|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KAA / NAZL2
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KAA
/
NAZL2
|
Akademický rok
|
2021/2022
|
Akademický rok
|
2021/2022
|
Název
|
Americká židovská literatura 2
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Cvičení
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Angličtina
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Angličtina
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Tento kurs interdisciplinárního charakteru seznamuje studenty s různorodými formami literárního zpracování holocaustu. Hlavním těžištěm kursu je prezentace holocaustu v umělecké literatuře, nicméně beletristické texty jsou doprovázeny historickými dokumenty, memoáry a eseji, které se vyslovují k jednotlivým fázím historie nacistické genocidy. Výběr textů je podřízen zastoupení všech tří společenských skupin dějinných událostí holocaustu - pachatelů (perpetrators), obětí (victims) a přihlížejících (bystanders), aby tak studenti pochopili nejstrašlivější údobí dějin 20. století v jeho komplexnosti. Kurs nastoluje řadu kontroverzních témat, která by mohla studenty dovést k diskusi o otázkách obecnějšího rázu, týkajících se psychologických, sociálních i filozofických příčin lidského zla, jedinečnosti a univerzálnosti holocaustu, genocidních tendencí lidské společnosti, povahy historického antisemitismu a rasismu apod. Ačkoliv se kurs v rámci amerických studií soustředí především na literární ohlasy amerických autorů, jejich texty jsou konfrontovány s texty i jiných literatur, například britské, polské, české, německé a italské (u posledních jmenovaných literatur v anglickém překladu). Cílem kursu je seznámit studenty s některými stěžejními texty o holocaustu a přispět tak k lepšímu pochopení této temné stránky lidské historie.
|
Požadavky na studenta
|
1. 80% docházka 2. týdenní četba uložených textů and jejich znalost při diskuzi 3. referát
|
Obsah
|
1. Introductory seminar: What is the Holocaust? 2.The Holocaust as the Effect of Historical Antisemitism Tony Kushner: Antisemitism Eva Hoffman: "Paradise" (from Lost in Translation) Melvin Jules Bukiet: "Torquemada" (from Stories of an Imaginary Childhood) Paper: James E. Young: "Names of the Holocaust" 3. Atrocity, evil, genocide, trauma, hatred Cathy Caruth - Trauma: Explorations in Memory Elie Wiesel - Night Edgar L. Wallant - The Pawnbroker Paper: Daniel R. Schwarz: "The Ethics of Reading Elie Wiesel's Night" S. Lillian Kremer: "From Buchenwald to Harlem: The Holocaust Universe of The Pawnbroker" 4. Animalistic nature of the Holocaust. Racism, prejudice, anti-Semitism and dehumanization Jerzy Kosinski - The Painted Bird Art Spiegelman - Maus Paper: Naomi B. Sokoloff: "Jerzy Kosinski: The Painted Bird" Daniel R. Schwarz: "The Comic Grotesque of Spiegelman's Maus" 5. The Ghettos Susan F. Schaeffer - Anya Leslie Epstein - King of the Jews Paper: S. Lillian Kremer: "Leslie Epstein" (from Holocaust Literature: An Encyclopedia of Writers and Their Work) Michael Checinski: " How Rumkowski Died" 6. The Camps - I Cynthia Ozick - "The Shawl" Charlotte Delbo - Auschwitz and After Primo Levi - "Survival in Auschwitz" Paper: Marianne M. Friedrich: "The Rendition of Memory in Cynthia Ozick's 'The Shawl'" Michael Tager: "Primo Levi and the Language of Witness" 7. The Camps - II Tadeusz Borowski - "This Way for the Gas, Ladies and Gentlemen" Arnost Lustig - "Infinity" Paper: Christopher R. Browning - Ordinary Men Ephraim Kaye: "An Interview with Prof. Christopher Browning" 8. Victims Raul Hilberg - Perpetrators, Victims, Bystanders William Styron - Sophie's Choice Jonathan Safran Foer - Everything is Illuminated Paper: Samuel Coale: "Sophie's Choice: Styron's Heart of Darkness" Pearl K. Bell - "Evil and William Styron" Menachem Feuer: "Almost Friends: Post-Holocaust Comedy, Tragedy, and Friendship in Jonathan Safran Foer's Everything is Illuminated" 9. Perpetrators Letters of German soldiers to their families Christopher R. Browning - "One Day in Jozefow: Initiation to Mass Murder" Martin Amis - Time's Arrow William Heyen - "Riddle" Paper: Leonard S. Newman - "What Is a 'Socio-Psychological' Account of Perpetrator Behavior?" Raul Hilberg: "Adolf Hitler" Sue Vice: "Martin Amis, Time's Arrow" 10. Bystanders Michael R. Marrus - "Bystanders" (The Holocaust in