|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
UOM / GOGP1
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
UOM
/
GOGP1
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Ošetřovatelská péče v geriatrii 1
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Cvičení
11
[HOD/SEM]
Seminář
11
[HOD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / 0
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
UOM/GOGP2, UOM/GZLP, UOM/ZSPP
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Anotace předmětu: Cílem předmětu je naučit studenty implementovat a integrovat vědomosti a dovednosti získané v ostatních předmětech studia při řešení konkrétních situací v praxi. Poznat psychosomatické stránky onemocnění seniorů v primární, sekundární i terciární péči. Na základě validní ošetřovatelské diagnostiky aplikovat důsledně individuální ošetřovatelský proces v praxi. Komplexně zhodnotit zdravotní a funkční stav seniora jako východisko k intervencím pro posílení autonomie klienta.
Cíle: Na základě teoretických vědomostí a praktických dovedností připravit studenty k organizaci a řízení a/nebo k poskytování geriatricko-ošetřovatelské péče klientům vyššího věku, včetně validní ošetřovatelské diagnostiky a v souladu ošetřovatelské praxe založené na důkazech.
|
Požadavky na studenta
|
100% účast, zpracování komplexního ošetřovatelského plánu na základě zvolené metodiky.
|
Obsah
|
1. Hodnotící a měřící instrumenty v geriatricko-ošetřovatelské péči - ADL, IADL, škály deprese, MMSE, škály dekubitů, bolesti, nutriční skóre, orientační vyšetření smyslů, sledování pádů, ošetřovatelská zátěž aj. 2. Ošetřovatelská diagnostika a komplexní hodnocení seniorů - NANDA, OMAHA, ICNP, HHVV, MDS-HC, PCDS 3. Ošetřovatelská diagnostika a aplikace ošetřovatelského procesu u klienta s onemocněním dýchacího systému, hodnocení klienta, vyšetření, péče, kazuistika, ošetřovatelský plán v domácnosti, edukace klienta a rodinných příslušníků. 4. Ošetřovatelská diagnostika a aplikace ošetřovatelského procesu u klienta s onemocněním trávicího traktu, hodnocení klienta, vyšetření, kazuistika, ošetřovatelský plán v domácnosti, edukace klienta a rodinných příslušníků. 5. Ošetřovatelská diagnostika a aplikace ošetřovatelského procesu u klienta s onemocněním kardiovaskulárního systému, hodnocení klienta, vyšetření, péče, kazuistika, ošetřovatelský plán v domácnosti, edukace klienta a rodinných příslušníků. 6. Ošetřovatelský proces u seniorů s hematologickým onemocněním, hodnocení klienta, vyšetření, péče, kasuistika, ošetřovatelský plán v domácnosti, edukace klienta a rodinných příslušníků 7. Ošetřovatelská diagnostika a aplikace ošetřovatelského procesu u klienta s onemocněním ledvin a močových cest, hodnocení klienta, vyšetření, kazuistika, ošetřovatelský plán v domácnosti, edukace klienta a rodinných příslušníků. 8. Ošetřovatelská diagnostika a aplikace ošetřovatelského procesu u klienta s onemocněním pohybového aparátu, hodnocení klienta, vyšetření, kazuistika, ošetřovatelský plán v domácnosti, edukace klienta a rodinných příslušníků.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
KOZÁKOVÁ, R. Ošetřovatelská péče v geriatrii. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2011. ISBN 978-80-7464-080-3.
-
Doporučená:
STAŇKOVÁ, M. České ošetřovatelství č. 6, Hodnocení a měřicí techniky v ošetřovatelské praxi. Brno: IDVPZ, 2001. ISBN 80-7013-323-6.
-
Doporučená:
KALVACH, Z. A KOL. Geriatrie a gerontologie. Grada, Praha, 2004. ISBN 80-247-0548-6.
-
Doporučená:
TOPINKOVÁ, E. Geriatrie pro praxi. Praha: Galén, 2005. ISBN 80-7262-365-6.
-
Doporučená:
Komunitní ošetřovatelství a domácí péče
(Jarošová, D.)
-
Doporučená:
ČERVINKOVÁ, E. Ošetřovatelské diagnózy. Brno: NCO NZO, 2006. ISBN 80-7013-443-7.
-
Doporučená:
MAREČKOVÁ, J. Ošetřovatelské diagnózy v NANDA doménách. Praha: Grada Publishing, 264s, 2006. ISBN 80-247-1399-3.
-
Doporučená:
JAROŠOVÁ, D. Péče o seniory. Ostrava: Ostravská univerzita, 2006. ISBN 80-7-368-110-2.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Účast na výuce
|
22
|
Příprava na zápočet
|
28
|
Domácí příprava na výuku
|
30
|
Studium sekundární literatury
|
40
|
Celkem
|
120
|
|
Předpoklady
|
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Student: - popisuje involuční změny ve stáří na jednotlivých systémech - identifikuje rizikové faktory zdraví pro staré lidi - popisuje vhodnou podporu zdraví a pravidla prevence onemocnění ve stáří - popisuje běžná onemocnění ve stáří - analyzuje a hodnotí zdravotní stav seniora (fyzické, škály a nástroje) - identifikuje uspokojování potřeb seniorů - zpracovává ošetřovatelský proces a formuluje ošetřovatelské diagnózy vztahující se k jednotlivým onemocněním, definuje a realizuje příslušné ošetřovatelské intervence k péči o staré lidi - edukuje seniory.
|
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Průběžná analýza výkonů studenta |
Rozbor portfolia studenta |
Systematické pozorování studenta |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
|
|
|
|