|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
UOM / V2FN2
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
UOM
/
V2FN2
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Fyziologie 2 - přednáška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
10
[HOD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
1 / 2
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / 0
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Nahrazovaný předmět
|
UFY/0IFN2
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
UOM/V4OG9, UOM/V4PE9, UOM/0IOG9, UOM/0IPE9, UOM/0IVD8
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Fyziologie je vědní obor, který zkoumá a vysvětluje činnost organismu. Vychází z vlastních pozorování a experimentálních nálezů, poznatků morfologických věd, biochemie a dalších teoretických oborů. Pochopení funkce a řízení pochodů probíhajících ve zdravém organismu na různých úrovních od buňky až po celý organismus je základní podmínkou pochopení reakcí lidského organismu za patologických podmínek.
Cíle:
1. Pochopit funkci a regulaci činnosti lidského organismu na buněčné úrovni, na úrovni jednotlivých orgánů a systémů a na úrovni celého organismu. Cílem předmětu je dát posluchačům základní teoretické poznatky o funkci zdravého organismu tak, aby mohli chápat jeho reakce za patologických podmínek a mohli úspěšně zvládat studium navazujících klinických a praktických předmětů.
2. V rámci zimního bloku bude zaměření výuky směrováno jednak pro objasněné základních fyziologických mechanismů včetně teorie vzrušivých tkání. Zároveň bude v navazujících krocích podán zevrubný výklad k pochopení funkce a úlohy vitálně důležitých orgánů jako je kardiovaskulární a dýchací systém. Návazně pak bude věnována pozornost digestivnímu traktu a metabolickým funkcím organismu.
|
Požadavky na studenta
|
Podmínkou pro připuštění ke zkoušce z fyziologie je:
(1) Splněné podmínky pro praktická cvičení.
(2) Závěrečná zkouška bude formou kombinace písemného testu a ústního zkoušení.
(3) Děkanský termín v podobě ústní zkoušky.
|
Obsah
|
Přímá výuka - v rámci prezenční výuky (konzultace/soustředění) budou přednášena tato témata:
Termoregulace (produkce tepla v těle, chemická a fyzikální termoregulace, rovnice tepelné bilance)
Fyziologie žláz s vnitřní sekrecí I (základní mechanismy endokrinních regulací, hypotalamo-hypofyzární systém)
Fyziologie žláz s vnitřní sekrecí II (periferní žlázy a jejich hormony)
Fyziologie rozmnožování a těhotenství (meióza, spermatogeneze, oogeneze, mužská reprodukce, ženská reprodukce, oplodnění, těhotenství, porod, laktace, vývoj plodu)
Fyziologie vylučování (funkční uspořádání ledvin, glomerulární filtrace, tubulární systém, řízení funkce ledvin)
Fyziologie centrálního a periferního nervového systému I (fyziologie hybnosti páteřní míchou a mozkovým kmenem, motorická kůra mozková)
Mozkovy kmen, podkorove struktury, limbicky systém
Fyziologie centrálního a periferního nervového systému II (vegetativní nervový systém)
Fyziologie smyslových orgánů I (klasifikace, rozdělení, sluch, čich a chuť + vestibulární aparát)
Fyziologie smyslových orgánů II (zrak)
Témata k samostudiu:
Homeostáza (funkce a regulace acidobazické rovnováhy)
Rokyta R. a kol. Fyziologie. 3. přepracované vydání. Praha: Galén, 2016. str. 61-66.
Fyziologie bolesti
Rokyta R. a kol. Fyziologie a patologická fyziologie pro klinickou praxi. Praha: Grada, 2016. str. 564-580
Fyziologie kůže (hmat, bolest, teplo, chlad, funkce kůže)
Rokyta R. a kol. Fyziologie. 3. přepracované vydání. Praha: Galén, 2016. str. 195-198.
Chronobiologie
Rokyta R. a kol. Fyziologie. 3. přepracované vydání. Praha: Galén, 2016. str. 391-398.
Učení, paměť, řeč
Rokyta R. a kol. Fyziologie. 3. přepracované vydání. Praha: Galén, 2016. str. 373-378.
Fyziologie stárnutí
Rokyta R. a kol. Fyziologie. 3. přepracované vydání. Praha: Galén, 2016. str. 399-406.
Kontakt se studenty:
bude realizován během přímé výuky, mimo přímou výuku prostřednictvím e-mailové komunikace a konzultací v konzultačních hodinách garanta předmětu (konzultační hodiny garanta předmětu budou zveřejněny v rozvrhu garanta) nebo dle individuální domluvy, s přednášejícím dle individuální e-mailové komunikace.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
SILBERNAGL, S. Atlas fyziologie člověka. Grada, Německo, 2016. ISBN 978-80-247-4271-7.
-
Základní:
BUŽGA, Marek, JIRÁK, Zdeněk, ŠVORC, Pavol. Fyziologie člověka I. díl.. 2014. ISBN 978-80-7464-589-1.
-
Základní:
BUŽGA, Marek, JIRÁK, Zdeněk, ŠVORC, Pavol. Fyziologie člověka II. díl.. 2014. ISBN 978-80-7464-590-7.
-
Základní:
Rokyta R. a kol. Fyziologie, 3.přeprac.vydání. Fyzologie. Praha, 2016. ISBN 978-80-7492-238-1.
-
Základní:
SILVERTHORN, D. U. Human physiology. Pearson EL, England, 2016. ISBN 978-0-321-98122.
-
Rozšiřující:
LANGMEIER, Miloš a kol. Základy lékařské fyziologie. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2526-0.
-
Doporučená:
MOUREK J. Fyziologie: učebnice pro studenty zdravotnických oborů. 2012. ISBN 978-80-247-3918-2.
-
Doporučená:
Javorka a kol. Lekárska fyziológia, 4. vyd.. Martin: Osveta, 2014. ISBN 978-80-8063-407-0.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Účast na výuce
|
10
|
Konzultace s vyučujícím (včetně elektronické)
|
3
|
Příprava na zkoušku
|
77
|
Celkem
|
90
|
|
Předpoklady
|
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
Student má teoretický základ získaný v rámci středoškolského studia biologie, chemie a fyziky.
Student rozumí základním biofyzikálním, chemickým a biochemickým zákonitostem.
Student je schopen získané poznatky propojit v rámci dalších souběžných oborů jako je anatomie, biofyzika a další teoretické obory a zároveň má předpoklady navázat na tento základ v preklinických a klinických předmětech. |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
- student zná funkci a regulaci činnosti lidského organismu na buněčné úrovni, na úrovni jednotlivých orgánů a systémů a na úrovni celého organismu. - student má teoretické poznatky o funkci zdravého organismu které jsou nutné k pochopení a ke studiu navazujících klinických předmětů student zná a umí provést základní měřící techniky (krevní tlak, barvocit, spiroergometrické vyšetření
|
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
Student umí na základě získaných znalostí interpretovat výsledky fyziologických měření, s jejichž principy a metodikou se seznámil v paralelní praktické výuce fyziologie. |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
IC6 - Ústní zkouška |
IC7 - Písemná zkouška |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
A1 - Přednáška |
|
|
|
|