|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
UOM / SENVS
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
UOM
/
SENVS
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Ošetřovatelská péče o seniory
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Cvičení
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / 0
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
UOM/OPVS6
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Anotace: Předmět je součástí komplexu předmětů z klinického ošetřovatelství. Je koncipován jako teoreticko-praktický celek. Seznamuje studenty s involučními změnami, péči o zdraví, zdravotním stavem a onemocněními ve vyšším věku. Důraz je kladen na odlišnosti individuálních potřeb lidí vyšších věkových skupin a způsob jejich uspokojování, včetně odlišnosti multidisciplinární péče o seniory v oblasti primární, sekundární a terciární zdravotnické péče.
Cíle: Studenti budou chápat souvislosti prodlužování lidského věku a potřebu společenské podpory při zajišťování péče a pomoci seniorům; zajištění kontinuity zdravotní a sociální péče. Porozumí odlišnostem péče o individuální potřeby seniorů v rámci systému primární, sekundární a terciární zdravotnické péče. Naučí se základům hodnocení (posuzování) aktuálního zdravotního stavu seniora. Seznámí se se standardními diagnostickými procedurami a testy u seniorů a se standardní léčbou a ordinacemi lékaře u jednotlivých klinických stavů. Naučí se ošetřovatelské péči o seniora ve zdraví i nemoci metodou ošetřovatelského procesu a cílené edukaci seniora, rodiny/osob, které o něj pečují.
|
Požadavky na studenta
|
absolvování přednášek a cvičení (80 %), vypracování seminární práce, absolvování zkoušky
|
Obsah
|
Přednášky: Současné trendy v prodlužování lidského života, rozdělení staršího věku u dospělé populace; Morbidita a mortalita (délka života, nejčastější chronická onemocnění); tělesné změny u seniorů (jednotlivé tělesné orgány a systémy); Zdravé stáří - vymezení cílů pro věkově starší populaci; rozvoj služeb a péče o seniory v rámci primární a terciární péče; Organizace zdravotní péče a sociálních služeb; základní odlišnosti oblastí primární, sekundární a terciární péče o seniory; Podpora zdraví a prevence v primární péči (anamnéza, fyzikální vyšetření, laboratorní a diagnostické testy, edukace, poradenství (dieta, tělesný pohyb; omezení kouření, alkoholu, léčba závislostí; prevence úrazů, pádů, popálení; péče o zuby a zubní náhrady; péče o rizikové skupiny seniorů" při hormonální léčbě, při nadužívání analgetik a salicylátů, ochrana kůže před nadměrným sluněním, imunizace: tetanus, influenza, pneumokokové infekce, u rizikových skupin: hepatitida B); Sekundární péče: Akutní klinické stavy, léčba a prevence vzniku komplikací (ošetřovatelská péče); Terciární péče: Chronické stavy, léčba a prevence vzniku komplikací (ošetřovatelská péče); Klinické stavy poruchy vnímání, paměti, stavy úzkosti, smutku, lítosti, beznaděje, bezmocnosti, zmatenosti, demence, suicida, apod.)
Cvičení: Dle standardních plánů péče Práva seniorů, základní odlišnosti celostní ošetřovatelské péče o potřeby seniorů (nejčastější ošetřovatelské diagnózy); Ošetřovatelská péče o seniora s poruchou dýchání; srdeční činnostií termoregulace; Ošetřovatelská péče o seniora s poruchou rovnováhy tekutin a elektrolytů,; s poruchou výživy; Ošetřovatelská péče o seniora s poruchou vyprazdňování moče; stolice; Ošetřovatelská péče o seniora se sníženou pohyblivostí (poruchou pohybu) a protrahovaným pobytem na lůžku; Ošetřovatelská péče o seniora s bolestí (akutní, chronickou) a tělesným nepohodlím: nauzea, zvracení, svědění; Ošetřovatelská péče o seniora s deficitem sebepéče (neschopnost: najíst se, umýt se, okoupat se, obléknout se, dojít si na toaletu, nakoupit si, uvařit si, udržovat si domácnost); Ošetřovatelská péče o seniora s poruchami vnímání, a paměti; s projevy úzkosti, smutku, lítosti, duchovní tísně, beznaděje, bezmocnosti, zmatenosti, s demencí, se suicidálním pokusem.
Další doporučená literatura: Haškovcová, H. Fenomén stáří. Praha: Panorama, 1989 Kozierová,B., Erbová,G., Olivierová, R.: Ošetrovatelstvo, 1, 2, Martin:Osveta, 1995 Křivohlavý, J.: Mít pro co žít, návrat domů, Praha 1994 Pacovský,V.: Geriatrická diagnostika. Praha:Scientia Medica. 1994 ISBN 80-85526-32-8 Terry, Katzman and Bick: Alzheimer Disease. Philadelphia:Lippincott-Raven Publishers, 1994 ISBN 0-7817-0081-7 Eliopoulos, Ch.: Gerontological Nursing. 4th ed. Philadelphia: Lippincott-Raven aven Publishers, 1997 ISBN 0-397-55361-7 Miller,C.A.:Nursing Care of Older Adults. Theory and Practice. 2nd ed.Philadelphia:Lippincott-Raven Publishers, 1995 ISBN 0-397-55086-3 Allender,J.,Rector,Ch.: Readings in Gerontological Nursing. Philadelphia:Lippincott-Raven Publishers, 1998 ISBN 0-7817-9201-0 Brown,J.B., Bedford, N.K., White, J.S.: Gerontological Protocols for Nurse Practitioners. Philadelphia. Lippincott-Raven Raven Publishers, 1998 ISBN 0-7817-1567-9
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Topinková, E. Geriatrie pro praktického lékaře. Praha: Grada, 1995. ISBN 80-7169-099-6.
-
Základní:
JAROŠOVÁ, D. Komunitní a domácí péče. Ostrava: OU, 2005.
-
Základní:
MAREČKOVÁ, J. Ošetřovatelské diagnózy v NANDA doménách. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1399-3.
-
Základní:
JAROŠOVÁ, D. Péče o seniory. Ostrava: Ostravská univerzita, 2006. ISBN 80-7-368-110-2.
-
Základní:
Holmerová,I., Jurašková, B., Zikmundová, K. Vybrané kapitoly z gerontologie. Praha: GEMA, 2002.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Účast na výuce
|
30
|
Prezentace (prací, projektů aj.)
|
1
|
Semestrální práce
|
10
|
Studium sekundární literatury
|
30
|
Celkem
|
71
|
|
Předpoklady
|
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
student zná involučníh změny a specifika onemocnění seniorů student zná potřeby a ošetřovatelské problémy seniorů student zná organizaci zdravotních služeb pro seniory (primární, sekundární a terciární) student dovede analyzovat a hodnotit zdravotní stav, potřeby a problémy seniorů student aplikuje a integruje poznatky základních preklinických a klinických disciplín do předmětu student umí zpracovat ošetřovatelský plán student je schopen zhodnotit stav seniora (fyzické, škály a nástroje), identifikovat potřeby seniora, stanovovat oš. diagnózy, zpracovat oš. plán, realizovat a hodnotit ošetřovatelské intervence, edukovat seniory, podílet se na prevenci
|
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Rozbory děl duševního charakteru (korespondenční úkol, prezentace, výukový list, seminární práce) |
Systematické pozorování studenta |
Ústní zkouška |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Demonstrace |
Metoda práce s pacientem |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Nácvik pohybových a pracovních dovedností |
|
|
|
|