|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KAM / NPKOP
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KAM
/
NPKOP
|
Akademický rok
|
2020/2021
|
Akademický rok
|
2020/2021
|
Název
|
Rozvoj komunit a komunitních organizací
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Cvičení
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ne
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ne
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem kurzu je studující seznámit s komunitní prací jako kolektivním přístupem k dosahování významné pozitivní změny v komunitách. Studující budou seznámeni s teoretickými východisky komunitního rozvoje, s pracovními postupy podporujícími aktivizaci a sebeorganizaci v komunitách a s rolí komunitního pracovníka.
|
Požadavky na studenta
|
Účast na cvičeních (80%), aktivní zapojení do výuky, znalost zadané literatury
|
Obsah
|
1. Porozumění diversitě a inkluzi. Rozmanitost a rozdíly jako potenciál.
2. Koncept zplnomocnění a participace v komunitní práci. Paradigmata komunitní práce, její teoretická a filozofická východiska. Modely komunitní práce.
3. Participativní nástroje v komunitní práci.
4. Komunikační techniky pro komunitní pracovníky, facilitace skupinové práce.
5. Komunitní rozvoj, jeho východiska, hodnoty, principy a procesy. Kompetence komunitního pracovníka.
6. Koncept mobilizované komunity, indikátory, analýza komunity, linie rozvoje, mobilizační cykly, 3 fáze komunitního rozvoje.
7. Fáze I. - zapojování se. Iniciační skupina, stanovování cílů a priorit, Kahnova kritéria, aktivizace, akce podporující komunitní mobilizaci.
8. Fáze II. - rozšiřování organizace. Samoorganizované aktivity, stimulování procesu samoorganizace, kritéria pro aktivity komunitního rozvoje, rozvoj iniciační skupiny, rozvoj lídrů.
9. Fáze III - získávání nezávislosti. Role iniciační skupiny, motivování a vedení lidí. Podpora chodu organizace.
10. Organizační podpora. Formování hnutí, práce se sítěmi, strategická spojení.
11. Strategická podpora, komunitní akční plánování.
12. Vzdělávací podpora.
13. Evaluace komunitní práce, ukončování projektů, udržitelnost projektů.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
SCHURINGA, L. Komunitní práce a inkluze Romů. Ostrava: Radovan Goj, 2007.
-
Základní:
GOJOVÁ, A.; GELETIČOVÁ, A.; MASTNÁ, L.; SADIVOVÁ, M.; ŽEMBOVÁ, L. Komunitní práce -cesta od nadávání k lepšímu bydlení. Sociální práce/ Sociálna práca, č. 1. 2012. ISBN 1213-6204.
-
Základní:
Havrdová, Z., Kosová, J., Svobodová, J., Vomlelová, A. Mít život ve svých rukou. Praha : Český západ o.s., Fakulta humanitních studií Univerzity Karlovy v Praze, 2013. ISBN 978-80-87398-32-6.
-
Základní:
ČÁP, P., GLUMBÍKOVÁ, K. Participativní metody. Ostrava, 2015.
-
Základní:
BJELONČÍKOVÁ, M., GLUMBÍKOVÁ, K., GOJOVÁ, A., GOJOVÁ, V. Participativní přístupy v sociální práci. Ostrava, 2016. ISBN 978-80-7464-851-9.
-
Doporučená:
LEDWITH, M. Community development. A criticial approach.. Bristol, 2011. ISBN 978-1-84742-646-8.
-
Doporučená:
RUBIN, H. J., RUBIN, I. S. Community Organizing and Development. New York, 2008. ISBN 0-205-4081-3.
-
Doporučená:
HARDCASTLE, D. A.; POWERS, P. R.; WENOCUR, S. Community Pratice. Theories and Skills for Social Workers. New York, 2004. ISBN 978-0-19-539887-8.
-
Doporučená:
LARSEN, A. K., Vishanthie S., HOLE, G. O. Participation in community work: international perspectives. London, 2014. ISBN 978-0-415-65841-6.
-
Doporučená:
GILCHRIST, A. The well-connected community. A networking approach to community development. Bristol, 2009. ISBN 978-1-84742-056-5.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Účast na výuce
|
26
|
Příprava na zápočet
|
10
|
Samostudium
|
58
|
Domácí příprava na výuku
|
26
|
Celkem
|
120
|
|
Předpoklady
|
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
- zná teoretická východiska komunitního rozvoje jako jednoho z modelů komunitní práce
- zná postupy komunitního rozvoje
- rozumí roli komunitního pracovníka v komunitním rozvoji
|
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
- umí poskytovat organizační, vzdělávací a strategickou podporu v kontextu komunitního rozvoje |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Zápočet |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
A1 - Přednáška |
B1 - Diskuse |
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
D6 - Nácvik a vytváření dovedností sociálních |
Skupinová a kooperativní výuka |
|
|
|
|