globalizovaném světě. 10. Identita a jazyk. Významy, symboly a kulturní relativismus. Narativní identita. Kognitivní antropologie. Úskalí interkulturní komunikace. 11. Kulturní změna. Formy kulturních kontaktů 1. Strategie sociální komunikace a forem interkulturních vztahů. Inkluzivní identita, exkluzivní identita. Teorie konfliktů, etno-kulturní konflikty. Etnocentrismus, nacionalismus, rasismus. Diskriminace a její formy. 12. Globalizace, její znaky a dopady. 13. Multikulturalism, jeho znaky a dopady. Typy multikulturních společností, jejích sociální politiky (komparace). Kritika multikulturalismu. Od vzdáleného pohledu k pohledu sdílenému.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
SOUKUP, V. Dějiny antropologie. Praha: Karolinum, 2004. ISBN 80-246-0337-3.
-
Základní:
PETRUCIJOVÁ, J. Identity in Multucultural/Multilingual context. In: CiCe Guidelines, 4/2004, pp. 1-27. ISBN 1741-6353.
-
Základní:
PRŮCHA, J. Interkulturní psychologie: sociopsychologické zkoumání kultur, etnik, ras a národů. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-885-6.
-
Základní:
POSPÍŠIL, L. Kultura. In: Český lid, 80. Suplement. 1993. ISBN 0009-0794.
-
Základní:
Budil, I. Mýtus, jazyk a kulturní antropologie. Praha : Triton, 1998. ISBN 80-7254-001-7.
-
Základní:
PETRUCIJOVÁ, J. Propedeutika kulturní antropologie.. Ostrava: OU, 2012. ISBN 978-80-7464-065-0.
-
Základní:
Eriksen, T. H. Sociální a kulturní antropologie. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-465-6.
-
Základní:
Sociální a kulturní antropologie. Praha: Slon, 1993. ISBN 978-80-7367-465-6.
-
Základní:
GOFFMAN, E. Stigma: Notes on the Management of Spoiled Identity. New York: Jason Aronson, Inc., 1974. ISBN 80-86429-21-0.
-
Základní:
MURPHY, R.F. Úvod do kulturní a sociální antropologie. Praha, Slon, 1999. ISBN 80-86429-25-3.
-
Základní:
COPANS, J. Základy antropologie a etnologie. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-385-4.
-
Doporučená:
AUGÉ, M. Antropologie současných světů. Brno: Atlantis, 1994. ISBN 80-7108-154-X.
-
Doporučená:
BAUMAN, Z. Globalization : the human consequences.. New York [u.a.] : Columbia University Press, 2001. ISBN 978-0231114295.
-
Doporučená:
JONES, A. Globalization: Key Thinkers.. Cambrige, Malden: Polity Press, 2010. ISBN 978-0-745-64321-2.
-
Doporučená:
DÜLMEN, R. van. Historická antropologie. 1. vyd. Praha: Dokořán, 2002. ISBN 80-86569-15-2.
-
Doporučená:
GEERTZ, C. Interpretace kultur. Vybrané eseje. Praha: Slon, 2000. ISBN 80-85850-89-3.
-
Doporučená:
BENEDICT(OVÁ), R. Kulturní vzorce. Praha: Argo, 1999. ISBN 978-80-262-1446-5.
-
Doporučená:
PETRUCIJOVÁ, J.,FEBER, J. Multikulturalismus jako komunikační problém : (kulturně antropologický aspekt). Ostrava: PdF OU, 2005. ISBN 80-7368-082-3.
-
Doporučená:
Soukup, V. Přehled antropologických teorií kultury. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-328-5.
-
Doporučená:
WOODWARD, K. Questioning identity: gender, Class, nation.. London and New York: Routledge and Open University, 2000. ISBN 9780415329675.
-
Doporučená:
HALL, S., du GAY, P. (eds). Questions of Cultural identity. London: Thausand Oaks, 1996. ISBN 978-0803978836.
-
Doporučená:
JENKINS, R. Social Identity.. London and New York: Routledge, 1996. ISBN 9780415706926.
-
Doporučená:
J. X. Inda, R. Rosaldo, eds. The antropology of Globalization: a Reader.. Oxford, Malden, Carlton: Blackwell Publishing Ltd. ISBN 9781405136129.
-
Doporučená:
The ethnicity reader. Nationalism,Multiculturalism and Migration.. Cambrige: Polity Press., 1997. ISBN 0745619223.
-
Doporučená:
BERGER, P.L., LUCKMANN, T. (1999). Sociální konstrukce reality. 1.vyd. Brno CDK. ISBN 80-85959-46-1.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Účast na výuce
|
26
|
Semestrální práce
|
30
|
Příprava na test
|
10
|
Konzultace s vyučujícím (včetně elektronické)
|
2
|
Studium pramenů
|
12
|
Studium sekundární literatury
|
20
|
Příprava na zápočet
|
15
|
Prezentace (prací, projektů aj.)
|
5
|
Celkem
|
120
|
|
Předpoklady
|
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Student se dozví, co je kultura v pojetí různých škol sociální a kulturní antropologie, jaký je vztah mezi jednotlivcem a kulturou, jak se formuje kulturní identita, jak se projevuje v chování jednotlivců a skupin uvnitř intrakulturního prostředí nebo ve vztazích mezi různými kulturami. Dokáže kritický pracovat s pojmy multikulturalismus, multikulturní společnost. Získá dovednosti kritické reflexe a sebereflexe jako východisko vztahů k "jinému", "odlišnému". Ve svém písemném referátu procvičí osvojené poznatky, prokáže schopnost syntetizovat získané vědomosti a realizuje své interpretační a argumentační dovednosti. Během ústní prezentaci referátu s využitím jeho powerpointové aplikace student rozvíjí a ověřuje své komunikativní dovednosti a kompetence k práci s IT.
|
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Bodové hodnocení |
Esej |
Průběžná analýza výkonů studenta |
Rozbory děl duševního charakteru (korespondenční úkol, prezentace, výukový list, seminární práce) |
Slovní hodnocení |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur) |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Prezentace (statická projekce) |
|
|
|
|