|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KAM / BPSMA
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KAM
/
BPSMA
|
Akademický rok
|
2021/2022
|
Akademický rok
|
2021/2022
|
Název
|
Moderní technologie v SP se seniory
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Název dlouhý
|
Moderní technologie, inovace a výzkum v sociální práci se seniory
|
Akreditováno / Kredity
|
Ne,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Cvičení
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / 0
|
14 / 16
|
0 / 0
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ne
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ne
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je získat přehled o moderních technologiích a inovacích v praxi a výzkumech sociální práce se seniory a umět zhodnotit jejich přínos i limity.
|
Požadavky na studenta
|
Zpracování semestrální práce podle požadavku vyučujícího a odevzdání ve stanoveném termínu.
Aktivní zapojení ve výuce a prezentace semestrální práce.
Semestrální práce:
1) Případová studie - identifikace potřeb seniora a popis vybrané moderní technologie, která reaguje na potřeby seniora. Součástí případové studie je plán zavedení a využití vybrané moderní technologie včetně zhodnocení možných přínosů a limitů v životě seniora.
2) Popis příkladu dobré praxe ze zahraničí - popis využití moderní technologie v sociální službě pro seniory ze zahraničí, včetně zhodnocení možných přínosů a limitů technologie v sociální službě pro seniory.
3) Rešerše vybraného výzkumu ze zahraničí, který je tematicky zaměřen na moderní technologie a inovace pro seniory. Součástí rešerše je shrnutí hlavních zjištění z realizovaného výzkumu a zhodnocení přínosů a limitů realizovaného výzkumu.
Při zpracovávání semestrální práce se doporučuje vycházet ze zdrojů uvedených v doporučené literatuře. Při zpracování semestrální práce je kladen důraz na popis role a intervence sociálních pracovníků a jiných pomáhajících pracovníků při zavádění, využívání a hodnocení moderních technologií v praxi a výzkumu sociální práce se seniory.
|
Obsah
|
1. Vztah gerontechnologie a sociální práce
2. Vymezení terminologie k tématu moderní (smart) technologie v sociální práci
3. Moderní technologie a inovace - přehled vybraných informačních a komunikačních technologií a asistivních technologií pro seniory
4. Postoje sociální pracovníků a jiných pomáhajících pracovníků k moderním technologiím pro seniory
5. Postoje seniorů k moderním technologiím
6. Moderní technologie pro seniory využívané v praxi a výzkumu české sociální práce
7. Příklady dobré praxe ze zahraničí - moderní technologie v sociální práci a sociálních službách pro seniory
8. Role a intervence sociálních pracovníků a jiných pomáhajících pracovníků při zavádění, využívání a hodnocení moderních technologií v praxi sociální práce se seniory
9. Etické principy při využívání moderních technologií v praxi sociální práce
10. Moderní technologie prezentované ve výzkumech v sociální práci se seniory
11. Gerontooblek - zážitek prostřednictvím simulačního obleku a reflexe zkušenosti
12. Diskuze o možnosti využití PARO robota a jiných SMART technologií v sociální práci se seniory
13. Prezentace semestrální práce
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Kwon, S. Gerontechnology. Research, Practice, and Principles in the Field of Technology and Aging. 2015. ISBN 9780826128881.
-
Základní:
Havlíková, J. Role informačních a komunikačních technologií a služeb asistovaného života při podpoře stárnutí v přirozeném prostředí. Brno, 2015. ISBN 978-80-210-7865-9.
-
Doporučená:
Obi, T., Auffret, J., P., Iwasaki, N. Aging Society and ICT. Global Silver Innovation. 2013. ISBN 9781614993063.
-
Doporučená:
Pak, R., Mclaughlin, A., C. Aging, Technology and Health. 2018. ISBN 9780128112724.
-
Doporučená:
BIRKLAND, Johanna L. H. Gerontechnology: Understanding Older Adult Information and Communication Technology Use. United Kingdom : Emerald Publishing, 2019. ISBN 978-1-78743-292-5.
-
Doporučená:
Gerontotechnology Journal. ISBN 1569-1101.
-
Doporučená:
Innovation in Aging. ISBN 2399-5300.
-
Doporučená:
International Journal of Social Robotics.
-
Doporučená:
Journal of Artificial Intelligence.
-
Doporučená:
Journal of Gerontological Social Work. ISBN 0163-4372.
-
Doporučená:
Journal of Technology in Human Services. ISBN 1522-8835.
-
Doporučená:
Journal of the Society for Social Work and Research.
-
Doporučená:
Research on Aging. ISBN 0164-0275.
-
Doporučená:
Technology in Society: an International Journal. ISBN 0160-791X.
-
Doporučená:
Vávrová, S., Recmanová, A., Kowaliková, I., Gojová, A. a Vaňharová, A. Using ICT in Social Work Focused on E-exclusion Groups. 10th ICEEPSY - International Conference on Education and Educational Psychology, 2019. ISBN 2357-1330.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Účast na výuce
|
26
|
Studium odborného textu v cizím jazyce
|
30
|
Studium odborného textu v českém jazyce
|
20
|
Zpracování podkladů na výuku
|
10
|
Prezentace (prací, projektů aj.)
|
2
|
Semestrální práce
|
30
|
Konzultace s vyučujícím (včetně elektronické)
|
2
|
Celkem
|
120
|
|
Předpoklady
|
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Zná vybrané moderní technologie a inovace, které jsou využívány v praxi sociální práce se seniory.
Zná roli sociálních pracovníků a jiných pomáhajících pracovníků, při využívání moderních technologií seniory.
Zná vybrané moderní technologie, které jsou prezentované ve výzkumech v sociální práci se seniory.
|
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
Dovede vyhledávat výzkumy a příklady dobré praxe ze zahraničí zaměřené na moderní technologie a inovace v sociální práci se seniory.
Dovede identifikovat příležitosti a hrozby vybraných moderních technologií v praxi sociální práce se seniory.
Dovede zhodnotit přínosy a limity moderních technologií, které jsou prezentované ve výzkumech v sociální práci se seniory.
|
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
IIB25 - Seminární práce / referát |
Zápočet |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
A1 - Přednáška |
G5 - Kritické myšlení |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
|
|
|
|