|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
UOM / SOLLF
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
UOM
/
SOLLF
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Sociální lékařství
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
30
[HOD/SEM]
Seminář
30
[HOD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
29 / 29
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
43 / 74
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
KHE/SLELF
nebo UOM/SLELF
|
Splnit všechny podmiňující předměty před zápisem
|
NE
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Základním cílem oboru je přispět k dosažení co nejvyšší úrovně zdraví poznáním determinant zdraví, jejich ovlivnitelnosti a využití těchto poznatků ve zdravotnické praxi. Vysvětlení významu a funkce oboru sociální lékařství a jeho zařazení do medicínských oborů. Vedlejší cíle: - ukázat zdravotní stav populace jako výchozí informace pro plánování zdravotnické péče jako celku, i v jednotlivých oborech - vysvětlit úlohu a význam zdravotní politiky, rozeznat hlavní priority a východiska zdravotní politiky jako základ pro tvorbu i rozvoj koncepce zdravotnické péče; - rozpoznat hlavní fáze tvorby zdravotní politiky jako výchozí i opakovatelný strategický postup při řízení zdravotní péče; - popsat ucelený zdravotnický makrosystém EU, s vysvětlením jednotlivých systémových typů zdravotnické péče podle jejich hlavních znaků, zejména podle způsobu financování; - analyzovat možnosti poskytování účinné, hospodárné, kvalitní a bezpečné zdravotní péče; - pochopit způsob profesionalizace všech zdravotnických profesí; - vysvětlit legislativní i etická práva a povinnosti občanů ve vztahu ke zdraví - seznámit s definicemi zdraví a nemoci, jejich sociálními, ekonomicko-politickými determinantami a konsekvencemi a rozpoznat základní rozdíly mezi individuálním a veřejným zdravím; - seznámit se s možnostmi a postavením primární, sekundární a terciární péče a všech typů prevence; ozřejmit vzájemné vztahy a vazby mezi resortem zdravotnictví a sociálních věcí; - pochopit, že podpora zdraví je základním cílem WHO, vyjádřená programy "Zdraví pro všechny" se zaměřením na vybrané skupiny obyvatelstva; - zaměřit se podrobně na zásadní indikátory kvality péče (nozokomiální nákazy, pády, dekubity, spokojenost pacientů) jako na základ akreditace zdravotnických zařízení;
|
Požadavky na studenta
|
Požadavky k zápočtu:
- povinná účast na předepsaných exkurzích v zařízení sociálních služeb
- zpracování a prezentace předložené kazuistiky ve skupině - kazuistický seminář
Požadavky ke zkoušce:
- písemný test
Upřesnění povinné účasti ve výuce:
- povinná účast na vybraných exkurzích v zařízení sociálních služeb
- povinná účast na jednom kazuistickém semináři
|
Obsah
|
Charakteristika předmětu:
Cílem vědního oboru sociální lékařství a veřejného zdravotnictví je zaměření na studium zdravotní situace a zdravotních potřeb obyvatelstva, na determinanty zdraví a zejména jejich sociální predeterminanty, na způsoby organizování zdravotnických systémů, na možnosti podpory a prevence zdraví, na oblast managementu péče o zdraví a managementu zdravotnických zařízení, včetně etických a právních aspektů péče, na oblast ekonomiky a spravedlnosti v péči o zdraví, včetně problematiky zdravotního pojištění, stejně jako na oblast sociologie medicíny a zdravotnictví, včetně sociologie a psychologie zdraví.
Náplň jednotlivých vyučovacích bloků
1. Sociální lékařství/veřejné zdravotnictví jako vědecká disciplina a předmět výuky (doc. PhDr. Radka Bužgová, Ph.D.)
2. Teorie zdraví a nemoci z pohledu biomedicinského, sociálního, psychologického (doc. PhDr. Radka Bužgová, Ph.D.), determinanty zdraví a jejich ovlivnění (prof. PhDr. Darja Jarošová, Ph.D.)
3. Základní cíle rozvoje zdraví ve světě. WHO, program 21 cílů pro 21. století (prof. PhDr. Darja Jarošová, Ph.D.)
4. Systém péče o zdraví (Mgr. MUDr. Eva Misiačková, Ph.D.)
5. Řízení zdravotnictví a management (PhDr. Ilona Plevová, Ph.D.)
6. Zdravotní politika (PhDr. Ilona Plevová, Ph.D., Prof. PhDr. Darja Jarošová, Ph.D.)
7. Studium zdravotního stavu obyvatelstva. Mezinárodní klasifikace nemocí. Využití sociologických metod při studiu zdravotního stavu obyvatelstva. (doc. PhDr. Radka Bužgová, Ph.D.)
8. Demografie (doc. PhDr. Radka Bužgová, Ph.D.)
9. Lékařská komora. Zdravotničtí pracovníci. Etické aspekty v péči o zdraví (doc. PhDr. Radka Bužgová, Ph.D., PhDr. Ilona Plevová, Ph.D.)
10. Léčebně preventivní péče, zásady moderní péče o zdraví lékařská posudková činnost, péče o vybrané skupiny populace (Doc. PhDr. Radka Bužgová, Ph.D., prof. Darja Jarošová, Ph.D.)