History) Arthur Miller - Incident at Vichy Saul Bellow - Mr. Sammler's Planet Marcie Hershman: "The Guillotine" (from Tales of the Master Race) Paper: Norman J. Fedder: "Arthur Miller" Raul Hilberg: "Nations in Adolf Hitler's Europe" Eusebio L. Rodrigues: "Mr. Sammler's Planet" 11. Survivors Ed. Donald L. Niewyk - Fresh Wounds: Early Narratives of Holocaust Survival Tadeusz Rozewics - "The Survivor" Cynthia Ozick - "Rosa" Bernard Malamud - "The German Refugee" Paper: Ellen J. W. Gigliotti: "Psychological Aspects of Concentration Camp Survival" and S. Lillian Kremer: "Holocaust Survivors: Psychiatric and Literary Parallels" Vera Laska: "Women in the Resistance and in the Holocaust" 12. Post-Holocaust Generation; Crossgenerational Transmission of Trauma Helen Epstein - Children of the Holocaust: Conversations with Sons and Daughters of Survivors Aaron Hass - "Intergenerational Transmission" (from In the Shadow of the Holocaust: The Second Generation) Thane Rosenbaum: "Cattle Car Complex" Joseph Skibell: A Blessing on the Moon Paper: Andrew Furman: "Inheriting the Holocaust. Jewish American Fiction and the Double Bind of the Second-Generation Survivor" 13. Problems of artistic representation of the Holocaust. Silence as an alternative response to the Holocaust? Peter Novick - The Holocaust in American Life Art Spiegelman - Maus II Rebecca Goldstein - "The Legacy of Raizel Kaidish" Paper: Hilene Flanzbaum: "The Americanization of the Holocaust" Dominick LaCapra: "Representing the Holocaust: Reflections on the Historians Debate"
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Doporučená:
BERGER, A. L. Crisis and Covenant: The Holocaust in American Jewish Fiction. Albany, N. Y.: State University of New York Press, 1985.
-
Doporučená:
PATTERSON, D., BERGER, A. L., CARGAS, S., ed. Encyclopedia of Holocaust Literature. Westport, CT: Oryx Press, 2002.
-
Doporučená:
KREMER, S. Lillian, ed. Holocaust Literature. An Encyclopedia of Writers and Their Work. Vol. 1: Agosin to Lentin. New York and London: Routledge, 2003..
-
Doporučená:
KREMER, S. Lillian, ed. Holocaust Literature. An Encyclopedia of Writers and Their Work. Vol. 2: Lerner to Zychlinsky. New York and London: Routledge, 2003..
-
Doporučená:
SCHWARZ, D. R. Imagining the Holocaust. New York: St. Martin's Press, 1999.
-
Doporučená:
KOLÁŘ S, BURÁKOVÁ Z.,ŠANDOROVÁ K. Reflections of Trauma in Selected workds of Postwar American and British Literature. Košice: P.J. Šafárik University 2010. ISBN 9788070978498.
-
Doporučená:
KOLÁŘ, S. Seven Responses to the Holocaust in American Fiction. Ostrava: Ostravská univerzita, Tilia, 2004. ISBN 9788086101934.
-
Doporučená:
FLANZBAUM, H., ed. The Americanization of the Holocaust. Baltimore: John Hopkins University Press, 1999.
-
Doporučená:
NOVICK, P. The Holocaust in American Life. Boston: Houghton Mifflin, 1999.
-
Doporučená:
SICHER, e. The Holocaust Novel. New york and London: routledge, 2005.
-
Doporučená:
HOROWITZ, S. R. Voicing the Void: Muteness and Memory in Holocaust Fiction. Albany: State University of New York Press, 1997. ISBN 9780791431290.
-
Doporučená:
KREMER, S. L. Witness through the Imagination. Jewish American Holocaust Literature. Detroit: Wayne State University Press, 1989.
-
Doporučená:
YOUNG, J. E. Writing and Rewriting the Holocaust: Narrative and the Consequences of Interpretation. Bloomington: Indiana University Press, 1990. ISBN 9780253206138.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Účast na výuce
|
26
|
Četba beletrie v cizím jazyce
|
20
|
Semestrální práce
|
5
|
Domácí příprava na výuku
|
39
|
Celkem
|
90
|
|
Předpoklady
|
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Student analyzuje klíčová díla světové holocaustové literatury s akcentem na americkou holocaustovou literaturu a syntetizuje své poznatky ve spojení s literaturou faktu. Získá znalost děl, která se umělecky vyjadřují k holocaustu, a zároveň dovede charakterizovat historické fáze nacistické genocidy za 2. světové války. Umí pojmenovat charakteristické rysy holocaustu z hlediska obětí, pachatelů a pasivních přihlížejících. Upevňuje si své schopnosti interpretace literárního díla. |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Esej |
Průběžná analýza výkonů studenta |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Práce s uměleckým dílem |
|
|
|
|