|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KAS / 98UST
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KAS
/
98UST
|
Akademický rok
|
2020/2021
|
Akademický rok
|
2020/2021
|
Název
|
Úvod do sociologické teorie
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ne,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
6
[HOD/TYD]
Cvičení
3
[HOD/TYD]
Seminář
30
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / 0
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Studentům je předkládána sociologie jako společensko-vědní obor, který se zabývá sociálním životem jednotlivců, skupin a společností, a to v určitém historickém, prostorovém, kulturním a sociálním kontextu. Studenti si osvojí základní sociologickou terminologii, získají přehled ve vývoji sociologického myšlení a budou se orientovat ve společenských podmínkách vedoucích k institucionalizaci sociologie jako samostatné vědecké disciplíny. Seznámí se s vybranými teoriemi hlavních představitelů klasické sociologie a tyto dokáží aplikovat na současné společenské dění. Umí reflektovat sociální problémy související se sociální prací a využívat sociologické přístupy a teorie v praxi.
|
Požadavky na studenta
|
Způsob zakončení předmětu - zkouška. Student se na přednáškách a seminářích aktivně zapojuje do výuky. Vede odbornou diskusi k předkládaným sociologickým problémům. Vyjadřuje své postoje a názory, které má podložené názory představitelů sociologického myšlení, se kterými se seznámil studiem odborné literatury v průběhu domácí přípravy na výuku. Požadavkem k připuštění ke zkoušce je skupinová prezentace výsledků aktuálního sociologického průzkumu a přijatelné hodnocení v rozmezí používané klasifikační stupnice.Zkouška proběhne ústní formou, která ověří osvojené teoretické poznatky a znalost sociologické terminologie, sociologických teorií a hlavních myšlenek vybraných představitelů sociologického myšlení.
|
Obsah
|
1. Vznik sociologie jako vědy, její počátky a využití. 2. Tradiční a moderní společnost. 3. Periodizace modernity, postindustriální společnost. 4. Zdroje sociologického myšlení - osvícenství a konzervatismus. 5. Předmět sociologie a její postavení v systému věd, sociologické školy, směry, hnutí a paradigmata. 6. Teorie konsensuální, teorie konfliktu a interpretativní. 7. Společnost a jedinec, sociální interakce v každodenním životě, proces socializace a systém sociální kontroly. 8. Sociální status a role, sociální stratifikace a mobilita. 9. Symbolická komunikace, institucionalizace jednání, organizované jednání. 10. Konformní a nonkonformní chování, anomie, kulturní podmíněnost společenských hodnot a norem. 11. Francouzští představitelé klasické sociologie (Auguste Comte, Émile Durkheim). 12. Vybraní představitelé klasického sociologického myšlení (Karel Marx, Vilfredo Pareto, Georg Simmel). 13. Teorie Maxe Webera.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
PETRUSEK, M. Dějiny sociologie. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3234-3.
-
Základní:
Giddens, A. Sociologie. Praha: Argo, 2013. ISBN 978-80-257-0807-1.
-
Základní:
Keller, J. Úvod do sociologie. Praha: SLON, 2005. ISBN 80-86429-39-3.
-
Doporučená:
Keller. Dějiny klasické sociologie. (2. vydání). Praha: SLON, 2005. ISBN 978-80-86429-52-6.
-
Doporučená:
BAUMAN, Z., MAY, T. Myslet sociologicky: netradiční uvedení do sociologie. Praha, 1996. ISBN 978-80-7419-026-1.
-
Doporučená:
BERGER, P. Pozvání do sociologie. Praha: Naše vojsko, 1991. ISBN 978-80-7364-062-0.
-
Doporučená:
Sociologický časopis. ISBN 0038-0288.
-
Doporučená:
ŠUBRT, J., BALON, J. Soudobá sociologická teorie. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-2457-7.
-
Doporučená:
Keller, J. Tři sociální světy. Praha : Slon, 2010. ISBN 978-80-7419-031-5.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Účast na výuce
|
39
|
Studium pramenů
|
60
|
Domácí příprava na výuku
|
20
|
Konzultace s vyučujícím (včetně elektronické)
|
1
|
Příprava na zkoušku
|
30
|
Celkem
|
150
|
|
Předpoklady
|
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Po absolvování předmětu je student schopen kriticky reflektovat dění ve společnosti, a to na mikro, mezo i makro úrovni. Orientuje se v historickém vývoji sociologického myšlení a vybraných sociologických teoriích. Umí odborně popisovat interpersonální vztahy ve společnosti. Dokáže identifikovat faktory ovlivňující každodenní sociální realitu. Sociologické teorie využívá v profesní praxi i v každodenním životě. |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Projekce (statická, dynamická) |
|
|
|
|