11. Zdroje financování zdravotní péče (Mgr., MUDr. Eva Misiačková, Ph.D.)
12. Systém sociálního zabezpečení v ČR (doc. PhDr. Radka Bužgová, Ph.D.)
13. Gerontologie - péče o starší občany (prof. MUDr. Hana Kubešová, CSc.)
14. Systém péče o umírající (MUDr. Pavla Navrátilová, doc. PhDr. Radka Bužgová, Ph.D.)
15. Zdravotně sociální charakteristika populace dětského věku. Potřeby a práva dítěte. Vývoj dítěte a jeho socializace. Systém péče o děti s postižením, péče mimo rodinu (doc. PhDr. Radka Bužgová, Ph.D.).
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
doc. PhDr. Radka Bužgová, Ph.D. (100%),
-
Přednášející:
doc. PhDr. Radka Bužgová, Ph.D. (50%),
Mgr. Tereza Janečková, Ph.D. (100%),
prof. PhDr. Darja Jarošová, Ph.D. (20%),
doc. PhDr. Radka Kozáková, PhD. (100%),
MUDr. Jarmila Kušnírová ,
MUDr. Lenka Lazecká Delongová ,
MUDr. et Mgr. Eva Misiačková (10%),
PhDr. Ilona Plevová, PhD. (20%),
-
Vede seminář:
doc. PhDr. Radka Bužgová, Ph.D. (50%),
Mgr. Tereza Janečková, Ph.D. (30%),
doc. PhDr. Radka Kozáková, PhD. (100%),
MUDr. Jarmila Kušnírová (10%),
MUDr. Lenka Lazecká Delongová (10%),
|
Literatura
|
-
Základní:
DRBAL, C.:. Česká zdravotní politika a její východiska. Praha: Galén, 2005. ISBN 80-7262-340-0.
-
Základní:
Zavázalová Helena a kol.:. dodatky k vybraným kapitolám ze sociálního lékařství a veřejného zdravotnictví. Praha: Karolinum, 2008. ISBN 978-80-246-1569-1.
-
Základní:
GLADKIJ, I. a kol.:. Management ve zdravotnictví. Brno: Computer Press, 2003. ISBN 80-7226-996-8.
-
Základní:
Čevela R. a kol. Sociální a posudkové lékařství. Praha: Karolinum, 2015. ISBN 978-80-246-2950-6.
-
Základní:
Kukla L. a kol. Sociální a preventivní pediatrie v současném pojetí. Praha : Grada Publishing, a.s., 2016. ISBN 978-80-247-3874-1.
-
Základní:
ZAVÁZALOVÁ, H., a kol.:. Sociální lékařství a veřejné zdravotnictví. Praha: Karolinum, 2002. ISBN 80-246-0467-1.
-
Doporučená:
DOLANSKÝ, H.:. Ekonomika zdravotních a sociálních služeb. Opava: Slezská univerzita, 2008. ISBN 978-80-7248-482-9.
-
Doporučená:
Kebza, V. Psychosociální determinanty zdraví. Academia, 2005. ISBN 80-200-1307-5.
-
Doporučená:
PUSTELNÍK, K., JAROŠOVÁ, D.:. Úvod do studia zdravotnických systémů. Ostrava: ZSF OU, 2003. ISBN 80-7042-346-3.
-
Doporučená:
DOLANSKÝ, H.:. Veřejné zdravotnictví. Opava: Slezská univerzita, 2008. ISBN 978-80-7248-482-9.
-
Doporučená:
IVANOVÁ, K. Základy etiky a organizační kultury v managementu zdravotnictví. Brno, 2006. ISBN 80-7013-442-9.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Domácí příprava na výuku
|
30
|
Účast na výuce
|
60
|
Příprava na zápočet
|
30
|
Celkem
|
120
|
|
Předpoklady
|
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Student je schopen ovládat základní teoretické znalosti z oboru a uplatňovat je v praxi. Chápe jedince z hlediska biopsychosociálního. Má osvojeny determinanty důležité pro zdraví a možnosti jejich ovlivnění, včetně zdravotní výchovy. Zná a umí uplatňovat poznatky z teorie a praxe péče o zdraví ( základy financování zdravotnictví, působení stavovských organizací a jejich základní dokumenty, především etický kodex a jeho uplatnění v praxi, úlohu zdravotních pojišťoven ). Zná základní poznatky z teorie a praxe sociálního lékařství.
Student je schopen porozumět principům tvorby zdravotní politiky na základě zdravotního stavu obyvatelstva, má základní znalosti legislativy vztahující se k organizaci a řízení zdravotní péče, chápe makro organizaci zdravotnické péče, zná jednotlivé prvky zdravotnických systémů a orientuje se v jejich způsobu financování i v různých typech zdravotnických institucí podle zřizovatele. Rozumí podstatě profesionalizace zdravotnických pracovníků i způsobu jejich celoživotního vzdělávání. Umí vysvětlit podstatu práv a povinností občanů ve vztahu k vlastnímu zdraví.
Student je schopen implementovat poznatky o sociálně ekonomických a systémových aspektech zdraví a nemoci do poznatků o procesu poskytování zdravotní péče. Orientuje se v problémech, které mohou nastat u vybraných skupin obyvatelstva, je schopen aplikovat základní zdravotnické normy do oblasti podpory a ochrany zdraví. Umí rozlišovat mezi prevencí a podporou zdraví, je schopen podrobně osvětlit základní indikátory kvality péče, bude znát programy WHO i jejich konkrétní specifikace pro ČR. |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Písemná zkouška |
Průběžná analýza výkonů studenta |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
|
|
|
|